تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,138 |
تعداد مقالات | 9,757 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,845,835 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,463,143 |
تحلیل عاملی تاییدی و همسانی درونی نسخة فارسی مقیاس عدم تعهد به اخلاق مدنی در دانشجویان | ||
شناخت اجتماعی | ||
مقاله 2، دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 15، خرداد 1398، صفحه 25-38 اصل مقاله (437.09 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/sc.2019.40784.2209 | ||
نویسندگان | ||
علی خدائی1؛ امید شکری* 2 | ||
1دکتری روان شناسی، دانشگاه پیام نور | ||
2استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی | ||
چکیده | ||
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف آزمون روایی عاملی مقیاس عدم تعهد به اخلاق مدنی (CMDS) در بین گروهی از دانشجویان ایرانی انجام شد. روش: در مطالعه همبستگی حاضر، از جامعة دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی، 364 دانشجو (192 پسر و 172 دختر) با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به مقیاس عدم تعهد به اخلاق مدنی پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی عاملی مقیاس عدم تعهد به اخلاق مدنی از روشهای آماری تحلیل عامل تأییدی و به منظور بررسی همسانی درونی آن از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل عاملی تاییدی بر پایه نرمافزار AMOS نشان داد که در نمونة دانشجویان ایرانی ساختار چندبُعدی مقیاس عدم تعهد به اخلاق مدنی شامل توجیه اخلاقی، زبان مبتنی بر حُسن تعبیر، مقایسه سودمند، جابجایی مسئولیت، انتشار مسئولیت، تحریف پیامدها، اسناد سرزش و شخصیتزدایی با دادهها برازش مطلوبی داشت. مقادیر ضرایب همسانی درونی پرسشنامة کفایت و مهارتهای هیجانی برای مولفههای توجیه اخلاقی، زبان مبتنی بر حُسن تعبیر، مقایسه سودمند، جابجایی مسئولیت، انتشار مسئولیت، تحریف پیامدها، اسناد سرزش و شخصیتزدایی به ترتیب برابر با 85/0، 82/0 و 79/0 به دست آمد.نتیجه گیری: در مجموع،نتایج مطالعة حاضر نشان داد که CMDS برای سنجش سازة چندبُعدی «عدم تعهد به اخلاق مدنی» در دانشجویان ایرانی ابزاری روا و پایا است. | ||
کلیدواژهها | ||
روایی عاملی؛ تحلیل عاملی تاییدی؛ مقیاس عدم کفایت به اخلاق مدنی؛ همسانی درونی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Confirmatory Factor Analysis and Internal Consistency of the Civic Moral Disengagement Scale-Farsi Version among University Students | ||
نویسندگان [English] | ||
ali khodaei1؛ omid shokri2 | ||
1Ph.D Psychology, Payame Noor University | ||
2Assistant Professor of Psychology Group, Shahid Beheshti University | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: The present study was conducted with the aim of evaluating the Civic Moral Disengagement Scale(CMDS, 2009) among a group of Iranian students. Method: In this correlational study, 364 students (192 male and 172 female) were selected from the undergraduate students of Shahid Beheshti University using available sampling method who responded to the Civic Moral Disengagement Scale-Farsi Version. To determine the internal validity and internal consistency of the scale, the confirmatory factor analysis and cronbach alpha formula were used respectively. Results: The results of confirmatory factor analysis based AMOS software showed that multi-factor structure of Civic Moral Disengagement Scale-Farsi Version consisted of moral justification, euphemistic language, advantageous comparison, displacement of responsibility, diffusion of responsibility, distorting consequences, attribution of blame and dehumanization had good fit with data. Internal consistency for the moral justification, euphemistic language, advantageous comparison, displacement of responsibility, diffusion of responsibility, distorting consequences, attribution of blame and dehumanization was 0/88, 0/82 and 0/79 respectively. Conclusion: In sum, these findings provide evidence for the validity and reliability of the Civic Moral Disengagement Scale-Farsi Version as an instrument to measure the “Civic Moral Disengagement” among Iranian university students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Factorial validity, Confirmatory Factor Analysis, Civic Moral Disengagement Scale-Farsi Version (ESCQ-FV), Internal Consistency | ||
مراجع | ||
- Ahrari, S., Samah, B. A., Hassan, M. S., Wahat, N. W. A. M., & Zaremohzzabieh, Z. (2016). "Deepening critical thinking skills through civic engagement in Malaysian higher education". Thinking Skills and Creativity, 22, 121-128. - Baker, V., Detert, J., & Treviño, L. (2006). "Moral disengagement in business school students: Predictors and comparisons". Academy of Management Proceedings, Ph1-H6. - Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall. - Bandura, A. (1991). Social cognitive theory of moral thought and action. In W. M. Kurtines & J. L. Gewirtz (Eds.), Handbook of moral behavior and development: Theory, research and applications (pp. 71–129). Hillsdale, NJ: Erlbaum. - Bandura, A. (2002). "Selective moral disengagement in the exercise of moral agency". Journal of Moral Education, 31, 101–119. - Bandura, A., Barbaranelli, C., Caprara, G. V., & Pastorelli, C. (1996). "Mechanisms of moral disengagement in the exercise of moral agency". Journal of Personality and Social Psychology, 71, 364–37 -Bandura, A., Caprara, G. V., & Zsolnai, L. (2000). "Corporate transgressions through moral disengagement". Journal of Human Values, 6, 57–64. - Caprara, G. V., Barbaranelli, C., Pastorelli, C., Iafrate, C., Beretta, M., Steca, P., & Bandura, A. (2009). "La misura del disimpegno morale nel contesto delle rasgressioni dell’agire quotidiano [Measuring moral disengagement in the context of transgressions of daily living]". Giornale Italiano di Psicologia, 33, 83–106. - Caprara, G. V., & Capanna, C. (2005). "Moral civic disengagement and values". Ricerche di Psicologia, 28, 67–83. - Caprara, G. V., & Cervone, D. (2000). Personality: Determinants, dynamics and potentials. New York: Cambridge University Press. - Caroli, M. E. D. & Sagone, E. (2014). "Mechanisms of moral disengagement: An analysis from early adolescence to youth". Social and Behavioral Sciences, 140, 312 – 317. - Cavieres-Fernandez, E. (2014). "Teachers' experiences and teaching civic engagement beyond self-regarding individualism". Teaching and Teacher Education, 42, 1-10. - Chen, J. (2017). "Can online social networks foster young adults’ civic engagement?" Telematics and Informatics, 34 (5), 487-497. - Detert, J. R., Treviño, L. K., & Sweitzer, V. L. (2008). "Moral disengagement in ethical decision making: A study of antecedents and outcomes". Journal of Applied Psychology, 93, 374–391. - Kline, R. B. (2005). Principles and practices of structural equation modeling (2nd edition). New York: Guilford. - Marsella, A. J., & Leong, F. T. L. (1995). "Cross-cultural issues in personality and career assessment". Journal of Career Assessment, 3,202–218. - Meyers, L. S., Gamst, G., & Guarino, A. J. (2006). Applied multivariate research: Design and interpretation. Sage publication. Thousand Oaks. London. New Dehi. - Narvaez, D., & Lapsley, D. K. (2009). "Moral identity, moral functioning and the development of moral character". Psychology of Learning and Motivation, 50, 237-274. - Nogueira, F., & Moreira, A. (2011). "Civic education – Portuguese students’ perceptions". Social and Behavioral Sciences, 15, 1771-1776. - Nogueira, F., & Moreira, A. (2012). "A framework for civic education teachers’ knowledge". Social and Behavioral Sciences, 47, 1179-1183. - Pelton, J., Gound, M., Forehand, R., & Brody, G. (2004). "The moral disengagement scale: Extension with an American minority sample". Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 26, 31–39. - Putnam, R. D. (2000). Bowling alone. The collapse and revival of American community. New York: Simon and Schuster. - Rogers, M. K. (2003). A social learning theory and moral disengagement analysis of criminal computer behavior: An exploratory study. Dissertation Abstracts International Section A: Humanities and Social Sciences, 64(6-A). - Sagone, E., & Caroli, M. E. D. (2013). "Personality factors and civic moral disengagement in law and psychology university students". Social and Behavioral Sciences, 93, 158 – 163. - Scheufele, D. A., & Shah, D. (2000). "Personality strength and social capital: The role of dispositional and informational variables in the production of civic participation". Communication Research, 27, 107–131. - Wang, X., Yang, L., Yang, J., Gao, L., Zhao, F., Xie, X., & Lei, L. (2018). "Trait anger and aggression: A moderated mediation model of anger rumination and moral disengagement". Personality and Individual Differences, 125, 44–49. - Wang, X., Yang, L., Yang, J., Wang, P. & Lei, L. (2017). "Trait anger and cyberbullying among young adults: A moderated mediation model of moral disengagement and moral identity", Computers in Human Behavior.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 800 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 694 |