تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,129 |
تعداد مقالات | 9,655 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,557,447 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,260,630 |
بررسی استعاره های جهت گیرانه و طرح واره های تصویری در اشعار ناصرخسرو با تکیه رویکرد معنی شناسی شناختی جورج لیکاف و جانسون | ||
دوفصلنامه علمی بلاغت کاربردی و نقد بلاغی | ||
مقاله 3، دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 4، بهمن 1396، صفحه 65-45 اصل مقاله (898.94 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/prl.2019.5464 | ||
نویسندگان | ||
یحیی طالبیان1؛ پریسا نصیری* 2 | ||
1استاد دانشگاه علامه ی طباطبایی رشته ی زبان و ادبیات فارسی | ||
2سمتی ندارم | ||
چکیده | ||
استعاره به عنوان یکی از مهمترین پدیدههای مطالعاتی رویکرد معنی شناسی شناختی، ابزاری برای بیان مفاهیم و تجارب انتزاعی براساس تجربههای عینی و ملموستر بشر به شمار میرود. جورج لیکاف و جانسون در سال 1980 در کتاب استعاره هایی که با آنها زندگی میکنیم، دیدگاه تازهای را در زمینهی استعاره مطرح ساختند و با ارائهی شواهد تجربی نظراندیشمندان سنت بلاغی را که استعاره را صرفا وسیلهای برای زینت گفتار و صورکلام می دانستند،مورد تردید قرار دادند. تحقیقات جدید لیکاف و جانسون، در باب استعاره ثابت کرد که استعاره فقط یکی از صور کلامی و مختص زبان ادبی نیست؛بلکه استعارهها نقشی مهمتر از زبان در زندگی آدمی دارند و نظام شناختی انسان اساسا استعاری بوده و به اندیشه، رفتار و زبان او جهت میدهد. به بیان دیگر نقش استعاره در بررسی ویژگی های سبکی و میزان نوآوری یک شاعر بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که خلاقیت و نوآوری، بیش از هرچیزی با خلق استعاره امکان پذیر است. ازاین روی، با توجه به این نظریه و تاکید بر اشعار ناصرخسرو و با تمرکز بر استعارههای جهت دار، به روش توصیفی- تحلیلی، به بررسی و تحلیل اشعار ناصرخسرو خواهیم پرداخت و با عرضهی شواهدی از شعر او و بررسی زیرساختهای شناختی استعارههای اشعار وی، نشان داده میشود که چگونه استعارهی شناختی به استعارهای بدیع وادبی تبدیل میشود. کلیت بررسی و تحلیل این مقاله نشان میدهد که استعارههای طرحوارههای تصویری و جهتدار در اشعار ناصرخسرو قابل تامل است که تاکنون مورد بررسی و تحلیل قرار نگرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
استعاره؛ ناصرخسرو؛ استعاره های جهت دار؛ طرح واره های تصویری؛ لیکاف و جانسون | ||
عنوان مقاله [English] | ||
considered metaphor of the pictorial and orientated schema in naser khosrow hyrics according to the theory semantic approach lakoof and gohnson | ||
نویسندگان [English] | ||
yahya talebian1؛ parisa nasiri2 | ||
چکیده [English] | ||
Metaphor as one of the most important studied phenomena with semantics and semantic approach is considered a cognitive mean to express abstract concepts and experiences based on objective and tangible human experiences. Joseph Lakoff and Johnson in his book “Metaphors we live by” published in 1980, talks about a new view in the area of metaphor. Presenting empirical evidence, they have questioned the traditional rhetoric view that considered metaphor as merely a mean to adorn speech and form words. New research by Lakoff and Johnson on metaphor proved that not only metaphor is only one of the specific forms of verbal and literary language, but it also has more important roles in human life than language. Moreover, human cognitive system is basically metaphorical which orientates on human thought, behavior and language. In other words, the role of metaphor in the study of stylistic features and the measure of the innovation of poet is very important, because creativity and innovation are made possible by creating metaphors. Hence, according to the theory and to emphasize Naser Khosrow lyrics, using an analytical- descriptive method, we will peruse the poems of Naser Khosrow and by providing evidence from his poetry, explain how surveyed cognitive infrastructure become novel and literary metaphors. This article is an attempt to survey and analyse his poems to illustrate the metaphors of the pictorial and orientated schema in Naser Khosrow lyrics are considerable and have not yet been investigated . | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Metaphor, Naser Khosrow, orientated metaphors, pictorial schema, Lakoof and Johnson | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 841 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 242 |