تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,112 |
تعداد مقالات | 9,520 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,160,904 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,017,616 |
مدل یابی معادلات ساختاری اثر پردازش اطلاعات هیجانی بر حل مسئله اجتماعی با میانجیگری توازن خود | ||
شناخت اجتماعی | ||
مقاله 1، دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 15، خرداد 1398، صفحه 9-24 اصل مقاله (543.62 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/sc.2019.45760.2355 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه سادات سپیده دم1؛ حسین زارع* 2؛ سارا پاشنگ3؛ خدیجه ابوالمعالی4؛ مرجان حسین زاده تقوایی3 | ||
1دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج ،گروه روانشناسی، کرج،ایران | ||
2استاد تمام، دانشگاه پیام نورواحد تهران،گروه روانشناسی،تهران ،ایران | ||
3استاد یار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج،گروه روانشناسی،کرج،ایران | ||
4استاد یار،دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن،گروه روانشناسی،رودهن،ایران | ||
چکیده | ||
چکیده مقدمه: این پژوهش به تبیین اثر پردازش اطلاعات هیجانی بر الگوی حل مسئله اجتماعی بر اساس نقش میانجیگر توازن خود با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) می پردازد.روش:در این پژوهش 308 شرکت کننده(188زن و 114مرد) حضور داشتند که به شیوه نمونه گیری دردسترس از بین کارکنان عملیات پرواز هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران مورد آزمون قرار گرفتند.جهت سنجش متغیرهای پژوهش از 3پرسشنامه ، شاخص یکپارچه ناهم خوانی خود هاردین ، مقیاس توانایی حل مساله اجتماعی فرم کوتاه تجدید نظر شده دیزوریلا و نزو و مقیاس پردازش اطلاعات هیجانی باکر استفاده شده است. یافته ها:نتایج نشان می دهد که همه مؤلفه های پردازش هیجانی با مؤلفه های حل مسئله انطباقی به صورت منفی و با مؤلفه های حل مسئله غیر انطباقی به صورت مثبت و در سطح معناداری 01/0 همبسته اند. همچنین مؤلفه های چهارگانه توازن خود با مؤلفه های حل مسئله انطباقی به صورت مثبت و با مؤلفه های حل مسئله غیر انطباقی به صورت منفی و در سطح معناداری 01/0 همبسته اند. به کار گیری تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از نرم افزار AMOS 18.0و برآورد بیشینه احتمال (ML) نشان داد که مدل اندازه گیری با داده های گردآوری شده به صورت مطلوب برازش دارد و همه نشانگرهای مدل اندازه گیری از توان لازم برای اندازه گیری متغیرهای مکنون پژوهش حاضر برخوردار بودند. مدل ساختاری نیز همانند مدل اندازه گیری با داده های گردآوری شده برازش دارد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده از این پژوهش آموزش و ارتقا توانایی شناختی منجر به بهبود مهارت حل مسئله کارکنان عملیات پرواز می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
واژه های کلیدی: پردازش هیجانی؛ حل مسئله اجتماعی؛ توازن خود | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Structural Equation Modeling of the Effect of Emotional Processing on Solving Social Problems Based on the Role of Self-balance Mediator | ||
نویسندگان [English] | ||
fatemeh sadat sepidehdam1؛ hosain zare2؛ sara pashang3؛ Khadejeh Aboulmaali4؛ Marjan Hoseinzadeh Taghvai3 | ||
1Department of psychology, Karaj Branch Islamic Azad university, Karaj,Iran | ||
2Full professor .Department of psychology, Thehran Branch Payam noor university, Thehran ,Iran | ||
3professor. Department of psychology, Karaj Branch Islamic Azad university, Karaj,Iran | ||
4Assistant professor. Department of psychology, Roudehen Branch Islamic Azad university, Roudehen,Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background: Explaining the effect of cognitive ability on the social problem-solving skills through Structural Equation Modeling (SEM) with the mediating role of self-balance was the overarching goal of this study. Method: Of the 308 participants taking part in this study( 188 were female and 114 were male). The participants were selected using the convenience sampling technique from the aircrew of Iran Air and were tested thereafter. For research variables’measurement, the following four questionnaire have been used: Hardin’s Integrated Self-Discrepancy Index (ISDI), Social Problem Solving Inventory-revised short-form by D’Zurilla, and Nezu and Baker’s Emotional Processing Scale. Results:The results show that all the components of emotional processing with the components of adaptive problem solving are negatively correlated with the components of non-adaptive problem solving and are positively correlated with the significance level of 0.01. Also, the quadruple components of their balance with the components of adaptive problem solving are positively correlated with non-adaptive problem solving components negatively and at a significant level of 0.01. The use of confirmatory factor analysis using AMOS 18.0 and Maximum Likelihood Estimation (ML) showed that the measurement model fitted with the collected data as desirable and all the indicators of the measurement model were the power to measure the variables. The present study was conducted. The structural model is fitted as well as the measurement model with the collected data.Conclusion: According to the results of this research, education and promotion of Emotional Processing lead to improved problem solving skill of flight operations’ personnel. Keywords:Emotional Processing, social problem-solving, self-balance | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords:Emotional Processing, social problem-solving, self-balance | ||
مراجع | ||
-ابوالقاسمی، ع. و کیامرش، آ. (1387). «بررسی ارتباط حل مسئله اجتماعی و مؤلفههای آن با الگوهای شخصیتی خودشیفته و ضد اجتماعی در دانشآموزان دبیرستانهای اردبیل». مطالعات روانشناختی، 4، 26-10. -ابوالمعالی، خ.؛ کیوان، ل. و سعادتی شامیر، ا. (1392). «پیش بینی مهارتهای حل مسئله اجتماعی بر اساس ترتیب تولد و سبکهای دلبستگی». پژوهشنامه تربیتی، 33. -آذری، ش. و زارع. ح. (1393). «اثربخشی آموزش نظریه حل مسئله ابداعی (TRIZ) بر خلاقیت، نوآوری و تفکر علمی اعضای هیات علمی»، فصلنامه تازههای روانشناسی صنعتی/سازمانی، سال 4، شماره 15، 100-87.. -اسماعیلی، م.؛ زارع. ح.؛ علی پور، ا. و اورکی، م. (1397). «مدلیابی رابطه بین نقص در کارکرد اجرایی با حل مسئله ناکارآمد در افراد مبتلا به افسردگی اساسی: نقش واسطهای حافظه سرگذشتی بیش کلیگرآ». فصلنامه علمی ـ پژوهشی عصب روانشناسی. 1397؛ 4(12): 45ـ60. -لطفی، ص.؛ ابوالقاسمی، ع. و نریمانی، م. (1392). «مقایسه پردازش هیجانی و ترس از ارزیابیهای منفی و مثبت در زنان دارای فوبی اجتماعی و زنان عادی». مجله دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، (14)3،101-111. -ذالفقاری، ح.؛ زارع، ح.؛ فرج اللهی، م. و ملکی، ح. (1393). «اثربخشی آموزش حل مسئله در فرآیندهای خود جوش نظم دهند انتخاب، بهینهسازی، و جبران در دانشجویان»، مجله علوم روانشناختی، سال 13، شماره 51، 400-376. -زارع، ح. و نهروانیان. پ. (1396). «اثر آموزش تفکر انتقادی بر سبکهای حل مسئله و یادگیری خودراهبر»، تازههای علوم شناختی، سال 19، شماره 2، 12-2. - زارع، ح.؛ و اسماعیلی، م. (1396). «بازیابی خاطرات از حافظه سرگذشتی و ارتباط آن با حل مسئله در افراد افسرده و مضطرب». مجله روانشناختی شناختی، 13. -زارع، ح.؛ و برادران، م. (1393). «هنجاریابی پرسشنامه استدلال تورپ در دانشجویان». فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی دانشگاه تبریز،9 (34)،41-55. -زارع، ح.؛ و شریفی، ع. ا. (1397). روانشناسی شناختی. تهران، دانشگاه پیام نور. -زارع، ح. و عبداله زاده، ح. (1391). مقیاسهای اندازهگیری در روانشناسی شناختی. تهران،آییژ. -زارع، ح. و لطف الله، ف. (1391). خلاقیت ،حل مسئله و تفکر راهبردی. تهران، دانشگاه پیام نور. -مایکل، آ. و مارک ت. ک. (2010).روانشناسی شناختی زبان ،تفکر، هیجانها و هشیاری. (ترجمه حسین زارع، 1397). تهران .انتشارات ارجمند. -میرزا حسینی، ح. (1387). «پیشبینی بهزیستی در مبتلایان به هراس اجتماعی بر اساس انواع خود ناهمخوانی». روانشناسی معاصر، 3(2). -Adler, A. (1964). Problems of neurosis . New York: Harper & Row. - Bak, W. (2014). "Self- standards and self- discrepancies : A structural model of self- knowledge". Current Psychology, 33, 155-173. -Bakar, e., Thomas, S. Thomas, P. W., Owwns, M. (2007). "Development of an emotional processing scale". Journal of psychosomatic Research, 62, 167- 178. -Bruch M. A., Rivet, K. M., & Laurenti, J. (2000). "Type of self-discrepancy and relationships to components of tripartite model of emotional distress". personality and individual differences,29,37-44. -Chan, P., R., D., K., S. (1997). "Cultural differences in the relation between self- discrepancy and life satisfaction". International Journal of Psychology, 32(6), 387- 398. -Demiral. M, Derman. I, & Karagedik. E. (2015). A study on the relation ship between reRlective tininking skills towards problem solving and attitudes towards mathematics. Dolan, R. J. (2002) emotion, cognition and behavior science, 298 (5596), 1191- 1194. -Durairaj (Mahesh) M., & Daphna O. (2013). Call for papers for a special issue in Journal of Consumer Psychology: “Emotion, self, and identity: Implications for and consequences of consumer behavior” -D'zurilla, T. J., Chang, E. C., & Sanna, L. J. (2003). "Self-esteem and social problem solving as predictors of aggression in college students". J Soc Clin Psychol.;22(4):424-40 -D'Zurilla,T. J., & Nezu, A. M. (2001). Problem solving therapies.In Dobson, K. S. (Ed) Hand book of Cognitive-Behavvioral Therapies, New York: Guilford Press. D'Zurilla,T. J., & Nezu, A. M. (2007). Problem solving therapy: Asocial competence approach to clinical intervention. NewYork: Springer. -Elaine, S., Barry, A. T, Mary, J., Naus, b., & Lynn, P. R. (2006). "Depression, implicit memory, and self: A revised memory model of emotion", Clinical Psychology Review 26 . 719 – 745. -Foa, E. B., and kozak, M. S. (1986). "Emotional processing of fear: exposure to corrective information". Psychological bulletin, 99(1), 20 -Hardin, E. E. (2002). "Depression and social anxiety among Asian and European Americans: the roles of self-discrepancy, optimism, and pessimism. Doctoral dissertation, The Ohio state University", Dissertation Abstracts International, 63, 2056. -Hardin, E. E., & Leong, F. T. (2005). "Optimism and pessimism as mediators of the relations between self- discrepancies and distress among Asian and European". Americans Journal of Counseling Psychology, 52, 25-35. -Harmata, E. (2009). "Aprediction of self- esteem and life satisfaction social problem sonving". Social behavior and personality , 37 (1) , 73- 82. -Higgins, E. T. (1987). "Self- discrepancy : a theory relating self and affect". Psychological Review, 94, 319- 340. -Higgins, E. T. (1989). "Self- discrepancy theory: what patterns of self beliefs cause people to suffer Advances in experimental." social psychology, 22, 93-136. -Janassen, D, h. (2011). Lwarning to solve problem : A hand book for designing problem solving learning environments. -Johnson, D. R., Amoloza, T. O., & Booth, A. (2003). "Stability and developmental change in marital quality : A three- wave panel analysis". Journal of Marriage and the Family. 582- 594. -Malik, S., Balda, S., & punia, S. (2006). "Socio-emotional behavior and social problem solving skills of 6-8 year-old children", journal of social science,12(1),55-58. -Marganska, A., Gallagher, M., & Miranda, R. (2013). "Adult attachment, emotion dysregulation, and symptoms of depression and generalized anxiety disorder". American Journal of Orthopsychiatry, 83(1), 131-141. -Martini, T. S., & Bosseri, M. A. (2010). "Emotion Reyulation strategies and gouls as predictors of older mothers and Adualt Duaghters. Helping- Related Subjective well- Being". Psychology and aging. 25. 48- 59. -Maydeu-Olivares, A. and et al, (2000). "Psychometric properties of the Spanish Adaptayion of social problem solving inventory – Revised (SPSI- R)", personality and individual Differencs , 29, 699- 708. -Meyers, L. S, Gamest. G., & Goarin, A. J. (2006). Applied multivariate research, design and interpretation, Thousand oaks. London. New Deihi, Sage publication. -Rachman, S. J. (1980). "Emotional processing". Bchaviour Research and Therapy; 18: 51- 60. Raparia, E. , Coplan, J. D., Abdallah. C. G., & Hof, P. R. (2016). "Impact of childhood emotional processing in patients with generalized anxiety disorder". journal of effective disorders,190,414-423. -Robins, G., & Boldero, J. (2003). "Relational discrepancy theory : The implications of self- discrepancy theory for dyadic relationships and for the emergence of social structure". Personality and Social Psychology Review, 7, 56- 74. -Salisch, M., Haenel, M., & Freund, P. (2013). "Emotion understanding and cognitive abilities in young children". Learn Individ Differ. 26; (5): 15-9 -Shihu, M., Hood, P. A. C. (2018). "Nagative career feedback and career out comes:The mediating roles of self regulatory". journal of vocational behavior. -Stevens, C., and Bavelier, D. (2013). "The role of selective attention on academic foundations : acoynitive nevroscience perspective". Devebpmental coynitive neuroscience, 2. s30-48. -Valenza , G., and scilingo, E. P. (2014). "Book summary and perspectives for future Research in Autonomic Nervous system Dynamics for mood and emotional state Recgnition" Springer international publishing. (PP. 134. 143). -Watson, N., Bryan, B. C., & Thrash, T. M. (2010). "Self- discrepancy : comparisons of the psychometric properties of three instruments". Psychological assessment, 22(4), 878. -Wilson. E. O. (1962). Behavior of Daceton armigerum (Latreille), with a classification of self- grooming movements in ants. Bulletin of the Museum of Comparative Zoology. -Yoo, J. J. (2011). Insecure attachment. Self- discrepancy, and suicidal tendency in a sample of Korcan and Korean. American : A path model of suicide (Doctoral dissertation, Liberty University). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,510 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,500 |