تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,129 |
تعداد مقالات | 9,656 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,566,303 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,266,895 |
طراحی مدل رفتار خرید مصرفکننده تماشاگران لیگ فوتبال (مطالعه موردی: تماشاگران باشگاه فرهنگی ورزشی تراکتورسازی تبریز) | ||
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی | ||
مقاله 1، دوره 7، شماره 3 - شماره پیاپی 27، اسفند 1397، صفحه 11-20 اصل مقاله (398.19 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/arsm.2019.37987.2616 | ||
نویسندگان | ||
شهرام نظری* 1؛ نشمین صمدی2؛ بهزاد دیوکان3 | ||
1استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه فرهنگیان استان تهران، پردیس شهید چمران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه غیرانتقاعی ایوان کی | ||
3استادیار گروه تربیتبدنی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شرق | ||
چکیده | ||
هدف از تحقیق حاضر طراحی مدل رفتار خرید مصرفکننده تماشاگران لیگ فوتبال، مطالعه موردی تماشاگران باشگاه فرهنگی ورزشی تراکتور سازی بود. این تحقیق از نظر هدف، از نوع تحقیقات کاربردی است به لحاظ گردآوری دادهها، توصیفی همبستگی میباشد و جامعه مورد مطالعه در این پژوهش کلیۀ هواداران تیم تراکتورسازی تبریز در سال 1396 بودند. در این راستا محقق 450 پرسشنامه را در بین جامعۀ آماری توزیع نمود و پس از جمعآوری، 416 پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. بهمنظور جمعآوری دادهها و اندازهگیری متغیرهای مدل از پرسشنامه چن و همکاران (2014) و بومیسازی آن استفاده شده است. پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (79/0) و پایایی ترکیبی و روایی آن نیز با استفاده از روایی همگرا (تأیید بارهای عاملی و مقدار AVE) و روایی تشخیصی مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و تحلیل عاملی تأییدی و برای ارائه مدل، تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری از نرم افزار SPSSنسخه 24 و AMOS استفاده شد. در نهایت نتایج یافتههای تحقیق نشان داد تأثیر دلبستگی تیمی بر قصد خرید تماشاگران باشگاه تراکتورسازی تبریز مثبت و معنادار بود همچنین دلبستگی منجر به تبلیغات دهانبهدهان و ارتقای تصویر حامی شده است و تبلیغات دهانبهدهان و ارتقای تصویر حامی به نوبۀ خود بر قصد خرید تأثیر گذاشتهاند. بهعلاوه نقش میانجی تصویر حامی و تبلیغات دهانبهدهان در رابطۀ بین دلبستگی تیمی و قصد خرید تأیید گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
دلبستگی تیمی؛ قصد خرید؛ تبلیغات دهان به دهان؛ تصویر حامی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing the Model of Consumer Buying Behavior of Football League Spectators (Case Study: Spectators of Tractor Sazi Tabriz Football Club) | ||
نویسندگان [English] | ||
Shahram Nazari1؛ Nashmin Samadi2؛ Behzad Divkan3 | ||
1Assistant Professor of sport management, Farhangian University of Tehran Province | ||
2Master Art Student Physical Education, University of Eyvanekey | ||
3Assistant Professor of sport management, Tehran East branch, Islamic Azad University | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to design a consumer buynig behavior model for football league in a case study of Tractor Sazi Tabriz Football Club. The research is applied in terms of purpose and descriptive correlational in terms of data collection. The population is all the spectators of Tractor Sazi Tabriz team in 2017. The researcher distributed 450 questionnaires among the statistical population and finally 416 questionnaires remained. Chen et al (2014) questionnaire was localized and used Its reliability was confirmed using Cronbach's alpha coefficient (0/79) and the combined reliability and validity were confirmed using convergent validity (confirmation of factor load and AVE value) and diagnostic validity. Descriptive statistics and confirmatory factor analysis were used to analyze data by 24th version of SPSS and to provide the model, equation modeling technique was used by AMOS software. Finally, the results of the research showed that team attachment has positive significant effect on purchase intention of Tractor Sazi Tabriz spectators. Also, attachment has led to word-of-mouth advertising and will promote the image of the sponsor. Moreover, word-of-moth advertising and promotion of image of the sponsor will affect purchase intension. The mediating role of image of the sponsor and word-of-mouth advertising was confirmed in the relationship between team attachment and purchase intention. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Team Attachment, Purchase Intention, Word-of-Mouth Advertising, Image of the Sponsor | ||
مراجع | ||
- Abbasi, M., & Torkamani, M. (2011). "Theoretical Model for Customer Relationship Management". Business reviews.page 1. - Bachleda, C., Fakhar, A., & Elouazzani, Z. (2016). "Quantifying the effect of sponsor awareness and image on the sports involvement–purchase intention relationship". Sport Management Review. 19(3), 293-305. - Chen, H., & Reams, L. (2013). American College Football Division I Team Attachment: A Model for Sponsorship Effectiveness. - Chen, H.C., Stotlar, D.K., & Reams, L. (2014). "Predicting Sponsorship and Advertising Effectiveness in Sport: A Case Study of the Super Bowl". Journal of Contemporary Athletics, 8(3), 153. - Fardezolfahari, M., Javidanpour, G., Fathi,A. (2016). "The impact of mouth to mouth advertisement on consumer behavior". Study of management and entrepreneurship journal, 2 (2), 42-50. - Fink, J. S., Trail, G. T., & Anderson, D. F. (2002). "Environmental factors associated with spectator attendance and sport consumption behavior: Gender and team differences". Sport Marketing Quarterly, 11(1), 8-19. - Fitchett, J., & Caruana, R. (2015). "Exploring the role of discourse in marketing and consumer research". Journal of Consumer Behavior, 14(1), 1-12. - Jazani, N., & Abdavi Baftani, M. (2011). "The Relationship between Fans Team Attachment, Brand Image, Purchase Intention and Word of Mouth Communication of Sponsor’s Product". Journal of Business Management, 10(7), 51-72. - James, J. D., & Trail, G. T. (2008). "The relationship between team identification and sport consumption intentions". International Journal of Sport Management, 9(4), 427-440. - Mowen, J., & Minor, M. (2007). Consumer behavior: a framework. Translated by Ardestani. S. & Saadi, M.R. new Etehade publisher. - Lim, S., Lee, S., & Park, Y. T. (2008). "An Empirical Study on the Trust-Building Strategy of Internet Automobile Insurance". Journal of Information Technology Applications & Management, 15(3), 91-110. - Lin, H. H., & Wang, Y. S. (2006). "An examination of the determinants of customer loyalty in mobile commerce contexts". Information & management, 43(3), 271-282. - Mohammadi, R., Honari, H., Sadeghi, R. (2013). "The role of sport sponsorship in creation of loyalty on football fans to sport sponsors". Contemporary Studies on Sport Management, 2(4), 71-81. - Najafzadeh, F., Zarei, A., Tojari, F., Rostami, M. (2015). "Conceptual model of buying behavior sport consumer. Annual Management and Business Economics Conferences Electronically". Institute of Managers of Idea Capital of Vieira. - Saatchian, V., Alizadeh Golrizi, A., Elahi A. (2013). "The comparison among fans loyalty motivations, supportive career and attendance in popular soccer pro-league clubs". 3 (6), 123-135. - Salar, jamshid. (2007). "Relationship between marketing mix and consumer behavior". Tadbir journal, 17, 176. - Shank, M. D., & Lyberger, M. R. (2014). Sports marketing: A strategic perspective. (3rd ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall. - Sutton, W. A., McDonald, M. A., Milne, G. R., & Cimperman, J. (1997). "Creating and fostering fan identification in professional sports". Sport Marketing Quarterly, 6, 15-22. - Soltan Hosseini, M., Nasr Esfahani, D., Nasr Esfahani, F., Jaberi, A. (2014). "The Determination of the Relative Contribution of Team Identification by Managerial Factors in Clubs Attending Iran Football Premier League". Journal of Sport Management, 6(1), 109-133. - Tachis, S., & Tzetzis, G. (2015). "The relationship among fans’ involvement, psychological commitment, and loyalty in professional team sports". International Journal of Sport Management, 18, 1-25. - Tojari, F., Tork far, A. (2012). "Effective motivational factors prejudice, peers, socialization the Attraction of spectators to Iranian football primary league". Contemporary Studies on Sport Management, 1(2), 79-88. - Tsiotsou, R., & Alexandris, K. (2009). "Delineating the outcomes of sponsorship: sponsor image, word of mouth, and purchase intentions". International Journal of Retail & Distribution Management, 37(4), 358-369. - Voss, C., Roth, A. V., & Chase, R. B. (2008). "Experience, service operations strategy, and services as destinations: foundations and exploratory investigation". Production and operations management, 17(3), 247-266. - Zhang, J. J., Pease, D. G., Hui, S. C., & Michaud, T. J. (1995). "Variables affecting the spectator decision to attend NBA games". Sport Marketing Quarterly, 4, 29-40.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,570 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 820 |