تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,123 |
تعداد مقالات | 9,591 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,404,818 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,154,413 |
مطالعه رابطه مهارتهای تفکر انتقادی با عادات مطالعه در بین دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند | ||
مقاله 6، دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 18، مرداد 1397، صفحه 79-90 اصل مقاله (1.02 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ثریا ضیایی1؛ جمیله شه بخش* 2؛ مجید مصطفایی3 | ||
1استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگه پیام نور، تهران، ایران. | ||
2کارشناسی ارشد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران. | ||
3کارشناسی ارشد گروه اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطة مهارتهای تفکر انتقادی با عادات مطالعه در بین دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال 1394-1393 انجام شد. روششناسی پژوهش: این مطالعه از نوع مقطعی- توصیفی بود که در بین 237 نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال 94-1393 صورت گرفت. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه مهارتهای تفکر انتقادی و پرسشنامه عادات مطالعه (Psshi) بود. پایایی پرسشنامه با استفاده از نرمافزار SPSSاندازهگیری شد. از روشهای آماری توصیفی و تحلیلی برای پاسخ به پرسشهای پژوهش و آزمون فرضیهها استفاده شد یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد در جامعه مورد بررسی میانگین عادت به مطالعه و تفکر انتقادی در بین دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنیداری وجود ندارد. بین مؤلفههای عادت به مطالعه بر اساس رتبهبندی فریدمن، بالاترین رتبه مربوط به مؤلفه حافظه و پایینترین رتبه مربوط به تقسیمبندی زمان بوده است. بررسیهای مربوط به تفکر انتقادی نیز نشان داد که بیشترین میانگین در بین مؤلفههای این متغیر مربوط به مؤلفه نوآوری است و این در صورتی است که رتبهبندی آزمون فریدمن نیز بالاترین رتبه را مربوط به این مؤلفه میداند. بحث و نتیجهگیری: نتایج حاصل از آزمون همبستگی اسپیرمن حاکی از این است که ارتباط معنیدار بین مؤلفههای متغیر تفکر انتقادی و عادت به مطالعه وجود دارد و همبستگی مثبت و معنیدار مشاهده میشود. تاکنون پژوهشی که رابطه مهارتهای تفکر انتقادی با عادات مطالعه را بررسی کند انجام نشده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تفکر انتقادی؛ عادات مطالعه؛ دانشجویان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Study of relationship between critical thinking skills and reading habits among students of Sistan and Baluchestan | ||
نویسندگان [English] | ||
soraya ziaei1؛ jamileh shahbakhsh2؛ majid mostafaei Darmiany3 | ||
1Assistant Professor, Department of knowledge and Information Science, Payame Noor University, Tehran, ran. | ||
2MSc. Department of Knowledge and Information Science, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran. | ||
3M. A. of Department of Economy, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
purpose: The present study was conducted to investigate the relationship between critical thinking skills and reading habits among students of Sistan and Baluchestan University in 1393-1393. Methodology: This descriptive cross-sectional study was conducted among 237 students who studied at Sistan and Baluchestan University in 2012-2013. Data were collected by Critical Thinking Skills and PSSHI Questionnaires. The reliability of the questionnaire was measured using SPSS. Descriptive and analytical methods were used to answer research questions and test hypotheses. Findings: The findings of this study showed that there is no significant difference between the mean reading habits and the critical thinking among male and female students. According to Friedman's ranking, Between the components of habit to study, the highest rank was related to the memory component and the lowest rank for time division. Critical thinking studies also showed that the highest mean among the components of this variable is related to the component of innovation and this is where the Friedman test rankings have the highest rank for this component. Conclusion: Spearman correlation test results showed that there is a significant relationship between the variables of critical thinking and reading habits, and there is a positive and significant correlation. So far, research on the relationship between critical thinking skills and reading habits has not been done | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Critical thinking, Reading habits, students | ||
مراجع | ||
اباذری، زهرا و ریگی، طاهره (1391). عادات و مهارتهای مطالعهی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان. مدیریت اطلاعات سلامت، 9(6)، 848-861. احمدی خمسی، آدرنا (1397). رابطة بین مهارتهای تفکر انتقادی و سطح تحصیلات علمی. پایاننامه کارشناسی ارشد، زبانشناسی، دانشگاه پیام نور استان گیلان. اعظمی، زهرا و صالحینیا، حمید (1394). بررسی مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1392. مجله گامهای توسعه در آموزش پزشکی، 12(1)، 55-49. بختیارپور، سعید (1391). رابطة تفکر انتقادی، راهبردهای فراشناختی و مدیریت زمان با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز. یافتههای نو در روانشناسی، 7(22)، 19-5. رضاییان، محسن؛ زارع بیدکی، محمد؛ باختر، مرضیه و افشارمنش، کیانوش (1393). مقایسه مهارت تفکر انتقادی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در مقاطع مختلف تحصیلی در سال 1392. مجلة دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 13، 724- 715. زارعزاده، یدالله و رسول آبادی، مسعود (1393). مهارتها و عادتهای مطالعهی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان و برخی عوامل مرتبط با آن. مجلهی توسعة آموزش در علوم پزشکی، 8(17)، 37-29. سالم صافی، رضا؛ رضایی، نیره اشرف؛ شیخی، ناصر؛ خوشکلام، معصومه؛ مخدومی، خدیجه و نبی لو، بهرام (1389). بررسی شیوههای مطالعاتی و منابع درسی مطالعاتی مورد استفاده دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 1385. فصلنامة دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 8(2)، 76-82. قاسمی، فرشید؛ مهاجری، احمد؛ اسکندری، شهره و آب روشن، حسن (1392). بررسی و مقایسه مهارتهای تفکر انتقادی فرهنگیان دورههای ابتدایی، راهنمایی، متوسطه و پیشدانشگاهی استان بوشهر و ارائه راهکارهایی جهت ارتقای تفکر انتقادی. فصلنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 15(3)، 216-193. موسوی، لیلا (1391). بررسی رابطه مهارتهای تفکر انتقادی با خطرپذیری و عزتنفس دانشجویان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان. علیمحمدی، ندا؛ دهقانی، مریم؛ الماسی، سعیده؛ اشترانی، الهام؛ جون بخش، فاطمه؛ پایمرد، اکوان و خلیلی، آرش (1397). بررسی ارتباط عادت مطالعه و عملکرد تحصیلی دانشجویان پرستاری همدان. مجله علمی پژوهان، 16(3)، 29-38. هاشمیان، محمدرضا و هاشمیان، علیرضا (1393). مقایسه عادتهای مطالعه دانشجویان کتابداری دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 14(9)، 751-757. یغمایی، جواد، محمد خندان (1383)، کودک و مطالعه. تهران: کتابدار. .Karadeniz, A. &Can, R. (2015). “A Research on Book Reading Habits and Media Literacy of Students at the Faculty of Education”. Social and Behavioral Sciences, 174, 4058-4067. Kumar, S. & Sohi, A. (2013). “Study habits of tenth grade students in relation to their academic achievements”. Paripex –Indian journal of research, 2(12), 58-60. Ling Yi, H. (2011).“Designing Serious Games to Enhance Political Efficacy and Critical Thinking Disposition for College Students: The Case of Taiwan”. IEEE Xplore Digital library. RetrievedJuly26, 2011, (doi: 10.1109/VS-GAMES.2011.29) Manalo, E., Kusumi, T., Koyasu, M., Michita, Y. & Tanaka, Y. (2013). “To what extent do culture- related factors influence university students’ critical thinking use?”. Thinking Skills and Creativity, 10, 121-132. Mashayekhi, F., Rafati, S., Mashayekhi, M., Rafati, F., Mohamadisardoo, M. R. & Yahaghi, Emad. (2014).“The relationship between the study habits and the academic achievement of students in Islamic Azad University of Jiroft Branch”. International journal of current research and academic review, 2(6),182-187. Owusu-Acheaw, M. & Larson, A. G. (2014).“Reading habits among students and its effect on academic performance:a study of students of koforidua polytechnic”. Library philosophy and practice (e- journal). Retrieved July 27, 2015, from http://digitalcommons.unl.edu/libphilprac . Weiss, P. & Bazylak, J. (2014).“Impact of critical thinking instruction on first year engineering students”. IEEE Xplore Digital library. RetrievedJanuary26, 2015, (doi: 10.1109/IPCC.2014.7020371) Wu, Q. (2019).“ The solutions to "absence of critical thinking" for non english majors’ students”. Atlantis press, Retrieved March, 2019, (doi: 10.2991/icem-18.2019.116) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 740 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 556 |