
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,143 |
تعداد مقالات | 9,818 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,059,911 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,626,110 |
بررسی عوامل بازدارنده موثر بر میزان شرکت معلمان زن مقاطع سه گانه تحصیلی در فعالیت های ورزشی شهر مرند | ||
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی | ||
مقاله 5، دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 6، آذر 1392، صفحه 57-66 اصل مقاله (296.79 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
جعفر قهرمانی1؛ مهرداد محرم زاده2؛ شیدا سعیدی* 3 | ||
1دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند | ||
2مدیریت ورزشی دانشگاه ارومیه | ||
3دانشگاه ارومیه | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش، بررسی عوامل بازدارنده موثر بر میزان شرکت معلمان زن مقطع سه گانه تحصیلی در فعالیتهای ورزشی شهر مرند به منظور ارائه راهکارهای مناسب میباشد. پژوهش حاضر از نوع همبستگی- توصیفی بوده و به صورت میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان زن مقاطع سه گانه تحصیلی شهر مرند در سال 1391 به تعداد 491 نفر میباشد. 215 نفر با استفاده از جدول مورگان به صورت نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه استاندارد عوامل بازدارنده فعالیتهای ورزشی با پایایی 87/0=α و پرسشنامه مربوط به مشخصات فردی پاسخگویان میباشد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی ضریب همبستگی اسپیرمن، کروسکال والیس و خی دو استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که بین عوامل بازدارنده و خرده مقیاسهای روانشناختی(192/0- =r ،01/0≥p)، اجتماعی و فرهنگی(240/0- =r ، 01/0≥p )، مدیریتی(177/0- =r ، 05/0≥p) و اماکن و تجهیزات(169/0- =r ، 01/0≥p) با میزان مشارکت ورزشی بانوان معلم ارتباط منفی و معناداری وجود دارد. بین خرده مقیاس شخصی(065/0- =r، 01/0≤ p) و اقتصادی و مالی(075/0 =r ، 05/0≤ p) با میزان مشارکت ورزشی بانوان معلم ارتباط معناداری وجود ندارد. همچنین بین نظرات معلمان زن مقاطع سه گانه تحصیلی (ابتدایی، راهنمایی و متوسطه) در میزان مشارکت در فعالیتهای ورزشی و عوامل بازدارانده مشارکت تفاوت معناداری وجود ندارد. بین میزان مشارکت ورزشی و سابقه ورزشی با سن، رشته تحصیلی و مدرک تحصیلی ارتباط معناداری وجود ندارد. به طور کلی میتوان نتیجه گرفت که با افزایش تنوع عوامل بازدارنده، میزان مشارکت در فعالیتهای ورزشی کاهش مییابد و از شرکت بانوان معلم در ورزش جلوگیری می کند، لذا توجه مسئولین امر نسبت به کاهش این عوامل با استفاده از برنامه های هدفمند و سیاست گزاری اصولی می تواند مشارکت زنان را در فعالیت ورزشی هموار نموده و موجبات توسعه و رشد جامعه را فراهم آورد. | ||
کلیدواژهها | ||
معلمان زن؛ مشارکت ورزشی؛ عوامل فرهنگی و اجتماعی؛ عوامل اقتصادی و مالی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigation barriers of sports participation of woman teachers in Three levels of educational in city of Marand | ||
نویسندگان [English] | ||
Jafar Ghahremani1؛ Mehrdad Mohazamzadeh2؛ Sheyda Saeidy3 | ||
1Islamic Azad University, Marand Branch | ||
2Sport management, Urmia University | ||
3Urmia University | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to examine the effective barrier factors on participation number of woman teachers of three levels of education about sport activities of Marand in order to introduce suitable solution. The study is descriptive one-correlation typical one and has been done as typical field. The population of research was 491 cases of woman teachers in three educational levels of Marand.The volume of statistical type of this society have 215 persons. The standard barrier factors questionnaire as used with validity which is confirmed by experts and its reliability has been verified and personal information questionnaire. The data analysis has been done by the usage of average descriptive statistical and standard deviation and is the hypothesis research test is used from Spearman correlation coefficient, K-V test and chi-squire. The results of research indicate that there is significant negative relationship between barrier factors and sports participation number of woman teachers, but there is no significant relationship between two small barrier scale (personal, economics and financial) and sports participation. Also there is no significant relationship among woman teachers of three educational levels (primary, guidance and high school) in participation number of sport activities and every one of participation barrier factors one sport activities. Finally there is no considerable relationship among participation numbers on sport activities and age, educational field and degree and also among sport history number, educational field and degree.Generally we can conclude that increasing the barriers to diversity, participation in sports, falls and sports teacher can prevent women from participating. Therefore the authority's attention to reduce the use of targeted programs and policies systematically can provide Women's participation in physical activity and facilitate the development and growth of the community. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
woman teachers, Sport Participation, social and ultural factors, economical and financial factors | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,796 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,471 |