تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,131 |
تعداد مقالات | 9,682 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,636,233 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,307,640 |
بررسی مهارتهای کارآفرینی کتابداران کتابخانههای دانشگاههای جندی شاپور و شهید چمران اهواز | ||
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 4 - شماره پیاپی 16، آذر 1396، صفحه 19-30 اصل مقاله (724.6 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فرزانه قنادی نژاد1؛ محمد علی زمانی* 2 | ||
1کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
2دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
چکیده | ||
هدف: بررسی مهارتهای کارآفرینی کتابداران کتابخانههای دانشگاههای جندیشاپور و شهید چمران اهواز مقایسة مهارتهای کارآفرینی کتابداران این دو دانشگاه است. روششناسی: پژوهش حاضر که به صورت پیمایشی انجام شده است، به لحاظ هدف از نوع کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع توصیفی و تحلیلی است. جامعة مورد مطالعه شامل کلیة کتابداران کتابخانههای دانشگاههای جندیشاپور و شهید چمران اهواز هستند که به دلیل محدود بودن جامعة پژوهش، پرسشنامه بین تمامی افراد جامعه توزیع شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای محققساخته است. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای مختلف آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافته ها: در میان مهارتهای کارآفرینی کتابداران جندیشاپور اهواز، توفیقطلبی (3/22) بیشترین و تحمل ابهام (6/18) کمترین میانگین را به خود اختصاص دادهاند. در میان مهارتهای کارآفرینی کتابداران دانشگاه شهید چمران اهواز، خلاقیت (36/20) بیشترین و تحمل ابهام (55/16) کمترین میانگین را به خود اختصاص دادهاند. بررسیها بیانگر آن است که میان مهارت خلاقیت کتابداران کتابخانههای دانشگاه شهید چمران و دانشگاه جندیشاپور اهواز اختلاف معنیداری وجود دارد و در مورد سایر مهارتها اختلاف معنیداری وجود ندارد. میان مهارتهای کارآفرینی کتابداران برحسب ویژگیهای جمعیتشناختی اختلاف معنیداری وجود ندارد. بحث و نتیجه گیری: مهارتهای کارآفرینی کتابداران کتابخانههای دانشگاههای جندیشاپور و شهید چمران اهواز جز در مهارتهای استقلالطلبی و تحمل ابهام، در سطح مطلوبی قرار دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارتهای کارآفرینی؛ کتابداران؛ دانشگاه جندیشاپور | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Study of the entrepreneurial skills of University Libraries librarians of Jondi Shapour and Shahid Chamran Ahvaz | ||
نویسندگان [English] | ||
Farzaneh Ghanadinezhad1؛ Mohammad Ali Zamani2 | ||
1M.A of Department Knowledge and Information Science, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran | ||
2Ph.D Student of Department Knowledge and Information Science, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: The purpose of this research is the Study of the entrepreneurial skills of University Libraries librarians of Jondi Shapour and Shahid Chamran Ahvaz and comparing the two university librarians entrepreneurial skills. Methodology: This study was conducted to survey, in terms of purpose and the nature of descriptive and analytical applications. The study population included all University Libraries librarians of Jondi Shapour and Shahid Chamran Ahvaz that due to the limitation of the study, a questionnaire was distributed among all members of society. Data gathered by a researcher-made questionnaire. In order to analyze the data, descriptive and inferential statistics were used in different ways. Findings: Among the entrepreneurial skills of University Libraries librarians of Jondi Shapour, achievement (3/22) Maximum tolerance for ambiguity (6/18) to have the lowest mean.: Among the University Libraries librarians of Shahid Chamran Ahvaz entrepreneurial skills, creativity (36/20) Maximum tolerance for ambiguity (55/16) to have the lowest mean. Studies indicate that between creativity skills Shahid Chamran University and Jondi Shapour there is a significant difference and there is no significant difference in the other skills. Among the entrepreneurial skills of librarians in terms of demographic characteristics were not significantly different. Conclusion: the entrepreneurial skills of University Libraries librarians of Jondi Shapour and Shahid Chamran except in the skills of independence and ambiguity tolerance, are desirable. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
entrepreneurial skills, librarians, Jondi Shapour University | ||
مراجع | ||
آرشید، جعفر (1367). بررسی رابطه بین موقعیت شغلی معلمان و مرکز کنترل. پایاننامة کارشناسی ارشد. دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه تهران. اباذری، محمدرضا؛ بابالحوائجی، فهیمه؛ نوشین فرد، فاطمه و اباذری، زهرا (1393). ویژگیهای انگیزشی (روانشناختی) کارآفرینی کتابداران کتابخانههای پزشکی با تأکید بر مکتب انسانی، مطالعه موردی: واحدهای پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی. مدیریت اطلاعات سلامت،11(3)، 326-333. احمدپورداریانی، محمود. (1380). کارآفرینی: تعاریف، نظریات، الگوها. تهران: شرکت نشر پردیس. اوانز، ادوارد؛ لیزل وارد، پاتریشیا و روگاس، بندیک (1388). مبانی مدیریت برای متخصصان اطلاعرسانی. ترجمة مینو واعظزاده و همکاران. تهران: سازمان اسناد و کتابخانة ملی جمهوری اسلامی ایران. بدری، احسان (1384). بررسی قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان دانشگاه اصفهان. پایاننامة کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان. پرداختچی، محمدحسین؛ حیدری، محمود و شفیزاده، حمید. (1388). اثربخشی مدیریت بر توسعه و تقویت کارآفرینی. مجلة چشمانداز مدیریت کسبوکار. 26، 71-100. خسروی، عبدالرسول (1384). تقویت کارآفرینی و ایدههای خلاقانه برای کتابداران. دسترسی در: http://khosraviar.blogfa.com/post-6.aspx خشنودیفر، زهرا؛ ارتیاعی، فاطمه؛ جعفری، مجید (1390). بررسی ویژگیهای کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی سراوان. پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی، 4 (4)، 72-83. رستگار هروی، زهرا (1388). سنجش ویژگیهای کارآفرینی کتابداران و اطلاعرسانان شاغل در کتابخانههای دولتی شهر تهران. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا، تهران. رئیسی، پوران؛ نصیریپور، امیراشکان؛ رستمی، لیلا و خالصی، نادر (1387). رابطه ویژگیهای شخصیَتی مدیران با کارآفرینی در سازمانهای بهداشتی و درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز. فصلنامة مدیریت سلامت. ۱۱ (۳۳)، ۵۷-۶۲ زالی، محمدرضا؛ مدهوشی، مهرداد و کردنائیج، اسدالله (1386). ارزیابی مشخصههای کارآفرینی دانشجویان (مورد مطالعه: دانشگاه مازندران). فصلنامة مدرس علوم انسانی، 55(3)، 81-113. زوارقی، رسول (1391). بررسی نقش و جایگاه کتابخانههای عمومی در توسعة فرهنگ کارآفرینی. کتاب ماه (کلیات). 15 (6)، 94-101. عزیزی، محمد (1382). بررسی زمینههای بروز و پرورش کارآفرینی در دانشجویان سال آخر کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی. محمدی، امین و مرجانی، عباس (1393). بررسی قابلیتهای کارآفرینی کتابداران (مطالعة موردی: کتابخانة مرکزی آستان قدس رضوی). پژوهشنامة کتابداری و اطلاعرسانی، 4 (1)، 153-168. مکی آل آقا، بدیعالزمان (1386). نقش دانشگاه در توسعة کارآفرینی. اندیشههای تازه در علوم تربیتی. 2 (4)، 115-127. منصوری نژاد، عبدالحکیم؛ نقشینه، نادر و احمدپور داریانی، محمود (1391). بررسی ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی دانشجویان علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه تهران. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 18 (3)، 449-468. مهدوی، محمدحسین و آذری، زهرا (1385). ایجاد اشتغال توسط مدیران امور خارجه سازمان مدیریت و برنامهریزی و سازمانهای تابعة آن. مجلة مدیریت و فرایند توسعه. 20 (66)، 13-27. نعمتی، محمدعلی (1392). بررسی ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه دانشجویان دانشگاههای دولتی تهران. فصلنامة نوآوری و ارزشآفرینی. 1 (3)، 47-64. نوروزی، محمدرضا (1388). موانع کارآفرینی دانشگاهی و اقدامات راهبردی برای تقویت کارآفرینی دانشجویان. کار و جامعه. 111، 10-17. واحدی، مرجان؛ مرادنژادی، همایون؛ شریفزاده، ابوالقاسم و شریفی، مهرنوش (1388). بررسی ویژگیهای کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام. مجلة تحقیقات اقتصاد و توسعة کشاورزی ایران، 2(2)، 93-101. هزار جریبی، جعفر (1382). بررسی میزان کارآفرینی دانشآموختگان علوم انسانی در عرصة نشریات فرهنگی و اجتماعی شهر تهران. پایاننامة دکتری، دانشگاه اصفهان. یارایی، علیرضا (1383). بررسی برخی روحیات کارآفرینی در بین دانشجویان دانشگاه شیراز. پایاننامة کارشناسی ارشد. دانشگاه شیراز. Ahmed, S. U. (1985). Risk-taking Personality, Focus on Control and Entrepreneurship. Personal and Individual Differenc, 6, 781-782. Allison, Melody M. (2007). Women's health: ibrarian as social entrepreneur. Library Trends, 56 (2), 443-448. Carland, J. W., Boulton, W. R. & Carland, J. C. (1984). Differentiating Entrepreneurs from small Business Owners: A Conceptualization. Academy of management Review, 9, 354-359. Cools, E. & Broeck, H. V. (2008). The Hunt for the heffalump continues: can trait and cognitive characteristic predict entrepreneurial orientation, Journal of Small Business Strategy, 18(2), 23-41. Druker, P. (1985). The Discipline of Innovation. Harvard Business Review, May- June, 67- 72. Furnham, A. & Bachtiar, V. (2008). Personality and intelligence as predictors of creativity. Personality and Individual Differences, 45(7), 613-617. Gurol, Y. & Atsan, N. (2006). Entrepreneurial characteristics amongst university students some insights for entrepreneurship education and training in Turkey. Education & Training, 48(1), 25-38. Giesecke, J. & McNeil, B. (2010). Fundamentals of Library Supervision. Second edition. Chicago: ALA. Howard, S. (2004). Developing Entrepreneurial Potential in Youth: The Effects of Entrepreneurial Education and Venture Creation. University of South Florida Repot, 3-17. Kruzic, D. & Pavic, I. (2010). Students’ Entrepreneurial Characteristics: Empirical Evidence from Croatia. The Business Review, Cambridge, 14(2), 216-221. Low, P. & Hung, J. (2008). Factors influencing Hong KongCPAs’ entrepreneurship in theaccounting profession. Journal of Human Resource Costing &Accounting, 13(1), 29-45. Postigo, S. (2002). Entrepreneurship Education in Argentina: The Case of Sananders University. In Proceedings of the Conference Entitled. Rissal, R. (1992). A Study of the Characteristics of Entrepreneurs in Indonesia; EDD Dissertation. U.S.A. George Washington University. Schein, E. H. (1994). Entrepreneurs: What They’re Really Like”. Vocational Education Journal, 64(80), 42-4. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 635 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 523 |