تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,120 |
تعداد مقالات | 9,562 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,344,309 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,107,287 |
تأثیر دستورالعملهای مختلف کانون توجه بر یادگیری مهارت پرتاب از بالای شانه در دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر | ||
عصب روان شناسی | ||
مقاله 3، دوره 4، شماره 13، شهریور 1397، صفحه 35-46 اصل مقاله (514.2 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رسول عابدان زاده* 1؛ سید کاوس صالحی2؛ کبری جوادیان3 | ||
1استادیار رفتارحرکتی ، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
2دکتری رفتار حرکتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3کارشناسی ارشد رفتار حرکتی ، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر، بررسی دستورالعمل های مختلف کانون توجه درونی و توجه بیرونی دور و نزدیک بر یادگیری مهارت پرتاب از بالای شانه در دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر بود. روش: در این پژوهش نیمه تجربی، 12 پسر و 6 دختر با میانگین سنی (8/0±0/13 سال) کم توان ذهنی بر اساس ضریب هوشی 50 تا 75 به صورت تصادفی انتخاب و بر اساس امتیازهای به دست آمده در پیش آزمون در سه گروه توجه درونی، توجه بیرونی نزدیک و توجه بیرونی دور به طور همسان قرار گرفتند. شرکت کنندگان در مرحله اکتساب به شیوه تمرینی مشخص هر گروه در 4 بلوک 8 کوششی با دست برتر پرتاب ها را انجام دادند. بین بلوک های تمرینی 5 دقیقه استراحت وجود داشت. هر سه گروه از فاصله 2 متری مراحل تمرین و یادداری را انجام دادند. بعد از آخرین جلسه تمرین، 10 پرتاب به عنوان پس آزمون انجام شد و آزمون یادداری و انتقال، 24 ساعت بعد با 10 پرتاب انجام شد. آزمون انتقال برای هر سه گروه از فاصله 3 متری انجام گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد هر سه گروه تمرینی از پیش آزمون تا انتقال پیشرفت داشتند و در مرحله پس آزمون، اکتساب و یادداری تفاوت معنیداری نشان دادند (5 0/0 ≥P). گروه توجه بیرونی دور به به طور معناداری عملکرد بهتری نسبت به دیگر گروه های آزمایشی داشت و سپس به ترتیب گروه توجه بیرونی نزدیک و درونی بهتر عمل کردند. نتیجه گیری: یراساس یافته های پژوهش، گروه توجه بیرونی قادر به یادگیری پایدارتری بودند که تأییدی بر فرضیه عمل محدوده شده ولف و همکاران (2001) در کودکان کم توان ذهنی است. | ||
کلیدواژهها | ||
توجه درونی؛ توجه بیرونی دور؛ توجه بیرونی نزدیک؛ پرتاب از بالای شانه؛ کمتوان ذهنی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Different Focus of Attention Instructions on learning of over hand throw in Educable Mentally Retarded Students | ||
نویسندگان [English] | ||
rasool abedanzadeh1؛ Seyed Kavos Salehi2؛ kobra javadian3 | ||
1Assistant Professor, of Motor Behavior, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran. | ||
2Ph.D in Motor Behavior, Tehran University, Tehran, Iran. | ||
3. M.A. in Motor Behavior, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Aim: The purpose of this study was to investigate the effect of different internal and external focus of attention instructions on learning of over hand throw in educable mentally retarded students. Method: In this semi-experimental study, 12 boys and 6 girls from 12 to 14 years of age based on the IQ of 50 to 75 were randomly selected and according to the scores obtained in the pretest, were matched equally in the three groups including internal attention, near external attention and far external attention. Participants in the acquisition stage, in each group performed 4 blocks of 8 trials of throws with preferred hand. There was a 5 minutes resting between them. All three groups performed throws at a distance of 2 meters during the training stages. After the last training session, 10 throws were performed as a post-test and retention and transfer tests were performed 24 hours afterward, each of them included 10 throwing but transfer test was done for all three groups at a distance of 3 meters. Findings: Results showed that all three training groups had a progression from pre-test to transfer test and showed a significant difference (P≤0.05). Also the results showed far external attention group led to better learning, and then, the near external attention and internal attention groups, respectively performed better. Conclusion: In general, based on the research findings, the external attention group had a more stable learning and this confirms the constrained action hypothesis of Woolf et al (2001) in mentally retarded children. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
internal attention, near external attention, far external attention, over hand throw, mental subtlety | ||
مراجع | ||
زنگیآبادی، ن؛ شرکاء، ا؛ صابریکاخکی، ع. (1392). اثر دستورالعملهای کانون توجه بر یادگیری تکلیفی تعادلی در بیماری پارکینسون. مجله پزشکی هرمزگان، 4(2). 325-332. شهریاری، م؛ بازوند، س؛ شتاببوشهری، ن. (1395). تأثیر دستوالعملهای کانون توجه درونی و بیرونی بر یادگیری حفظ تعادل پویا در کودکان کمتوان ذهنی. رفتار حرکتی، 8(24): 95-110. لطفی، م؛ دهقانیزاده، ج؛ سادات حسینی، ف. (1394). تأثیر کانون توجه درونی و بیرونی بر اکتساب، یادداری و انتقال پرتاب دارت در کودکان کمتوان ذهنی. رشد و یادگیری حرکتی- ورزشی، 7 (4). 511-527. Andersson, G. S.,Yardley, L., Luxon, L. (1998). A dual- task study of interference between mental activity and control of balance. The American journal of otology, 19, 632-6 37.
Canning C.G. (2005). The effect of directing attention during walking under dual-task conditions in parkinson’s disease. Parkinsonism and Related Disorders. 11:95-99.
Chiviacowsky, S., Wulf, G., Ávila, LTG. (2013). An external focus of attention enhances motor learning in children with intellectual disabilities. Journal of intellectual Disability Research. 57: 627-634.
Diamond, A. (2000). Closeinterrelation of motor development and cognitive development and of the cerebellum and prefrontal cortex. Child Development. 71: 44.
Frey GC, Chow B. Relationship between BMI, physical fitness, and motor skills in youth with mild intellectual disabilities. Int J Obes. 2006, 30(5): 861-867.
Hartman,J., Hunfalvay, T. (2010). Effect of attentional focus of learning the basic cust for fly fishing. Journal of Motor Behavior. 200: 95-123
Hernandez, A. E., & Li, P. (2007). Age of acquisition: Its neural and computational mechanisms. Psychological Bulletin, 133, 638–650.
Jurado, , MB., Rosselli, M. (2007). The elusive nature of executive functions: a review of our current understanding. Neuropsychology Review. 17: 213-233
Kal, E. C., Van der Kamp, J., Houdijk, H., Groet, E., Van Benne-kom, C., & Scherder, E. J. A. (2015). Stay focused! The effects of internal and external focus of attention on movement automa-ticity in patients with stroke. PLoS One, 10(8)
Masters, R. S. W., Maxwell J P. (2004). Implicit motor learning reinvestment and movement disruption: what you don t know won,t hurt you? In A.M. Williams & N. J. Hodgers (Eds), skiil Acquisition in sport: Research, Theory and practice. 207-228. London: Routledge.
Masters, R. S. W., van der Kamp, J., & Capio, C. (2013). Implicit motor learning by children. In J. C^ote & R. Lidor (Eds.),Condi-tions of children’s talent development in sport .21–40.
Maxwell, J P., Masters, R. S. (2002). External versus internal focus instructions: Is the learner paying attention? Hnternational Journal of Applied sports Sciences. 14(20: 70-88. Maxwell, JP. (2002). External versus internalfocus instructions: is the learner paying attention. IJASS. 2: 70-88. N adzalan, A. M., Lee, J. L. F., & Mohamad, N. I. (2015). The Effects of Focus Attention Instructions on Strength Training Performances. International Journal of Humanities and Management Sciences, 3(6), 418-423 Poolton, J. M., Maxwell, J. P., Masters, R. S., Raab, M. (2006). Benefits of an external focus of attention: Common coding or conscious processing? Journal of sports Sciences. 24(1): 89-99. Saemi, E., portrt, J.M., Wulf, G., Ghotbi-Varzaneh, A., & Bakhtiari, S. (2013). Adopting an external focus facilitates motor learning in children with attention deficit and hyperactivity disorder. Kinesiology, 45, 179-185. Shafizadeh, M., Platt, G.K., Mohammadi, B.(2013). Effects of different focus of attention rehabilitative training on gait performance in Multiple Sclerosis patients. Journal of Bodywoek & movement Therapies. 17: 28-34. Sturmberg, C., Marquez, J., Heneghan, N., Snodgrass, S. (2013). Attentional focus of feedback and instructions in the treatment of musculoskeletal dysfunction: A systematic review. Manual Therapy. 18: 458-467. Tse, A.C. (2017). Effects of attentional focus on motor learning in children with autism spectrum disorder. journals.sagepub.com/home/aut, https://doi.org/10.1177/13623613177383. Westendorp, M., Houwen, S., Hartman, E., Visscher, C. (2011). Are gross motor skills and sport participation related in children with intellectual disabilities? Research in Developmental Disabilities. 32: 1147-1153. Wulf G, Mc Nevin N H, Shea C H. (2001). The automaticity of complex motor skill learning as a function of attentional focus, Q J Exp psychol Journal. 54 (4): 1143-1154. Wulf, G. (2007). Attentional focus and motor learning: a reivew of 10 years of research. E –Journal bewegung and training. 1: 4-14. Wulf, G. (2013). Attentional focus and motor and learning: a review of 15 years. Internatinal Rwview of sport and Exercise psychology. 6(1), 77-104. Wulf, G., Höb M., Prinz W. (1998). Instructions for motor learning: differential effects of internal versus external focus of attention. J Mot Behav. 30: 169-179. Wulf, G., Landers, M., Lewthwaite, R., Tollner. (2009). External focus instructions reduce postural instability in individuals with Parkinson disease. Phys Ther. 98: 162-168. Zaretsky, H. H., Richter, E. F., Eisenberg, M. G. (2005). Medical aspects of disability: a handbook for the rehabilitation professional (3 rd ed). Springer publishing company, Ins | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 564 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 460 |