تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,130 |
تعداد مقالات | 9,675 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,615,747 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,298,086 |
تعیین اثربخشی آموزش تئوری انتخاب بر مسولیت پذیری و امیدواری دانشجویان دختر | ||
شناخت اجتماعی | ||
مقاله 10، دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 15، خرداد 1398، صفحه 165-174 اصل مقاله (490.59 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/sc.2019.32877.2019 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه یدالهی صابر1؛ محمداسماعیل ابراهیمی* 2؛ نرگس زمانی3؛ علی صاحبی4 | ||
1کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران. | ||
2استادیار وعضو هیئت علمی گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران. | ||
3استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی همدان | ||
4استادیار، عضو ارشد موسسه ویلیام گلاسر، سیدنی، استرالیا | ||
چکیده | ||
مقدمه: این پژوهش با هدف، بررسی تعیین تاثیر آموزش تئوری انتخاب بر میزان مسئولیتپذیری و سطح امیدواری در دانشجویان دختر انجام گرفت. روش: پژوهش از نوع نیمه آزمایشی پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانشجویان دختر ساکن در خوابگاه دانشجویی دانشگاه که در سال 1396ـ 1395در دانشگاهآزاد اسلامیواحد همدانمشغول به تحصیل تشکیل دادند، که تعداد جامعه آماری که مجموعاً 529 نفر بودند و نمونه آماری30 نفر بودند که به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب ومطالعه گردید. جهت جمعآوری اطلاعات در این پژوهش از پرسشنامههای امیدواری و پرسشنامه مسئولیتپذیری استفاده شد، ابزار اندازهگیری میزان مسئولیتپذیری پرسشنامه 42سوالی گاف بود، و برای سنجش میزان امیدواری از پرسشنامه 12 مادهای اشنایدر استفاده شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل کواریانس یکراهه (انکوا) وچند متغیره (مانکوا) استفاده شد و دادهها با نرم افزار spss تحلیل شدند. یافته ها: نتایج حاصل از کواریانس نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری( 01/0P < ) وجود دارد، و آموزش تئوری انتخاب موجب افزایش مسئولیتپذیری و امیدواری در دانشجویان دختر شده است ( 01/0P < ). نتیجه گیری: بنابراین میتوان گفت، آموزش نظریه انتخاب با افزایش روابط مثبت، افزایش مسولیتپذیری و شیوههای صحیح ارضاء نیازهای اساسی انسان منجر به امید و مسولیت پذیری بیشتر میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
تئوری انتخاب؛ مسئولیتپذیری؛ امیدواری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Choice Theory Training on Responsibility and Hopefulness of Female Students Islamic Azad University Hamedan | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatemeh Yadolahi Saber1؛ Mohammad Esmaeel Ebrahimi2؛ narges zamani3؛ Ali Sahebi4 | ||
1MSc in clinical psychology, Department of psychology, Hamedan Branch, Islamic Azad University, Hamedan, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of psychology, Faculty of Humanities, Hamedan Branch, Islamic Azad University, Hamedan, Iran | ||
3Assistant Professor of Psychology Group, Azad University of Hamedan | ||
4Assistant Professor, William Glaser institute, Sydney, Australia | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: The purpose of this study was to determine the effect of choice theory training on the level of responsibility and hope in female students. Method: The research was a quasi-experimental pre-test-post-test study with control group. The statistical population of the present study consisted of 529 female students who were residing in university dormitory and studying at Islamic Azad University in Hamadan in 1395. The participants of study consisted of 30 students who were selected through random sampling. To collect data, the Gof's accountability questionnaire including 42 questions and the Ashnider's Hope questionnaire consisting of 12 items were used in this study. One-way covariance analysis (ANCOVA) and multiple variables (MANCOVA) were used to analyze the data through SPSS software. Results: The results of covariance showed that there is a significant difference between the two experimental and control groups (P Conclusion: Therefore, it can be concluded that Choice Theory Training leads to greater hope and accountability by increasing positive relationships, increasing responsibility and proper ways of satisfying basic human needs. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Choice Theory, Responsibility, Hope | ||
مراجع | ||
- اسفندارمز، ش. (1393). رابطه میان یادگیری خودتنظیمی و خودشکوفایی با تابآوری. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی. دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب. - برزگر، م. (1393). بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و تابآوری تحصیلی با نقش واسطهگری انگیزش تحصیلی. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی. دانشگاه شیراز. - رشیدی، ع.؛ امیری، م.؛ مهرآور گیگلو، ش. و نودهی ،ح. (1394) بررسی رابطه ادراک از محیط یادگیری کلاس با تاب آوری تحصیلی. فصلنامه پژوهشهای آموزش و یادگیری. سال بیست ودوم، دوره جدید شماره 7. - سپهریان آذر، ف. و اقبالی، ا. (1394). رابطه سبکهای یادگیری کلب و هیجانهای مثبت و منفی تحصیلی با یادگیری خودگردان. فصلنامهعلمیـپژوهشی،پژوهشدر یادگیری آموزشگاهی و مجازی. سال دوم، شماره هشتم.- شادی، ن. (1391). رابطه خودتنظیمی و عزتنفس با تابآوری در نوجوانان مقطع متوسطه شهرستان برازجان. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی. دانشگاه آزاد مرودشت. - شکری، ا. و فلسفین، ز. (1393). روابط ساختاری بین اسنادهای علی، هیجانهای تحصیلی و خودنظمجویی تحصیلی در دانشجویان. فصلنامه روانشناسی شناختی. دوره 2. شماره 2. - شفیع زاده، ر. (1391). رابطه تابآوری با پنج عامل بزرگ شخصیت.دانشوپژوهشدر روانشناسیکاربردی. سال سیزدهم، شماره 3، پیاپی 49. - شهیدی، ل. و منشئی، غ. (1394). اثربخشی آموزش مبتنی بر فراشناخت، بر تنظیم هیجانی و هیجان تحصیلی ریاضی دانشآموزان دوره متوسطه دوم. فصلنامه تازههای علوم شناختی. سال 17، شماره 3. - عابدینی، ی. و باباچاهی، ع. (1395). رابطه اهداف پیشرفت، مهارتهای فراشناختی با تابآوری تحصیلی در دانشآموزان دختر پایه دوم دبیرستانهای غیرانتفاعی و دولتی شهر اصفهان. پنجمین کنفرانس بین المللی علوم انسانی و اجتماعی. سنگاپور. - غفاری، ا. و ارفع بلوچی، ف. (1390). رابطه انگیزش پیشرفت و خودپنداره تحصیلی با اضطراب امتحان در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد. پژوهشهای روانشناسی بالینی و مشاوره، 1(2)،136ـ121. - قلعه، س.؛ قناعتیان جهرمی، ف. و ارشم، س. (1394). پیشبینی تابآوری در دانشجویان تربیت بدنی براساس عزتنفس و شادکامی. کنفرانس بین المللی علوم انسانی و روانشناسی و علوم اجتماعی. - کرامتی، م. و پاینده فر، ش. (1395). رابطه عزتنفس و تاب آوری با مؤلفههای خودپنداره بدنی دانشآموزان دارای ناتوانی. فصلنامه کودکان استثنایی. سال شانزدهم، شماره 4 ، ص63-78. - کریمی قرطمانی، م. و کریمی قرطمانی، م. (1395). تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر اشتیاق تحصیلی و تابآوری تحصیلی دانشآموزان شاهد و ایثارگر مقطع متوسطه. دومین همایش ملی پژوهشهای نوین در حوزه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی ایران. سیویلیکا. - صفاری نیا، م. و بازییاری میمند، م. (1391). مقایسه تاب آوری هیجانی و اجتماعی در دانشآموزان مناطق محروم و غیرمحروم. اندیشه های نوین تربیتی، 8(1):124-107. - صیف، م. ح.؛ امینی، ا. و رستگار، ا. (1396). عوامل مؤثر بر تابآوری تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر.مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی،17(33). - میرزایی، ش.؛ کیامنش ، ع.؛ حجازی، ا. و بنی جمالی، ش. (1395). تأثیر ادراک شایستگی بر تابآوری تحصیلی با میانجیگری انگیزش خودمختار. روشهاومدلهای روانشناختی. سال هفتم. شماره 25. - نریمانی، م.؛ طالبی جویباری، م. و ابوالقاسمی، ع. (1392) . مقایسه سبک اسناد و تابآوری در بین دانشآموزان آسیب دیده و عادی . فصلنامهافراداستثنایی، 3(10):60. - نیکدل، ف.؛ کدیور، پ.؛ فرزاد، و.؛ عربزاده، م. و کاووسیان، ج. (1391). رابطه خودپنداره تحصیلی، هیجانهای تحصیلی مثبت و منفی با یادگیری خودگردان در دانشآموزان.فصلنامه روانشناسی کاربردی. سال6، شماره1(21)، ص.ص 119ـ103.- هاشمی، ز. و جوکار، ب. (1393). پیشبینی تابآوری تحصیلی و هیجانی بر مبنای عوامل روانشناختی، خانوادگی و اجتماعی. مجله مطالعات روانشناختی، دانشگاه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا. دوره 10/شماره 4. - همتی، ر. و غفاری، م. (1395). تحلیل چند سطحی عوامل مؤثر بر تابآوری تحصیلی.رویکردهای نوین آموزشی. سال یازدهم، شماره2، پیاپی24. - یعقوبی، ا. ب. و بختیاری، م. (1395). تأثیر آموزش تابآوری بر فرسودگی تحصیلی دانش آموزان دختر سال اول دبیرستانهای شهر همدان. فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی. سال چهارم، شماره سیزدهم، ص7-16. - Anna, K., Huong, T., John., & Kevin, K. (2013). "The Impacts of Self-Estem and Resilienceo Academic Perfo- rmanceAn Investigation of Domestic and International Hospitality and Tourism Undergraduate Studenent". Journal of Hospitality & Tourism Education. - Anghel, R. E. (2015). "Psychological and Educational Resilience in High vs.Low-Risk Romanian Adolescents". Procedia-Social and Behavioral Sciences,203, 153-157. - Artino, A. R., & Jones, K. D. (2012). "Exploring thecomplex relations between achievement emotionsand self-regulated learning behaviors in onlinelearning". Internet and Higher Education, 15, 170–175. - Labhane, C. P., & Baviskar, P. A. (2015). "Self concept and Emotional intelligence: A comparative study of Arts and Science college students". The International Journal of Indian Psychology. - Behera, S., & Rangaiah, B. (2017). "Relationship between emotional maturity, selfe-steem and life-satisfaction : A study on traditional dancers of Odisha region", Cogent Psychology. - Bembenutty, H. (2009). "Academic delay of gratification, self-regulation of learning, gender differences, and expectancy-value". Personality and Individual Differences, 3(46): 347-352. - Bush, A. M. (2006). What Comes Between Classroom Community and Academic Emotions: Testing a Self-Determination Model of Motivation in the College Classroom, Doctoral Dissertation, University of Texas. - Campbell-Sills, L., Cohan, S. L., & Stein, M. B. (2006). "Relationship of resilience to personality, coping, and pshchiatric symptoms in young adults". Behaviour Research and Therapy, 44, 585-599. - Cohn, M. A., Fredrickson, B. L., Brown, S. L., Mikels, J. A., & Conway, A. M. (2009). "Happiness unpacked: Positive emotions increase life satisfaction by building resilience". Emotion, 9(3): 361-368. - Cabrera, N, L. & Padilla, A, M. (2011). "Entering and succeeding in the “Culture of college”". Journal of Behavioral Sciences, 26(2), 152-157. - Dermitzaki, I., Leondari, A., & Goudas, M. (2009). "Relationsbetween young students’ strategic behaviours, domain-specific self-concept, and performance in a problem-solving situation". Learning and Instruction,19(2):144-157. - Ferenzel, A., Pekrun, R., & Goetz, T. (2007). "Girls and mathematics -A “hopeless” issue? A control-value approach to gender differences in emotions towards mathematics". European Journal of Psychology of Education. 22(4), 497-514. - FélixZurita, O,. José-Joaqun Muros-M, Sonia Rodrguez-F, Edson-Orlando Zafra-S, Emily K. (2016).Associations of motivation, self-concept and resilience with the competitive level of Chilean judokas. © ARCHIVES OF BUDO | SCIENCE OF MARTIAL ARTS. | Vol 12 | 201. - Foster, T. A. (2013). An exploration of academic resilience among rural students living in poverty, unpublished doctoral dissertation, School of Education, Piedmont College. - Foshee, C. M. (2013). Conditions that Promote the Academic Performance ofCollege Students in a Remedial Mathematics Course: Academic Competence ,Academic Resilience, and the Learning Environment (Doctoral dissertation ,Arizona State University). - Garde.R, González,Torres. M, Fuente. J, Vera .M, Fernández-Cabezas . M , & López-García, M. (2017). Relationship between Resilience and Self-regulation: A Study of Spanish Youth at Risk of Social Exclusion. Article in Frontiers in Psychology . ORIGINAL RESEARCH published: 20 April 2017. - Goetz, T., Frenzel, A. C., Hall, N. C., & Pekrun, R. (2008). "Antecedents of academic emotions: testing the internal/ external frame ofreference model for academic enjoyment". Contempor Educational Psychology, 33, 9-33. - Guay, F., Ratelle, C. F., Roy, A. & Litalien, D. (2010). "Academic self-concept, autonomous academic motivation, and academic achievement: Mediating and additiveeffects". Learning and Individual Differences, 20(6), 644-653. - Haga, S. M., Kraft, P., & Corby, E-M. (2009). "Emotion regulation: Antecedents and well-Being outcomes of cognitive reappraisal and expressive suppression in cross-culturalsamples". Journal of Happiness Stud, 10, 271–291. - Hanewald, R. (2011). "Reviewing the literature on “At-Risk” and resilien children and young people", Australian Journal of Teacher Education .Vol.36,2. - Hernandez .A & Białowolski. P(2016). "Factors and conditions promoting academic resilience: TIMSSbased analysis of five Asian education systems". Asia Pacific Educ. Rev. (2016) 17:511–520. - Huang, C. (2011). "Self-concept and academic achievement: A meta-analysis of longitudinalrelations", Journal of School Psychology, 49(5), 505-528. - Jung, K. R. (2013). The mediational effect of academic self-discipline (asd) between academic self-efficacy (ase) and college gpa. Retrieved from http://purl.umn.edu/157688. - Jayasuriya, D., Jayasuriya, R., Tay, A. K., & Silove, D. (2016). "Associations of mental distress with Reside ncy in conflict zones, ethnic minority status, andpotentially modifiable social factors following conflict in Sri Lanka: nationwide cross-sectional Study". The Lance Psychiatry . - Karimi, M., Abedi, A. & Farahbakhsh, K. (2014). "The Effect of Self Regulatory Learning Strategies for the Academic Resiliency of Female High School Shahed Students in the City of Esfahan (2013-2014)". International Journal of Basic Sciences & Applied Research. Vol., 3 (SP), 83-89, 2014 . Kazuki, S., & Takahiro, O. (2014). "effect of social skills and self-stem on resilience in university students". the Japanese journal of health psychology.Vol.,27.2-19. - Khalaf, M. A. (2014). "Validity and reliability of the academic resilience scale in EgyptianContext". US-China Education Review, 4 (3), 202-210. - Kim, Ch. & Hodges, Ch. B. (2012). "Effects of an emotion control treatment on academic emotions, motivation and achievement in an online mathematics course". Instructional Science. 40(1), 173–192. - King, R. B., & Gaerlan, M. J. M. (2014). "High self control predicts more positive emotions, better engagement, and higher achievement in school". Personality and Social Psychology, 57, 749-761. - Kuldas, S., Hashim, S., & Ismail, H. N. (2015). "Malaysian adolescent students' needs for enhancing thinking skills, counteracting risk factors anddemonstrating academic resilience". International journal of adolescence andyouth, 20(1), 32-47. - Kwok, O., Hughes, J. N. & Luo, W. (2007). "Role of resilient personality on lowerachieving first grade students' current and future achievement". Journal of School Psychology, 45(1): 61-82. - Labhane, C. P., & Baviskar, P. A. (2015). "Self concept and Emotional intelligence: A comparative study of Arts and Science college students". The International Journal of Indian Psychology ISSN 2348-5396. - Labss, C. (2015). Resilience in Relation to Consistency in Self-Concept in Adult Third Culture Kids(ATCKs). in partial fulfillment of the Repuirements of the Degree Doctor of Psychology. may 2015 Antioch University Seattle. - Liu, W. C., & Wang, C. K. J. (2005). "Academic self-concept: A cross-sectional study ofgrade and gender differences in a Singapore Secondary School". Asia Pacific EducationReview, 6(1), 20-27. - Marsh, H. W., Relich, J. D. & Smith, I. D. (1983). "Self-concept: The construct validity ofinterpretations based upon the SDQ". Journal of personality and social psychology, 45,173-187. - Malmivuori, M. L. (2006). "Affect and self- regulation". Educational Studies in Mathematics, 63, 149-164. - Martin, A. J. (2003). "The Student Motivation Scale: Further testing of an instrumentthat measures school students.motivation". Australian Journal of Education, 47,88.106. - Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2006). "Academic resilience and itspsychological and educat- ionalcorrelates: A construct validity approach". Psychology in the schools, 43(3), 267-281. - Martin, J. A., & Marsh, W. H. (2009). "Academic resilience and academic buoyancy: multidimen sional and hierarchical conceptualframing of causes correlates and cognateconstructs". Oxford Review of Education, 35(3) ,353-370. - Martin, A. J. & Marsh, H. (2014). "Academic resilience and its psychological and educational correlations: a construct validity approach". Psychology in the Schools, 43, 267-281. - Martinez, R. S. (2016). "Relationships between self-concept and resilience profiles in young people with disabilities". Electronic Journal of Research in Educational Psychology 14(3):450-473 · - Martin, M. & Neto, V. (2016). "Resilience and self-concept of competence in institutionalized and non- institutionalized young people". Revista Associac,ao portuguesa de psicologia issn 2183-2471. revista PSICOOGIA. 2016,VOL.30(2),61-76. -Mclnerney, D. M, Cheng, W. R, Ching, M. & Haplam, A. K. (2012). "Academic self- concept and learning strategies: Direction of effecton student academic achievement". Journal of Advanced Academic, 23(3), 249- 269. - Matuga, J. M. (2009). "Self-regulation, Goal Orientation, and Academic of Secondary student in online University Courses". Educational Technology &Society, 12(3), 4-11. Moljord, E. O., Moksnes, U. K., Epsnes, G. A., Hjemeld, O. & Eriksen, L. (2016). "Physical activity, resilience and depressive symptoms in adolescence". mental health and physical activity, 7(2), 79-8 - Morales, E. E. (2008). "Exceptional female students of color: Academic resilience and gender in higher education". Innovation in Higher Education, 33,197–213. - Mouratidis, A., Vansteenkiste, M., Lens, W., & Vanden Auweele, Y. (2009). "Beyond positive and negative affect:Achievement goals anddiscrete emotions in the elementary physical education classroom". Psychology of Sport and Exercise, 10(3), 336–343. - Ong, D., Bergeman, C. S., Toni, L., Bisconti & Wallace, A. (2006). "Psychological resilience, positive emotions, and successful adaptation to stress in later life". Journal of Personality and Social Psychology, 91(4): 730-749. - Panadero, E., Alonso Tapia, J. & Huertas, J. A. (2012). "Rubrics and self-assessment scripts effects on self-regulation, learning and self-efficacy in secondary education". Learningand Individual Differences, 22, 806–813. - Partovi. N, Tafazoli. D. (2017). "On the Relationship between Iranian EFL Teachers’Self-Regulation, Self-Resiliency, Gender andTeaching Experience". Dowmloaded from journals,khuisf.ir.ac.ir11:12 irdt on saterday may 27 th 2017. - Pekrun, R., Cusack, A., Murayama, K., Elliot, A.Thomas, K. (2014). "The power of anticipated feedback: Effects on students’ achievement goals and achievement emotions. Learning and Instruction,29, 115-124. Pekrun,R.,Goetz,T.,Frenzel,AnneC.,Barchfeld,P.,andPerry,Raymond P. (2011).Measuring emotions in students ’ learning and performance: The AchievementEmotions Questionnaire (AEQ). Contemporary Educational Psychology, 36, 36-48. - Pekrun, R., & Stephens, E. J. (2010). Achievementemotions: A control-value approach. Social andPersonality Compass, 4, 238–255 . - Samuels, W. E. & Woo, A. (2009). Creation and initial validation of an instrument to measure academic resilience. Avalible from: http://wesamuels.org/pdfs/aera 2009.pdf. - Schunk, D. H. (2008). Metacognition, self-regulation, and self-regulated learning: Research recommendations. Educational Psychology Review,20(4):463-467. - Schutz, P. & Pekrun, R. (2007). Emotion in education. San Diego: Elsevier Academic. - Shamsaei.F., Yousefi.F & Sadeghi.A (2016). Relationship Between Emotional Intelligence and Self Esteem in Bachelor Students of Nursing and Midwifery Schools in Hamadan. Avicenna J Neuro Psych Physio. In press(In press):e44485. Published online 2016 August 27. - Stein, J. (2010). Emotional self-Regulation a critical component of executive function. In L . Meltzer (Ed.). Promoting Executive Function in the Classroom (pp. 175-201). Th Guilford Press. -Tugade, M. M. & Fredrickson, B. (2007). "Regu lation of positiveemotions: Emotionregulation strategies that promoteresilience". Journal of Happiness Studies, 8(2):311-333. - Valinasab, S. & Zeinali, A. (2018). "The mediational path way among academic emotions, self-regulated learning,and academic motiva with academic achievement of high school students". International Journal of Educational and Psychological Researches. April 4, 2018, IP: 185.131.142.137]. - Villavicencio, F. T. & Bernardo, A. B. I. (2013). "Positive academic emotions moderate the relationship between self-regulation and academic achievement". British Journal of Educational Psychology, 83, 329–340. - You, J. W., & Kang, M. (2014). "The role of academic emotions in the relationship between perceived academic control and self-regulated learning in online learning". Computers & Education, 77, 125-133. - Zimmerman, B. J. (2015). Self- regulated learning: Theories, Measures, and outcomes, University of New York, NY, USA. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,921 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,111 |