تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,112 |
تعداد مقالات | 9,521 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,166,839 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,020,438 |
ساخت و رواسازی آزمون عصب - روان شناختی تشخیص اختلالهای یادگیری غیرکلامی برای کودکان دبستانی | ||
عصب روان شناسی | ||
مقاله 1، دوره 5، شماره 16، خرداد 1398، صفحه 9-36 اصل مقاله (954.36 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/clpsy.2019.43296.1381 | ||
نویسندگان | ||
ربابه موحدی پور1؛ فریبرز درتاج* 2؛ صادق نصری3؛ حسن اسدزاده4؛ خدیجه ابوالمعالی الحسینی5 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی ، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران. | ||
2استاد روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی،تهران، ایران. | ||
3دانشیار علوم تربیتی ، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ، تهران، ایران. | ||
4دانشیار روان شناسی تربیتی ، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
5دانشیار روان شناسی،واحد رودهن ، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه : نقص ودشواری درکارکردهای عصب-روان شناختی ، مهمترین مولفه درنشانگان اختلالهای یادگیری غیرکلامی است.هدف پژوهش حاضر،ساخت،اعتباریابی و رواسازی آزمون عصب-روان شناختی تشخیص اختلالهای یادگیری غیرکلامی بود. روش:روش پژوهش توصیفی – پیمایشی است.جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر دوره ابتدایی شهرستانهای استان البرزاست که درسال تحصیلی 97-1396مشغول به تحصیل بودند. گروه نمونه شامل 480 دانش آموز پایه اول تا ششم ابتدایی استان البرز بودکه با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدندوبا آزمون محقق ساخته ،خرده آزمون استدلال ادراکی وخرده آزمون درک مطلب کلامی ازمقیاس هوشی وکسلر کودکان چهار مورد آزمون قرار گرفتند.روایی صوری ومحتوایی مقیاس مورد تایید دونفر متخصص دراین زمینه قرار گرفت .همچنین برای بررسی روایی صوری ، ازنمرات تأثیرآیتم استفاده شد.روایی محتوایی با دوروش شاخص نسبت روایی محتواوشاخص روایی محتوابررسی شد.روایی همزمان آزمون با استفاده ازخرده آزمون استدلال ادراکی از مقیاس هوشی وکسلر کودکان چهار وروایی تفکیکی(تشخیصی) آزمون با استفاده ازخرده آزمون درک مطلب کلامی از مقیاس هوشی وکسلرکودکان چهاربررسی شد. برای بررسی روایی سازه ، ازروش تحلیل عاملی به شیوه مولفههای اصلی و ازچرخش عوامل از نوع واریماکس استفاده شد. یافته ها :نتایج ، تایید کننده روایی صوری ومحتوایی ،روایی همزمان، روایی تفکیکی و روایی سازه بود. پایایی آزمون محقق ساخته از طریق محاسبه آلفای کرونباخ ، 81/0 و با روش دونیمه کردن 78/0 بود. بهترین نقطه برش بالینی آزمون 5/18 بدست آمد. نتیجه گیری :براساس یافته های پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که آزمون تشخیص اختلالهای یادگیری غیرکلامی ازروایی وپایایی کافی برخورداراست ومیتواند به عنوان ابزاری معتبر برای تشخیص اختلالهای یادگیری غیرکلامی دردوره ابتدایی مورد استفاده قرارگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آزمون عصب -روان شناختی؛ اعتباریابی؛ اختلال یادگیری غیرکلامی؛ رواسازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Constructing and Validating of the Neuropsychological Test for Diagnosis of Non-verbal Learning Disorders for Students of Elementary Schools | ||
نویسندگان [English] | ||
Robabeh Movahedipoor1؛ Fariborz Dortaj2؛ Sadegh nasri3؛ hasan Asadzadeh4؛ Khadijeh abolmaalialhoseyni5 | ||
1Ph.D student in Educational Psychology,Islamic Azad University,Science and Research Branch,Tehran,Iran. | ||
2Professor of Educational Psychology, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran. | ||
3Associate Professor of Educational Sciences, Shahid Rajaee Tarbiat University, Tehran, Iran. | ||
4Associate Professor of Educational Psychology, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran. | ||
5Associate Professor of Psychology, Rooden Department, Islamic Azad University, Rooden, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Introduction : deficits and difficulty in neuropsychological functions are the most important component of the non-verbal learning disorders. The purpose of this study was to constructing , Investigating Reliability and Validating of the neuropsychological test for diagnosis of non-verbal learning disorders. Method: The research method is descriptive-survey.The statistical population includes all girl and boy students of elementary schools in Alborz province who studied in the academic year of 1396-97.The research sample consisted of 480 students from the first to sixth grade elementary schools of the Alborz province, selected by multistage cluster sampling method and were assessed with The researcher-made test for non-verbal learning disorders,Perceptual reasoning subtest and verbal comprehension subtest from WISC-IV.The external and content validity of the scale was approved by two experts in this field. Also, for investigate of external validity, the effects of the scores were used and the content validity was assessed by two methods: a) the Content Validity Ratio (CVR), and b) Content Validity Index (CVI). The concurrent validity of the scale was investigate using the Perceptual reasoning subtest from WISC-IV. The discriminant validity of the scale was investigate using the verbal comprehension subtest from WISC-IV. In order to investigate the construct validity, Factor analysis method was used in the main components and the varimax variables were used .Findings: The results confirmed the external validity, content validity ,concurrent validity, discriminant validity and construct validity of the researcher-made test.The reliability of the test by calculating the Cronbach's alpha was 0.81 and with split–half method was 0.78.clinical cut off point were 18.50. Conclusion: based on the results of the present study, it can be concluded that the neuropsychological test for diagnosis of non-verbal learning disordershas adequate validity and reliability and can be used as a valid tool for the diagnosis of non-verbal learning disorders in elementary school students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Neuropsychological test, Investigating Reliability, Nonverbal Learning Disorder, Validating | ||
مراجع | ||
بلوطی ، ع ؛ نظری ، س و افروز ، غ (1395). کاربردپذیری مقیاس تجدیدنظر شده هوش وکسلر کودکان )ویسک – آر (در تشخیص اختلال یادگیری کودکان دوزبانه عربی–فارسی. فصلنامهتوانمندسازیکودکاناستثنایی، سال 7 ، شماره 19 ، 96-68. بلوکیان ، م، وطنخواه ، ح (1397).تاثیر آموزش مهارتهای توجه بر مهارتهای عصب–روان شناختی وفرسودگی تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری. فصلنامهعلمی- پژوهشیعصبروانشناسی، سال 4، شماره 2 )پیاپی13)،122-109.ثقفی ، م، استکی ، م وعشایری ، ح (1391). مقایسه انواع کارکردهای اجرایی دانشآموزان با ناتوانیهای یادگیری غیر کلامی ونارساخوان . فصلنامه ایرانی کودکان استثنایی ، 12(2) ، 52- 35 . جدیدی، مهدی وعابدی، احمد (1390) . انطباق وهنجاریابی پرسشنامه نوروسایکولوژی کانرز بر کودکان 5 تا 12 سال شهر اصفهان.مجله رویکردهای نوین آموزشی، 3(1) ، 71- 56. عابدی،محمدرضا ،صادقی ،احمد وربیعی ،محمد (1386).انطباق ، هنجاریابی و بررسی روایی و پایایی آزمون هوش وکسلر کودکان چهار در استان چهار محال و بختیاری . طرح پژوهشی آموزش و پرورش چهار محال و بختیاری و دانشگاه اصفهان . چاپ نشده . علیزاده ،حمید(1389).اختلالهای یادگیری غیرکلامی:چشم انداز بالینی .فصلنامه پژوهش درحیطه کودکان استثنایی .10(2) ، 199-192 . فرید ، فاطمه ؛ کامکاری ،کامبیز؛ صفاری نیا ، مجید وافروز، ستوده (1393). مقایسه روایی تشخیصی نسخه نوین هوش آزمای تهران ـ استانفورد بینه ونسخه چهارم مقیاس هوش وکسلر کودکان در ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری ، دوره 4، شماره 2، 83-70. میرمهدی ، سید رضا و شجاعی ، فهیمه(1395) . بررسی و مقایسه نیمرخ مهارتهای عصب روان شناختی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص، دانشآموزان با نقص توجه- بیش فعالی ودانشآموزان عادی.فصلنامه علمی- پژوهشی عصب روانشناسی ، سال 2، شماره3 )پیاپی6 (،106-91 . نقش ، زهرا ؛ قاسم زاده ،سوگند وافضلی ، لیلا (1396). وضعیت اجتماعی -اقتصادی و عملکرد دانشآموزان دارای اختلال یادگیری : بررسی نقش واسطهای درگیری والدین. فصلنامه توانمندسازی کودکان استثنایی، سال ۸ ، شماره ۲۲ ، 15-6. وکسلر ،دیوید (2003). راهنمای اجرا و نمرهگذاری مقیاس هوشی وکسلر کودکان چهار. ترجمه ، انطباق و هنجاریابی : محمدرضا عابدی ، احمد صادقی ، ومحمد ربیعی ( 1395). تهران : نشر علوم رفتاری– شناختی سینا . American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Washington, DC: Author. Bruininks, R. (1978). Assessing the motor performance of children: An overview of the Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency. Paper presented at the Motor Development Academy at the American Alliance for Health, Physical Education, Recreation and Dance National Convention, Boston, MA. Cornoldi,C.,Mammarella,I.C.&GoldenringFine,J. (2016).Nonverbal Learning Disabilities. New York London: THE GUILFORD PRESS. Deitz JC, Kartin D, Kopp K. (2007). Review of the Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency, Second Edition (BOT-2). Phys Occup Ther Pediatr. 2007;27(4):87-102. Forrest, B. J. (2004). The utility of math difficulties, internalized psychopathology, and visual-spatial deficits to identify children with the nonverbal learning disability syndrome: Evidence for a visual-spatial disability. Child Neuropsychology, 10, 129–146. Fine, J.G., Semrud-Clikeman, M., Bledsoe, J. C., & Musielak, K. A. (2013). A critical review of the literature on NLD asa developmental disorder. Child Neuropsychology, 19(2), 190–223. Gresham, F.M., & Vellutino, F.R. (2010). What is the Role of Intelligence in the Identification of Specific Learning Disabilities? Issues and Clarifications. Learning Disabilities Research and Practice, 25 (4), 194-206. Goldstein, S. (2011). Learning Disabilities in Childhood. In S. Goldstein, J.A. Naglieri, & M. DeVries, (Eds.), Learning and Attention Disorders in Adolescence and Adulthood: Assessment and Treatment (2nd Ed.) (pp. 31-58).New Jersey: John Wiley & Sons, Inc. Hammill, D. D., Pearson, N. A., & Voress, J. K. (2014). Developmental Test of Visual Perception (3rd ed.). Austin, TX: PRO-ED. Hale,J.,Alfonso,V.,Berninger,V.,Bracken,B., Christo, C.,Clark,E.&etal.(2010).Intervention, Comprehensive Evaluation, and Specific Learning Disabilities Identification and Intervention: an Expert White Paper Consensus.Learning Disability Quarterly, 33, 223-236. Hendriksen, Jos G. M., Keulers, Esther H. H., Feron, Frans J. M., Wassenberg, Renske, Jolles, Jelle, & Vles, Johan S. H. (2007). Subtypes of learning disabilities. European Child & Adolescent Psychiatry, 16(8), 517-524. doi: 10.1007/s00787-007-0630-3. Katz, l., Goldstein, G. & Beers, S. R. (2010).Learning disabilities in older adolescents and Adults;Clinical Utility of the Neuropsychological perspective. Kluwer Academic Publishers: New York. Lagae,L.(2008).Learning disabilities:definitions, epidemiology, diagnosis, and intervention strategies. PediatrClin NorthAm,55(6),1259-1268,vii.doi: 10.1016/j.pcl.2008.08.001. Massachusetts General Hospital, School Psychiatry Program and MADI Resource Center (2010). Table of all screening tools and rating scales. Retrieved from "Archived copy". Archived from the original on 2015-09-27. Retrieved 2015-09-14. Mammarella,I.C.,&Cornoldi,C.(2014).An analysis of the criteria used to diagnose children with nonverbal learning disability (NLD). Child Neuropsychology, 20(3), 255–280. National center for Learning Disabilities. (2014). Dyscalculia: A Quick Look Center for Learning Disabilities, Inc.WWW.Idoline. org.mht Rourke,B.P.(1989).Nonverbal Learning Disabilities: The Syndrome and the Model.New York:Guilford Press. Rourke,B.P.(1995).Syndrome of Nonverballearning Disabilities.Neuropsychological Manifestations.New york: Guilford press . Rourke,B.P.(ed.)(1995).Neurodevelopmental manifestations.Syndrome of Nonverbal Learning Disabilities. New York: Guilford Press. Rourke,B.P.(2009).Question and answers. RetrievedFeb3,2009,from:www.NLDB. P.Rourke.ac Rissman,B.(2015). Medical and Educational Perspectives on Nonverbal Learning Disability in children and young adults. Queensland University of Technology, Australia. Sattler,J.M.(2001).Assessment of children:Cognitive applications (4th Ed). San Diego, CA: Author. Stothers,M.,&Klein,P.D.(2010).Perceptual organization,phonological awareness, and reading comprehension in adults with and without learning disabilities. Annals of Dyslexia, 60, 209–237. Semrud-Clikeman, M., Walkowiak, J., Wilkinson, A., & Minne, E. P. (2010). Direct and indirect measures of social perception, behavior, and emotional functioning in children with Asperger’s disorder, nonverbal learning disability, or ADHD. Journal of Abnormal Child Psychology, 38, 509–519. Visser, M. (2017). Visual perception of five-year-old English-speaking children in Bloemfontein using the BeeryVMI-6,DTVP-3andTVPS-3.South African Journal of Occupational Therapy,47(2): 17-26. Wechsler,D.(2003).WISC-IV:Technicaland Interpretation manual.SanAntonio:The Psychologica Corporation | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,079 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,081 |