تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,103 |
تعداد مقالات | 9,450 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,044,614 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,950,737 |
طراحی الگوی اصلاحات اداری با رویکرد حکمرانی دیجیتال | ||
مدیریت سازمانهای دولتی | ||
دوره 8، شماره 3 (پیاپی 31)، تیر 1399، صفحه 11-32 اصل مقاله (1.3 M) | ||
نوع مقاله: اکتشافی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/ipom.2020.50344.3932 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه السادات ابوالمعالی1؛ کرم اله دانش فرد* 2؛ علی اصغر پورعزت3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران. ایران. | ||
2استاد، گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
3استاد، گروه مدیریت دولتی دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
اصلاحات فناوری محور، بهویژه در بخش دولتی، «با جامعه در حال دیجیتالی شدن» در دستور کار اکثر کشورهای دنیا قرار گرفته است. مدل «حکومت باز»، با تکیهبر «داده باز»، ازجمله مدلهای نوین حکمرانی دیجیتال برای پیادهسازی اصلاحات است. همگامی با برخی پارادایمها (پارادایم حکومت باز) ضرورتی اجتنابناپذیر در راستای کاربست خطمشیهای اصلاح نظام اداری است. حکومت باز، یکی از دیگر از نتایج تکامل دولت دیجیتال و پارادایم مذکور است. بنابراین، هدف این پژوهش ارائه الگویی مبتنی بر حکمرانی در عصر دیجیتال،«مدل حکومت باز»، جهت تسریع اصلاحات اداری در وزارت کشور است. روش اجرای پژوهش، کیفی و از نوع تحلیل مضمون است. این پژوهش بنیادی است. روش گردآوری داده و اطلاعات، روش کتابخانهای بوده با ابزار فیشبرداری انجام میشود. همچنین ضمن مصاحبه با خبرگان دانشگاهی و اجرایی صاحبنظر در موضوع مطالعه تلاش میشود تا دادههای مکمل جمعآوری و تحلیل شوند. این مصاحبهها به صورت هدفمند با 16 خبره دانشگاهی و اجرایی متخصص درزمینة موضوع انجام شدند. با کدگذاری باز و محوری دادههای حاصل از مصاحبه (بخش کیفی پژوهش)، 6 مضمون اصلی بر اساس «مدل استیفن و نگندی» برای اصلاح نظام اداری، شناسایی و سپس اولویتبندی شدند. در کدگذاری باز 71 کد اولیه از مصاحبه با خبرگان استخراج شد که نهایتاً این شبکه مضامین در 6 مضمون اصلی دستهبندی شدند. اولویت این مضامین از منظر خبرگان (در بخش کیفی پژوهش)، برای اصلاح خطمشیهای نظام اداری بهواسطه کاربست حکومت باز، به ترتیب نیازمند بازمهندسی نظام فرهنگی، فناوری، نظام اقتصادی بهمنزلۀ مهمترین عوامل اصلاح نظام اداری است | ||
کلیدواژهها | ||
اصلاح نظام اداری؛ مدل حکومت باز؛ حکمرانی دیجیتال | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing a Pattern of Administrative Reform with Digital Governance Approach | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatemeh Sadat Aboalmaali1؛ Karamollah Daneshfard2؛ Ali Asghar Pourezzat3 | ||
1Ph.D Candidate, Department of Public Administration, Science & Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. | ||
2Professor, Department of Public Administration, Science & Research Branch, Islamic Azad University, Tehran. Iran. | ||
3Professor, Department of Public Administration, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Technological-centered reforms, especially in the public sector, have been put in most countries' agenda setting. The pattern of. “Open Government” relying on “Open Data” is among the new patterns for the digital governance. It aims at the execution of reforms and aligning with some paradigms (Open Government Paradigm) is an inevitable necessity for executing the policies for administrative. The open government is another outcome of digital governance evolution and the mentioned paradigm. Therefore, the present study aims at presenting a pattern based on governance in the digital age, “Open Government Pattern” for quickening the administrative reforms in the Ministry of Interior. The present study is fundamental, and its method is qualitative through employing the content analysis method. For compiling data and information, we have used the library research method and taking notes. Also, while interviewing the academic and administrative experts in the field, we have tried to compile and analyze the complementary data. The interviews were done with 16 academic and administrative experts in the field of study purposefully. By open and critical coding of acquired data through interviews (the qualitative section of the study), six primary themes have been coded for administrative reforms, recognition. The procedure took place based upon the Stephen & Neghendy Model. We have extracted 71 primary codes out of the interviews with experts in open coding. And finally, we categorized this network of themes into six central themes. The view of the experts (in the qualitative section of the study) for reforming the administrative reforms through employing the pattern of open government requires engineering of the cultural system, technology, and economic system as the most prominent factors for reforming administrative systems. The qualitative model (in the quantitative section of the study) was confirmed by the academic professors and experts through employing the methods of CVR and CVI. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Administrative Reform, Open Government, Digital Goverance | ||
مراجع | ||
آون هیوز، (1387). مدیریت دولتی نوین. ترجمه دکتر الوانی و همکاران، تهران: انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی ایران ابوالحسنی رنجبر، احمد؛ دانشفرد، کرم اله و فقیهی، ابوالحسن (1397). «دستور کار خطمشیهای اصلاح نظام اداری، در ایران مبتنی بر نقش کانونهای تفکر و شبکههای اجتماعی». چشمانداز مدیریت دولتی، 9(34)، 15-42. اندیشکده شفافیت برای ایران. (1396). دوره آموزشی شفافیت. بارانی. صمد؛ فقیهی، ابوالحسن و نجف بیگی، رضا (1396). «موانع تحول نظام اداری ایران: مطالعه ای در فرهنگ سازمانی». پژوهشهای عمومی مدیریت، 10(36)، 5-30. پورعزت، علیاصغر، قلیپور، آرین و باغستانی بزرگی، حوریه (1388). «رابطۀ آگاهی شهروندان از حقوق شهروندی با پاسخگویی و شفافیت سازمانها». رفاه اجتماعی، 10(38)، 7-40. پورعزت، علی اصغر. (1387). مبانی دانش اداره دولت و حکومت. تهران: انتشارت سمت. تسلیمی، محمدسعید؛ ثنایی، مهدی و عبدالحسینزاده. محمد (1396). «شناسایی و اولویتبندی چالشهای تحقق سیاست گذاری داده حکومتی باز در ایران: کاربست روش تحلیل سلسله مراتبی و تاپسیس فازی». سیاستگذاری عمومی، 3(2)، 57-89. ثقفی، فاطمه؛ یعقوبی و انصاری، سعیده (1397). «تحلیل تطبیقی پروژههای آیندهنگاری حکومت الکترونیکی در جهان به منظور الگوبرداری برای ایران». فصلنامه مدیریت دولتی، 10(2)، 187- 208. شجاعیان، امیر؛ تقویفرد. سید محمدتقی؛ الیاسی، مهدی و محمدی، مهدی (1398). «ارائه مدل نظام نوآوری فناورانه در حوزه حاکمیت الکترونیک ایران». بهبود مدیریت، 13(1)، 121-152. کارنال، کالین (1376). مدیریت تغییر. ترجمه سید اله علوی، تهران: انتشارات مرکز آموزشی مدیریت دولتی. حسینزاده، هدایت (1397). «اثر بهبود فضای کسب و کار بر رشد اقتصادی در کشورهای در حال توسعه». فصلنامه سیاستهای راهبردی و کلان، 6(23)، 498-517 خالقی، امیرحسین؛ پورعزت، علیاصغر؛ رهبر، فرهاد و قاضی نوری، سید سپهر (1392). «تحلیل گفتمانی امر اخلاقی در سیاستگذاری حکومت الکترونیکی ایران». فصلنامه مدیریت دولتی، 5(4)، 79-100. خامنهای، سید علی (1393). بیانات رهبری در دیدار مردم آذربایجان. عبدالحسینزاده، محمد؛ ثنایی، مهدی و ذوالفقارزاده، محمدمهدی (1396). «مفهومشناسی سیاستگذاری داده باز حاکمیتی و تبیین مزایا و فواید آن در عرصههای مختلف سیاستگذاری». فصلنامۀ مطالعات راهبردی عمومی، 7(22)، 55-74. سید نقوی، میرعلی؛ غلامزاده جفره، مهدیه؛ واعظی، رضا و قربانیزاده. وجهاله (1397). «الگوی توانمندسازی متخصصان سالمند در بخش دولتی با بهرهگیری از روش تحلیل تم». پژوهشهای مدیریت عمومی، 11(40)، 53- 78. فقیهی، ابوالحسن و داناییفرد، حسن (1390). «بوروکراسی و توسعه در ایران: نگاهی تاریخی – تطبیقی. تهران: انتشارات امام صادق. فقیهی، ابوالحسن و کاظمی بیدگلی (1393). «الگویی برای تدوین و اجرای برنامههای اصلاح و بهبود نظام اداری در جمهوری اسلامی ایران». فصلنامه علوم مدیریت ایران، 9(34)، 1-24. منوریان، عباس (1394). «مدل اجرای خطمشیهای اصلاح نظام اداری، با رویکرد یادگیری». فصلنامه مدیریت دولتی، 7(4). 839-864. محمدی، حامد؛ الوانی، سید مهدی؛ معمارزاده طهران، غلامرضا و حمیدی، ناصر (1397). «سنجش وضعیت مؤلفههای موثر بر بعد قانونی نظام اداری ایران». سیاستهای راهبردی و کلان، 6(22)، 1-22. محمدی، حامد؛ الوانی، سید مهدی؛ معمارزاده طهران، غلام رضا و حمیدی، ناصر (1395). ارائه الگوی مفهومی نظام اداری اثربخش. نخستین کنفرانس مدیریت دولتی ایران. خطمشیگذاری عمومی. دانشگاه تهران. میرسپاسی. ناصر و اعتباریان. اکبر (1384). «تغییر در روابط قدرت بین کنشگران درونی و بیرونی نظام اداری از دیدگاه کارکنان نظام اداری». علوم اجتماعی (دانشگاه فردوسی مشهد)، 1(2)، 181-205. Alexopoulos, C., Loukis, E., Charalabidis, Y., & Tagkopoulos, I. (2012, October). A methodology for evaluating PSI E-infrastructures based on multiple value models. In 2012 16th Panhellenic Conference on Informatics (pp. 37-43). IEEE. Alexopoulos, C., Zuiderwijk, A., Charapabidis, Y., Loukis, E., & Janssen, M. (2014). Designing a Second Generation of Open Data Platforms: Integrating Open Data and Social Media. Vol. 8653 LNCS. Lecture Notes in Computer Science (including Subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics). Denhardt, R. B. & Denhardt, J.V. (2000). "The New Public Services: Serving Rather than Steering". Public Administation Review, 60(6), 549-559. Criado, J. I., Ruvalcaba-Gómez, E. A., & Valenzuela-Mendoza, R. (2018). "Revisiting the Open Government Phenomenon. A Meta-Analysis of the International Literature". JeDEM-eJournal of eDemocracy and Open Government 10 (1), 50-81. Janowski, T. (2016). Digital Government Evolution: What Leads to Open Government? TUDelft University. Jreisat, J. (2010). Comparative public administration and Africa. International Review of Administrative Sciences, 76(4), 612-631. Montgomery, J. D. (1980). Administering to the Poor (Or, If We Can't Help Rich Dictators, What Can We Do for the Poor?). Public Administration Review, 40(5), 421-425. Riggs, F. W. (2002). Public Administration in America: The exceptionalism of a hybrid bureaucracy. Rosenbloom, D. (2014). Public administration: Understanding management, politics, and law in the public sector. McGraw-Hill Higher Education. Rowley, J. (2011). "E-Government stakeholders—Who are they and what do they want?". International journal of Information management, 31(1), 53-62. Shafritz, J. M., Russell, E. W., & Borick, C. (2015). Introducing public administration. Routledge. Piotrowski, S. J. (2017). The “Open Government Reform” movement: The case of the open government partnership and US transparency policies. The American Review of Public Administration, 47(2), 155-171. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,444 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,837 |