تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,114 |
تعداد مقالات | 9,527 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,194,368 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,034,533 |
ارزیابی اثرات توسعه گردشگری در تغییر سبک زندگی روستاهای هدف گردشگری (مطالعه موردی: بخش الموت شرقی، شهرستان قزوین) | ||
برنامه ریزی توسعه کالبدی | ||
مقاله 5، دوره 6، شماره 3 - شماره پیاپی 15، آذر 1398، صفحه 89-102 اصل مقاله (1002.45 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/psp.2019.6391 | ||
نویسندگان | ||
حسین فراهانی* 1؛ جمشید عینالی2؛ معصومه مرادی3 | ||
1دانشیار گروه جغرافیا ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان. | ||
2استادیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی روستایی دانشگاه زنجان | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا، دانشگاه زنجان. | ||
چکیده | ||
گردشگری، با توجه به کارکردهای متنوع و نیز توانایی بالا در ایجاد ارتباط با سایر بخشهای اقتصادی، توسعه اجتماعی اقتصادی و تغییر سبک زندگی مناطق روستایی مطرح شده است. هدف از پژوهش حاضر ارزیابی اثرات توسعه گردشگری در تغییر سبک زندگی روستاهای هدف گردشگری بخش الموت شرقی شهرستان قزوین است. تحقیق حاضر از نوع هدف کاربردی و روش آن توصیفی- تحلیلی است و برای گردآوری دادهها از روشهای کتابخانهای و میدانی استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق پنج روستای هدف گردشگری بخش الموت شرقی شهرستان قزوین است. براساس سرشماری سال 1395، مجموع خانوارهای ساکن در این روستاها879 خانوار است که با استفاده از فرمول کوکران تعداد نمونه لازم برای تکمیل پرسشنامه 268 نمونه محاسبه و روایی پرسشنامه از دیدگاه متخصصان بررسی شده است. پایایی متغیرها از طریق آزمون آلفای کرونباخ 0/86 درصد به دست آمده است. برای تجزیه و تحلیل کمی دادهها آزمونهای آماری نظیر tتک نمونهای، رگرسیون، و تحلیل واریانس یک طرفه بهره گرفته شده است. نتایج نشان میدهد که توسعه گردشگری تأثیر مثبتی در تغییرسبک زندگی دارد. مدل برازش رگرسیونی، ضریب تعیین برابر 739/0 بوده که نشان دهنده رابطه مثبت گردشگری بر تغییر سبک زندگی است. نتایج حاصل از تحلیل واریانس یک طرفه نشان میدهد روستاهای مسعودآباد(با میانگین 5599/3)،زراباد ( با میانگین 4778/3) بیشترین تأثیر و روستای اندج(با میانگین6314/2) کمترین تأثیر از توسعه گردشگری دارد | ||
کلیدواژهها | ||
گردشگری روستایی؛ سبک زندگی؛ روستاهای هدف گردشگری؛ شهرستان قزوین | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Assessing the Impacts of Tourism Development on Lifestyle Change in Tourism Destination Villages (Case Study: East Alamut District of Qazvin County) | ||
نویسندگان [English] | ||
Hossein Farahani1؛ jamshid einali2؛ Masomeh Mouradi3 | ||
1Associate Professor, Department of Geography, University of Zanjan | ||
2Assistant Professor, Department of Geography and Rural Planning, University of | ||
3M.A. Student of Geography, University of Zanjan | ||
چکیده [English] | ||
Tourism has been renowned for its diverse functions, high ability to connect with other sectors of the economy, socio-economic development and changing lifestyle of rural areas. The purpose of the present study is to evaluate the effects of tourism development on changing the lifestyle of tourism target villages in eastern Alamut district of Qazvin county. According to the Census of Population and Housing in 2016, the total number of households in these villages is 879. Using Cochran formula, the number of samples needed to complete the questionnaire was 268. The validity of the questionnaire was evaluated by experts. The reliability of the variables was calculated as 0.86% by Cronbach's alpha. Statistical tests such as one-sample t-test, regression, and one-way analysis of variance were used to analyze the data. The results show that tourism development has a positive impact on lifestyle change. According to the regression fitting model, the coefficient of determination was 0.739 indicating a positive relationship between tourism and lifestyle change. The results of one-way analysis of variance showed that two villages namely: Masudabad (with a mean of 3.5599) and Zarabad (with a mean of 3.4778) had received the most impact and Andaj (with a mean of 2.6314) had received the least impact of tourism development. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Tourism has been renowned for its diverse functions, high ability to connect with other sectors of the economy, socio-economic development and changing lifestyle of rural areas. The purpose of the present study is to evaluate the effects of tourism development on changing the lifestyle of tourism target villages in eastern Alamut district of Qazvin county. Acc, the total number of households in these villages is 879. Using Cochran formula, the number of samples needed to complete the questionnaire was 268. The validity of the questionnaire was evaluated by experts. The reliability of the variables was calculated as 0.86% by Cronbach's alpha. Statistical tests such as one-sample t-test, regression, and one-way analysis of variance were used to analyze the data. The results show that tourism development has a positive impact on lifestyle change. According to the regression fitting model, the coefficient of determination was 0.739 indicating a positive relationship between tourism and lifestyle change. The results of one-way analysis of variance showed that two villages namely: Masudabad (with a mean of 3.5599) and Zarabad (with a mea | ||
مراجع | ||
امینی، عباس و زیدی، زهرا (1394). «تأثیرات فرهنگی گردشگری در مناطق روستایی از دید جامعه محلی، مطالعه موردی: روستای ابیانه. فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، 30(2)، ( 13-32). ازکیا، مصطفی و حسینی رودبارکی، سکینه (1388). تغییرات نسلی سبک زندگی در جامعه روستایی، فصلنامه علمی- پژوهشی رفاه اجتماعی،10(37) ،(224-243). افراخته، حسن (1393). جغرافیایی روستایی ایران، چاپ هشتم، تهران: سمت. آقاجانی بیگی، زهرا (1390). بررسی سبک زندگی در قشر های مختلف زنان شاغل و عوامل موثر بر آن درشهر قزوین. پایان نامه کارشناسی ارشد جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. بذر افشان، جواد و طولابی نژاد، مهرشاد (1396). بررسی آثار نوسازی بر تغییر و تحولات سبک زندگی خانوار های روستایی بخش مرکزی شهرستان پلدختر. جغرافیا و توسعه، 9(46)، (61-76). حیدری ساربان، وکیل ( 1395). مطالعه و تحلیل اثرات توسعه گردشگری بر سبک زندگی روستایی( مطالعه موردی: شهرستان اردبیل). جغرافیا و برنامهریزی منطقهای، 6(6)، (69-86). خادمیان، طلیعه (1390). سبک زندگی و مصرف فرهنگی: مطالعهای در حوزه جامعهشناسی فرهنگی و دیباچهای بر سبکزندگی فرهنگی ایرانیان، تهران: جهان کتاب، 9(29)، (83-122). خاکساری، علی؛ ابراهیمنیا سماکوش، سعید؛ دامادی، محمد معزز، وحید (1392). ارزیابی تأثیرات اجتماعی- فرهنگی گردشگری شهری بر نحوه زندگی مردم شهر بابلسر. برنامهریزی و توسعه گردشگری، 2(7)، (126-147). رستمی، احسان، و اردشیرزاده، مرجان (1392). نگاهی به نظریههای سبک زندگی. فصلنامه مطالعات سبک زندگی،2(3) ،(9-13). سیاهپوش، اسحق، حیدری، ارجمند، و زرگوش، معصومه (1391).تأثیر وسایل ارتباط جمعی بر سبک زندگی روستایی و عشایری شهرستان گیلان غرب. مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 4(4)، (89-103). سرور، رحیم و محمودیان، میترا (1390). گردشگری خانههای دوم واثرات آن بر نواحی روستایی. پژوهشهایی مکانی-فضایی، 8(1)، (23-45). طیبنیا، سیدهادی، محمدی، سعدی و منوچهری، سوران (1395).تحلیل تأثیرات گردشگری بر کیفیت زندگی روستاییان. مجله پژوهش و برنامهریزی روستایی، 5(1) ،(80-112). عباسزاده، محمد، نصرالهی وسطی، لیلا و دانش، لیلا (1396). آسیبشناسی تغییرات در سبک زندگی دختران روستایی، مورد مطالعه: روستای صوفی آذربایجان غربی. بررسی مسائل اجتماعی ایران، 9(21)، (23-49). فاضل، رضا و رمضانپور، حدیت (1391). بررسی رابطهی توسعهی گردشگری و تغییرات سبک زندگی در نواحی روستایی،مطالعه موردی: ساکنان محلی دهستان دوهزار. مجله برنامهریزی و توسعه گردشگری، 1(3)، (115-129). فاضلی، محمد (1385). مصرف و سبک زندگی. تهران: نشر صبح صادق،2(20)، (20-45). قنبری، ابوالفضل و آدمی، معصومه (1395). نقش گردشگری در تغییرات زندگی ساکنین مقصد. آمایش جغرافیایی فضا، 8(27)، (170- 190). کفاشی، مجید ( 1393). مدل معادلات ساختاری مولفههای سبک زندگی موثر بر هویت اجتماعی. مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 6(3)، (105-120). گیدنز، آنتونی، ترجمه موفقیان، ناصر (1388). تجدد و تشخص؛ جامعه و هویت شخصی در عصر جدید. تهران: نشر نی. هندری، لئوبی، ترجمه ملانظر، مرتضی و ککولی دزفولی، فرامرز (1381). اوقات و فراغت و سبکهای زندگی جوانان.تهران: انتشارات نسل سوم. یوسفنیا، مهدی و حقیقتیان، منصور (1395). بررسی عوامل موثر در سبک زندگی در نواحی روستایی ایران، مطالعه موردی: نواحی روستایی شهرستانهای خواف و رشتخوار. پژوهش و برنامهریزی روستایی، 2(16)، (47-60). یاری حصار، ارسطو، حیدری، وکیل و نازینی، ریحانه (1395). مطالعه تغییر سبک زندگی و اثرات و پیامدهای آن بر تولید و توسعه روستایی، مطالعه موردی: روستاهای شهرستان اردبیل. مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 9(1) ،( 69-86.).
Burdreu, P. (1984). Distinction: A social critique of the Judgment of taste. London: Routledge.
Bogan, Elena (2012). Rural Tourism as a Strategic Option for Social and economic Development in the rural area in Romania, Volume XI, Supplementary Issue, 37-43.
Benedikter, Roland & Anheier M. Juergen smeyer (2011). Life style, the sage encyclopedia of global studies: I11inois.
Carson, D. A., & Carson, D. B. (2017). International lifestyle immigrants and their contributions to rural tourism innovation: Experiences from Sweden's far north. Journal of Rural Studies.
Choi, H (2003). Measurement of Sustainable Development Progress for Managing Community Tourism, University of Texas.
Dimitrovski, D. D., Todorović, A. T., & Valjarević, A. D. (2012). Rural tourism and regional development: Case study of development of rural tourism in the region of Gruţa, Serbia. Procedia
Environmental Sciences, 14, 288-297
Eimermann, M., & Kordel, S. (2018). International lifestyle migrant entrepreneurs in two New Immigration Destinations :Understanding their evolving mix of embeddedness. Journal of Rural Studies.
Gross, M. J., & Brown, G. (2006). Tourism experiences in a lifestyle destination setting: The roles of involvement and place attachment. Journal of Business Research, 59(6), 696-700.
Fuller, J., & Matzler, K. (2008). Customer delight and market segmentation: An application of the three-factor theory of customer satisfaction on life style groups. Tourism Management, 29, 116–126.
H., & Piatek, J. (2012). Analysis of lifestyle of young adults in the rural and urban areas. Annals of Agricultural and Environmental Medicine, 19(1).
Jovanović, J. M., & Vuković, N. (2017). Tourism as an Approach to Sustainable Rural Development in Post-Socialist Countries: A Comparative Study of Serbia and Slovenia. Sustainability, 10(1), 54. Loureiro, S. M. C. (2014). The role of the rural tourism experience economy in place attachment and behavioralintentions. International JournalofHospitalityManagement, 40, 1-9.
Leo, B. Hendry & et al. (1998). Youth Lifestyles and Society: A Class Issue. Sage Publications.
Moss, L.A.W., Glorioso, R.S., (2014). Global Amenity Migration. The New Ecology Press, Kaslo.
Distinction: A social critique of the Judgment of taste. London: Routledge.
Parnell, J. & Et al. (2006). Strategy through the Eyes of the Consumer: An Exploratory Study across Emerging Economies. Universidad de Talca, Chile.
Suliburska, J., Bogdanski, P., Pupek-Musialik, D., Glod-Nawrocka, M., Krauss, Panyik, E., Costa, C., & Rátz, T. (2011). Implementing integrated rural tourism: An event-based approach. TourismManagement, 32 (6), 1352-1363
Srihadi, T. F., Sukandar, D., & Soehadi, A. W. (2016).Segmentation of the tourism market for Jakarta: Classification of foreign visitors' lifestyle typologies. Tourism Management Perspectives, 19, 32-39.
Solomon, M., 2015. Consumer Behavior: Buying, Having and Being, 11th ed. Pearson Education Limited, Essex, England.
Veal, Anthony (2007) leisure, culture and lifestyle, Loisir et Societe, Society and Leisure, vol. 24, p. 359-376. Sharpley, Richard (2002), Rural Tourism and the Challenge of Tourism Diversification, TourismManagement, Vol.23
Uysal, M., Sirgy, M. J., Woo, E., & Kim, H. L. (2016). Quality of life (QOL) and well-being research in tourism. Tourism Management, 53, 244-261. World Tourism Organization. 2009. Information retrieved April 11, http://www.unwto.org/index.php.
UNWTO. 2013. Why tourism? Retrieved Match 17th, 2013 from.http://www2.unwto.org/en/content/whytourism
Walmsley, D. J. (2003). Rural tourism: a case of lifestyle-led opportunities. AustralianGeographer, 34(1), 61-72.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 689 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 723 |