تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,113 |
تعداد مقالات | 9,525 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,187,620 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,030,592 |
نقش آفرینی فرهنگ دانش بنیان با رویکرد مدیریت دانش در پیشبرد کارکردهای دانشگاه نسل سوم (مطالعه موردی: دانشکده های علوم ورزشی) | ||
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی | ||
مقاله 9، دوره 9، شماره 1 - شماره پیاپی 33، شهریور 1399، صفحه 107-118 اصل مقاله (396.77 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/arsm.2020.7099 | ||
نویسندگان | ||
امیر رحیمی* 1؛ محمد احسانی2؛ مرجان صفاری3؛ رسول نوروزی سید حسینی3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
2استاد گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش فرهنگ دانش بنیان با رویکرد مدیریت دانش در پیشبرد کارکردهای دانشگاه نسل سوم، مطالعه موردی دانشکده های علوم ورزشی بود. جامعه آماری شامل اعضای هیئت علمی دانشکده های (دولتی) علوم ورزشی کل کشور می باشد. برآورد حجم نمونه به روش نمونه گیری کل شمار انتخاب گردید که پس از ارسال ابزار پژوهش، تعداد 268 پرسشنامه صحیح عودت داده شد. به منظور جمع آوری داده ها و اندازه گیری متغیرهای مدل از پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 24 سؤال استفاده گردید که پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ (92/0) و پایایی ترکیبی و روایی آن نیز با استفاده از روایی همگرا (تأیید بارهای عاملی و مقدار AVE ) و روایی تشخیصی تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و تحلیل عاملی تأییدی و برای ارائه مدل، تکنیک مدل یابی معادلات ساختاری از نرم افزار SPSS23 وLISREL8.5 استفاده شد. نتایج نشان داد که تأثیر فرهنگ دانش بنیان بر مدیریت دانش مثبت و معنادار است و منجر به پیشبرد کارکردهای آموزشی، پژوهشی و کارآفرینی دانشکده های علوم ورزشی می شود. هم چنین، تأثیر مدیریت دانش بر پیشبرد کارکردهای دانشگاه نسل سوم در دانشکده های علوم ورزشی مثبت و معنادار است. به علاوه نقش میانجی مدیریت دانش در رابطه بین فرهنگ دانش بنیان و کارکردهای دانشگاه نسل سوم در دانشکده های علوم ورزشی تأیید گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
"علوم ورزشی؛ دانشگاه کارآفرین؛ فرهنگ دانش بنیان؛ مدیریت دانش" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The role of knowledge-based culture with the knowledge management approach in advancing the third-generation university functions (Case study: Sports science faculties) | ||
نویسندگان [English] | ||
Amir Rahimi1؛ Mohammad Ehsani2؛ marjan saffari3؛ Rasool Norouzi Seyed hossini3 | ||
1Ph.D. Student in Sport Management, Tarbiat Modares University | ||
2Professor of Management, Tarbiat Modares University | ||
3Assistant professor in sport management, Tarbiat Modares University | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate the role of knowledge-based culture (KBC) with the knowledge management (KM) approach in advancing the functions of third-generation university, a case study of sports science faculties. The population includes the faculty members of the (public) colleges of sports science throughout the country. The sample was selected by the total sampling method and 268 questionnaires were returned. A researcher-made questionnaire consisting of 24 questions was used for data collection that its reliability was confirmed using Cronbach's alpha coefficient (0/92) and the combined reliability and validity were confirmed using convergent validity (confirmation of factor load and AVE value) and diagnostic validity. Descriptive statistics and confirmatory factor analysis were used to analyze data by the 23rd version of SPSS and to provide the model, equation modeling technique was used by LISREL8.5 software. The results showed that the impact of KBC on KM is positive and significant and leads to the advancement of educational, research and entrepreneurial functions of sport science faculties. Also, the impact of KM on the advancement of third-generation university functions in sport science faculties is positive and significant. In addition, the mediating role of KM in the relationship between KBC and third-generation university functions in sport science faculties was confirmed. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"Sport Sciences, Entrepreneurial university, Knowledge-based culture, Knowledge management" | ||
مراجع | ||
- Alavi, M. & Leidner, D. E. (2001). “Review: knowledge management and knowledge management systems: conceptual foundations and research issues”. MIS Quarterly, 25(1), 107-136.
- Cardoso, L., Meireles, A. & Peralta, C.F. (2012). “Knowledge management and its critical factors in social economy organizations”. Journal of Knowledge Management, 16(2), 267-284.- Darabi, H. (2013). “The Investigation of the Factors Influencing the Performance of Knowledge Management in Iran Physical Education Faculties”. New Trends in Sport Management, 1(2),53-67.
- Kuhn, M. & Prettner, K. (2016). “Growth and welfare effects of health care in knowledge-based economies”. Journal of Health Economics, 46, 100 -119.
- Lee, H. & Choi, B. (2003). “Knowledge management enablers, processes, and organizational performance: an integrative view and empirical examination”. Journal of Management Information Systems, 20(1), 179-228.
- Peralta, C. F. & Saldanha, M. F. (2014). “Knowledge-centered culture and knowledge sharing: the moderator role of trust propensity”. Journal of Knowledge Management, 18(3), 538 - 550.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 585 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 367 |