تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,113 |
تعداد مقالات | 9,524 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,174,911 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,024,144 |
اثربخشی آموزش پردازش حسی بر بهبود مهارتهای عصبروان شناختی دانشآموزان نارساخوان | ||
عصب روان شناسی | ||
مقاله 5، دوره 5، شماره 16، خرداد 1398، صفحه 89-102 اصل مقاله (542.31 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/clpsy.2019.39292.1315 | ||
نویسندگان | ||
عبدالرضا سرکانی* 1؛ سالار فرامرزی2 | ||
1دانشجوی کارشناسیارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان،خوراسگان،ایران. | ||
2استادیار روانشناسی، دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی راهبردهای پردازش حسی بر بهبود مهارتهای عصبروانشناختی دانشآموزان پایه چهارم نارساخوان انجام گرفت.روش: روش پژوهش نیمهآزمایشی و از طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. به این منظور از بین دانشآموزان نارسا خوان در شهر اصفهان در سال تحصیلی 96-1395 با استفاده از روش نمونهگیری چندمرحلهای و با توجه به ملاکهای ورود به پژوهش30 دانشآموز انتخاب و به طور تصادفی در گروه آزمایش(15نفر) و گروه کنترل(15نفر) گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس هوشی وکسلر کودکان ویرایش چهارم و مقیاس عصبروانشناختی کانرز استفاده شد. دادههای به دست آمده با روش آماری تحلیل کواریانس و با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافتهها: نتایج نشان داد که بین نمرههای پیشآزمون و پسآزمون مهارتهای عصبروانشناختی معنیداری وجود دارد(05/0 P. نتیجهگیری:یافتهها نشان میدهد که راهبردهای پردازش حسی تأثیر مثبتی بر مهارتهای عصبروانشناختی دانشآموزان داشته و موجب بهبود عملکرد عصبروانشناختی در آنان شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
عصبروانشناختی؛ عملکرد خواندن؛ راهبردهای پردازش حسی؛ نارساخوان؛ دانشآموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effectiveness of Sensory Processing Strategies on Improving Neuropsychological skills in Dyslexic Primary School Students | ||
نویسندگان [English] | ||
abdolreza serkani1؛ salar faramarzi2 | ||
1Graduate Student of Psychology, Islamic Azad University, Khorasgan Branch, Khorasgan, Iran | ||
2Assistant Professor of Psychology, Isfahan University, Isfahan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Aim: The present study aims at investigating the effectiveness of sensory processing strategies on improving Neuropsychological skills in the dyslexic students in the fourth grade primary school. Methods: The research design is experimental and with pretest-posttest and control group. Accordingly, using the stratified random sampling method, from among dyslexic students of the fourth grade primary schools in Isfahan in 2016-2017, 30 students were selected regarding assigned inclusion criteria and then, and they were assigned randomly into experimental (15participants) and control(15 participants) groups. For data collection, the fourth edition of the Wechsler Intelligence Scale for children(WISC-IV) and Connors Neuropsychological Scale were used. The collected data were analyzed using ANCOVA and employing SPSS-21. Findings: Finding indicated that there is significant difference between the experimental and the control group in Neuropsychological skills in post-test stage (PConclusion: Therefore, it can be concluded that the effectiveness of sensory processing strategies is positively effective on dyslexic students’ Neuropsychological skills and this program causes the improvement in their Neuropsychological performance. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Neuropsychological, Reading Function, Sensory Processing Strategies, Dyslexic, students | ||
مراجع | ||
اسدی گندمانی، رقیه؛ کاظمی، فرنگیس؛ پیشیاره، ابراهیم؛ هاشمیآذر، ژانت و نسائیان، عباس. (1395). رابطه الگوهای پردازش حسی با کارکردهای اجرایی در دانشآموزان با اختلال اوتیسم. روانشناسی افراد استثنایی. دوره ششم، شماره بیست و سوم، صص 48-27. بشرپور، سجاد؛ عیسیزادگان، علی؛ و احمدیان، لیلا. (1391). بررسی رابطه نارساییهای پردازش اطلاعات حسی در کودکان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری. 2 (1): 25-42. پوشنه، کامبیز؛ مهوش ورنوسفادرانی، عباس؛ پرهون، کمال و غفوری، مبینا. (1395). اثربخشی توانبخشی یکپارچگی حسی- حرکتی بر بهبود علائم کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری غیرکلامی. ناتوانی های یادگیری. دوره ششم، شماره دوم، صص 69-52.
ساداتی فیروزآبادی سمیه، عباسی شهال.(1395). اثربخشی درمان یکپارچگی حسی ـ حرکتی بر مهارتهای حرکتی در دانشآموزان با کمتوانی یادگیری. رفتار حرکتی. دوره هشتم، شماره بیست و ششم، صص 118-105. سیف نراقی، مریم، نادری عزتالله.(1391). نارساییهای ویژه دریادگیری. تهران: انتشارات مکیال. شیرازی، محمود؛ دانایی، مینا و فردین، محمدعلی.(1395). تاثیر آموزش تمرینهای تقویت پردازش شنیداری بر توانایی خواندن دانشآموزان نارساخوان. مجله ناتوانیهای یادگیری، دوره6، شماره 2، صص 114-100. کریمی جوزستانی، لیلا؛ قمرانی، امیر؛ یارمحمدیان، احمد.(1396). اثربخشی آموزش مبتنی بر اثر پیگمالیون به معلمان بر خودپنداره تحصیلی و رضایت از مدرسه دانشآموزان دارای اختلال یادگیری املا. شماره 52، صص 268-251. کریمی جوزستانی، لیلا؛ یارمحمدیان، احمد و ملکپور، مختار.(1394). اثربخشی آموزش مردر بر بهبود عملکرد تحصیلی کودکان با اختلال یادگیری املا. مجله دانشگاهی یادگیری الکترونیکی مدیا. شماره سوم، پیاپی بیست و دوم. کریمی جوزستانی، لیلا؛ یارمحمدیان، احمد و ملکپور، مختار.(1394). اثربخشی آموزش مردر بر بهبود عملکرد تحصیلی و مهارتهای عصب روانشناختی کودکان با اختلال یادگیری املا. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان. مرادی سپیده.(1394). ماهیت و طبقهبندی اختلالات خواندن(نقدی بر پیشنهادات DSM-5 برای این اختلال)، تعلیم و تربیت استثنایی، سال چهاردهم، شماره3، صص 75-59. مومنی شهرکی ، فرزانه؛ ملک پور، مختار ؛عابدی، احمد؛ فرامرزی ،سالار (1397).مقایسه اثربخشی مداخلات عصب روانشناختی و روش دیویس بر عملکرد خواندن دانشآموزان نارسا خوان. فصلنامه عصب روانشناسی ، 4(12) ، 174- 153 میرمهدی، سیدرضا؛ علیزاده، حمید و سیف نراقی، مریم.(1388). تاثیر آموزش کارکردهای اجرایی بر عملکرد ریاضیات و خواندن دانشآموزان دبستانی با ناتوانیهای یادگیری ویژه، پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 1، 21-1. نسائیان، عباس؛ کاظمی، فرنگیس؛ پیشیاره، ابراهیم؛ هاشمیآذر، ژانت؛ فرخی، نورعلی. (1393). بررسی رابطه الگوهای پردازش حسی با کارکردهای اجرایی کودکان با اختلال طیف درخودمانده برای تدوین الگوی مداخله بهنگام. پایاننامه دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. Denton, M., Wugg, M., & Fletcher, J. (2003). The relationship between phonological awareness and the development of orthographic representations. HJournal of Reading and Writing, 15(4), 295-316. Dunn, W. (1997). The Impact of Sensory Processing Abilities on the Daily Lives of Young Children and Their Families: A Conceptual Model. Infants & Young Children, 9(4), 23-35. Dunn, W. (2001). The sensations of everyday life: Empirical, theoretical, and pragmatic considerations. American Journal of Occupational Therapy, 55(6), 608-620. Dunn, W. (2007). Supporting children to participate successfully in everyday life by using sensory processing knowledge. Infants & Young Children, 20(2), 84-101. Geary, D. C. (2010). Mathematical disabilities: Reflections on cognitive, neuropsychological, and genetic components. Learning and Individual Differences, 20(2), 130-133. Hartley DEH, Hill PR, Moore DR. The auditory basis of language impairments: Temporal processing versus processing efficiiency hypotheses. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology 2013; 67(1): 137-42. Locascio,G., Mahone, E.M., Eason, S.H., & Cutting, L.E. (2010). Executive dysfunction among children with reading comprehension deficits. Journal of Learning Disability, 1-14. McCloskey, G., Perkins, L. & Divner, B. (2009). Assessment and Intervention for Executive Function Difficulties. New York: Routledge Press. Minna RKT.(2009). Auditory-Visual Matching and Language-Based Learning Disorders: Two Studies of Specific Language Impairment and Developmental Dyslexia. International Journal of Education 2009; 1(1): E8. Murphy, C. F. B., & Schochat, E (2009). How auditory temporal processing deficits related dyslexia. Brazilian Journal of Medical and Biological Research, 42, 647 – 654. Sadeghi, A., Rabiei, M. & Abedi, M. R. (2011). Validation and Reliability of the Wechsler Intelligence Scale for Children- IV. Developmental Pscychology, 7(28), 377-386. (Persian). Wilson, B.A.(2009). Memory rehabilitation: Intergrating theory and practice. New York: The Guilford press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 795 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 529 |