
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,164 |
تعداد مقالات | 10,047 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,779,717 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,034,666 |
ارزیابی سواد الکترونیکی کارکنان و تاثیر آن بر جامعهپذیری و تحولپذیری سازمانی | ||
مدیریت سازمانهای دولتی | ||
مقاله 8، دوره 7، شماره 4 (پیاپی 28)، آبان 1398، صفحه 118-134 اصل مقاله (1.14 M) | ||
نوع مقاله: توصیفی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/ipom.2019.41135.3236 | ||
نویسندگان | ||
محمدعلی مجلل* 1؛ سینا اسدزاده2 | ||
1استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد | ||
چکیده | ||
هدف کلی تحقیق حاضر ارزیابی سواد الکترونیکی کارکنان و تاثیر آن بر جامعه پذیری و تحول پذیری سازمانی (مطالعه موردی: ادارهی آموزش و پرورش شهرستان مراغه) میباشد. الگوی مورد نظر در این تحقیق در رابطه با سواد الکترونیکی بر اساس مدل ICDL و در رابطه با جامعه پذیری نظریه تائورمینا (1997) و همچنین تحول پذیری سازمانی نیز بر اساس مدل جان گاتر و پیتر دراکر است. برای این منظور پرسشنامه سواد الکترونیکی بر اساس مدل ICDL در 7 مهارت؛ مفاهیم پایه، اینترنت، ارائه کامپوتری، پایگاه داده، مفاهیم کاربرد کامپیوتر، صفحه گسترده، پردازش واژه با کامپیوتر و جامعه پذیری نظریه تائورمینا (1997) در چهار بعد؛ آموزش، تفاهم، حمایت کارکنان و چشم اندازهایی از آینده سازمان و همچنین تحول پذیری سازمانی نیز بر اساس مدل جان گاتر و پیتر دراکر در هشت زمینه مختلف؛ در ابعاد ایجاد احساس ضرورت و فوریت، ایجاد ائتلاف راهنما، توسعه چشم انداز و استراتژی، انتقال چشم انداز تحول به دیگران، توانمندسازی کارکنان برای انجام اقدامات فراگیر، خلق پیروزی های کوتاه مدت، جمع بندی پیروزی ها و ایجاد تحول بیشتر و نهادینه ساختن دیدگاههای جدید در فرهنگ تعریف و در این راستا دو فرضیه اصلی و چهارده فرضیه فرعی تنظیم گردیده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیهها بیانگر این است که اولاً میانگین وضعیت سواد الکترونیکی کارکنان ادارهی آموزش و پرورش شهرستان مراغه پایینتر از حد متوسط میباشد و ثانیاً سواد الکترونیکی کارکنان بر جامعهپذیری و تحولپذیری سازمانی ادارهی آموزش و پرورش شهرستان مراغه تاثیرگذار میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
سواد الکترونیکی؛ تحول پذیری؛ جامعهپذیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluation of Employee’s E-literacy and its Impact on their Sociability and Transformability (Case Study: Maragheh Education Department) | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Ali mojallal1؛ sina asadzadeh2 | ||
1Academic member of Azad University Bonab Branch | ||
2student | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate the e-literacy of Maragheh administrative staff and its impact on their sociability and transformability. The models used in staff e-literacy, sociability, and transformability parts were based on ICDL model, the Taormina theory (1997), and the John Gutter and Peter Drucker (1996) model, respectively. The statistical population of the present study was all staff of the education department of Maragheh city, which was 45. In this research, due to the low number of statistical population, the members of the statistical society were selected through the census method (accessible sampling), so the number of sample population was all 45 staff except 4 who were excluded from the research. Ultimately, the number of participants of the study was 41. In order to collect data, three researcher-made questionnaires were used. The results of testing hypotheses indicated that, firstly, the average e-literacy status of Maragheh Education Department staff was below the average rate, and secondly, the e-literacy of the staff had an impact on the sociability and transformability of the staff of Maragheh Education Department. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: E-literacy, Transformability, sociability | ||
مراجع | ||
اعتباریان، اکبر و خلیلی، مسعود (1387). «رابطة کیفیت زندگی کاری و ابعاد آن با جامعهپذیری سازمانی (کارکنان سازمان تأمین اجتماعی اصفهان)». دانش و پژوهش در روانشناسی، 35 و 36، 81-106. اکبرزاده، زهرا؛ مهرمنش، حسن و خوراسگانی هاشمزاده، غلامرضا (1393). «تحلیل اثر قابلیت نوآوری بر کارآفرینی با رویکرد مزیت رقابتی پایدار در صنایع کوچک و متوسط (شهرک صنعتی کاوه)».فصلنامهمدیریتکسب وکار، 23، 123-148. امیرآبادیزاده، سمیه (1391). سطح تحولپذیری سازمانی کارکنان دانشگاه بیرجند و رابطة آن با مؤلفههای هوش سازمانی. پایاننامه مدیریت دولتی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه بیرجند، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، کارشناسی ارشد. پور آقاجان، مهدی و بیگزاده، یوسف (1395). ارزیابی تحولپذیری سازمانی و تأثیر آن بر مدیریت بحران (مطالعه موردی: شرکت آذربایجان شرقی)، چهارمینکنفرانسملیمدیریت،اقتصادوحسابداری. پورکیانی، مسعود و پیرمرادی، نسرین (1395). «توانمندسازی و تحول سازمانی». ماهنامه تدبیر، 19(195)، 63-69. جلیلی مجارشین، علی و طلوعی اشلقی، عباس، (1394). «سنجش سواد الکترونیکی و بررسی ارتباط آن با آینده فعالیتهای بازرگانی در شرکتهای کوچک و متوسط (SME)». فصلنامهآیندهپژوهیمدیریت، 26(102)، 41-53. حسینی، سید عبدالرضا (1389). «جامعهپذیری سازمانی و اثربخشی آن». مجله علوم انسانی، 15(65)، 75-93. دخانچی، فرناز؛ لگزیان، محمد و ترکاشون، علیرضا (1392). سنجش سواد الکترونیکی و مشارکت شهروندان برای توسعه کیوسکهای خدمات الکترونیکی در کلان شهر مشهد. همایش ملی معماری، شهرسازی و توسعه پایدار با محوریت از معماری بومی تا شهر پایدار. زمردیان، اصغر (1388). مدیریت تحول (استراتژیها، کاربرد و الگوهای نوین). تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی. شریفی، اصغر و اسلامیه، فاطمه (1390). «ارزیابی استانداردهای سواد اطلاعاتی دانشجویان و رابطه آن با گرایش به یادگیری الکترونیکی». فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 2(2)، 35-53. عباس پور، عباس (1384). مدیریت منابع انسانی پیشرفته (رویکردها، فرایندها و کارکردها). تهران: انتشارات سمت. عقیلی، سید وحید و راسخ محمدی، صغری، (1378). «عوامل مؤثر در پیشرفت سواد رسانهای در میان دانشجویان». مجلهمدیریتفرهنگی، 2(3)، 21-32. فتحیان، محمد و مهدوی نور، سید حاتم، (1387). مبانی و مدیریت فناوری اطلاعات. تهران: دانشگاه علم و صنعت ایران. فتحی، فریبرز و محرمزاده، مهرداد و سید عامری، میرحسن (1392). «تبیین رابطه بین جامعهپذیری سازمانی با وجدان کاری کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان شمال غرب ایران». مطالعاتمدیریتورزشی، 21، 219-232. قلاوندی، حسن و سلطانزاده، وحید (1390). «بررسی رابطه بین جامعهپذیری سازمانی و تعهد سازمانی در میان کارکنان دانشگاه ارومیه». فرایندمدیریتوتوسعه، 10(78)، 94-111. کفاش، حمیدرضا (1390). «ضرورت تولید محتوای الکترونیکی آموزشی». رشد آموزش، 6(4)، 8-17. محسنی تکلو، حسین (1394). استراتژیهای تحول سازمانی در سازمانهای پیشرفته، اولین کنفرانس بینالمللی مهندسی صنایع، مدیریت و حسابداری، به صورت الکترونیکی، موسسه پژوهشی البرز. هویدا، رضا، جمشیدیان، عبدالرسول و مختاری فر، حجت اله (1390). «رابطه جامعهپذیری سازمانی و تعهد سازمانی در بین دبیران مدارس متوسطه شهر همدان».جامعهشناسیکاربردی، 22(3)، 63-82.
یزدانی، ناصر و پرویزی عمران، فرزاد (1394). بررسی تأثیر ابعاد مدیریت دانش بر استراتژی تحول سازمانی در شرکتهای دانشبنیان استان اصفهان، کنفرانس بینالمللی توسعه و تعالی کسبوکار، 26 آذرماه. Alharbi, J., Alarifi, S. & Mosbah, A. (2019). “Transformation leadership and creativity”. Personal review, 48(5), 1082-1099. Bigliardi, B., Petroni, A. & Dormio, A. I. (2005). “Organizational socialization, career aspirations and turnover intentions among design engineers”. Journal of Leadership & Organization Development, 26(6), 424-441. Kanfi, M. (2019). “Information literacy at the workplace: Digital literacy skills required by employees at the workplace”. Media- JA viestintatieteet, 518. Kwesiga, E, & Bell, M.P, (2004). “Back to Organizational Socialization: Building a Case for the Advancement of Women in Organizations”. Journal of back to organizational socialization, 23(7/8), 3-20. Mitus, J.S, (2006). “Organizational Socialization from a Content Perspective and its Effect on the Affective Commitment of Newly Hired Rehabitation Counselors”. Journal of Rehabitation, 72(2), 12-20. Pitts, R. (2010). Organizational Socialization of pgysicians into a large medical group practice. Dissertation Submitted in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Doctor of Philosophy, Walden University. Steers, R. M. & Mowday, R.T. & Shapiro, D.L. (2004). “The future of work motivation theory”. Academy of Management Review, 29, 379-87. Van Maanen, J. & Schein, E. (1979). “Toward a theory of organizational socialization”. Research in Organi zational Behavior, 1, 209–264. Zhang, T. (2019). “A review of organizational socialization of new employes”. Advances in social science, education and humanities research, 314, 504. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,671 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,084 |