تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,129 |
تعداد مقالات | 9,650 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,543,331 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,251,511 |
تعیین عوامل اثرگذار بر رفتار شهروندان در بهرهگیری از سیستم حمل و نقل عمومی با استفاده از الگوی توبیت (مطالعه موردی: شهر مشهد) | ||
برنامه ریزی توسعه کالبدی | ||
دوره 7، شماره 3 - شماره پیاپی 19، آذر 1399، صفحه 73-84 اصل مقاله (844.72 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/psp.2020.49587.2205 | ||
نویسنده | ||
رستم صابری فر* | ||
هیات عملی, پیام نور | ||
چکیده | ||
استفاده از حمل و نقل عمومی علاوه بر جابهجایی در زمان کم، کاهش مصرف سوخت، صرفه جوییهای اقتصادی، کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی و ایمنی مناسب، باعث افزایش کیفیت زندگی شهری و افزایش تعاملات اجتماعی میشود. بنابراین، شناخت عوامل جمعیتی، فنی-ترویجی و اجتماعی-فرهنگی مؤثر بر فرآیند تصمیمگیری شهروندان در استفاده از حمل و نقل عمومی، نقش مهمی در نظام برنامهریزی و سیاستگذاری این حوزه خواهد داشت. در این بررسی، برای تعیین رفتار شهروندان در استفاده از حمل و نقل عمومی، از روش توصیفی و تحلیلی با الگوی توبیت و نیز دادههای سال 1398 مربوط به 300 نفر از شهروندان شهر مشهد استفاده و دادههای مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته که روایی و پایایی آن تأیید شده بود، گردآوری شد. نتایج نشان داد که فاصله بین محل سکونت و اشتغال دارای تأثیر منفی و وجود افراد با تحصیلات عالی در خانواده، در اختیار داشتن دوچرخه و رعایت معیارهای کنترل آلودگی در محل سکونت، سواد فرد و آگاهی از خطرات بلند مدت استفاده از وسیله نقلیه شخصی، دارای تأثیر مثبت بر استفاده از سیستمهای حمل و نقل عمومی هستند. با توجه به یافتهها، آموزش و اطلاعرسانی از خطرات بلند مدت وسیله نقلیه شخصی به شهروندان و هدفگیری افراد باسواد خانوار در آموزشهای شهروندی مرتبط با حمل و نقل عمومی برای هدایت شهروندان به زیست پایدار و حفاظت از محیط زیست پیشنهاد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
رفتار ترافیکی؛ حمل و نقل عمومی؛ الگوی توبیت؛ زیستپذیری؛ شهر مشهد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Determining the Factors Affecting the Behavior of Citizens in Using the Public Transportation System by the Tobit Model (Case Study: Mashhad) | ||
نویسندگان [English] | ||
rostam saberifar | ||
A.Pro./Payam Noor University | ||
چکیده [English] | ||
The use of public transportation, along with benefits such as saving time, reducing fuel consumption, economic savings, reducing air pollution, reducing noise pollution, and proper safety, also increases the quality of urban life and increases social interactions. Therefore, understanding the demographic, technical-promotional and socio-cultural factors affecting the decision-making process of citizens in the use of public transport will play an important role in the planning and policy-making system in this area. In this study, to determine the behavior of citizens when using public transportation, a descriptive and analytical method with Tobit model has been used.The data was collected in 2019 and includes 300 citizens of Mashhad. The required data were collected using a researcher-made questionnaire whose validity and reliability were confirmed. The results showed that the distance between the place of residence and the place of employment has a negative effect on the use of public transport system. But factors such as the presence of highly educated people in the family, access to bicycles, compliance with pollution control criteria at home, personal literacy and awareness of the long-term dangers of using a private vehicle, have positive impacts on the use of public transport systems. According to the findings, two suggestions were made: 1- Educating and informing citizens about the long-term dangers of private vehicles, and 2- Targeting literate households for citizenship education related to public transportation. These people can encourage citizens to be sustainable and protect the environment. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Traffic Behavior, Public Transport, Tobit Model, Viability, Mashhad | ||
مراجع | ||
اکبرزادهمقدملنگرودی، امیر، احمدی، حسن و آزاده، سیدرضا (1395). ارزیابی مطلوبیت پیاده راههای شهری براساس مؤلفههای کیفی، مطالعه موردی: پیاده راه علم الهدی شهر رشت، نشریه پژوهش و برنامهریزی شهری، 25(7) ،140-125. امینناصری، محمدرضا و برادران، وحید (1388). بررسی عوامل موثر بر زمان سفر در سیستم حمل و نقل عمومی و پیشبینی زمان سفر مورد کاوی: سیستم اتوبوسرانی شهر تهران. پژوهشنامه حمل و نقل، 3(20)، 232-219. آبیار، نورمحمد (1381). بررسی عوامل مؤثر بر توسعه کشت سویا در استان گلستان. اقتصاد کشاورزی و توسعه، 38(10)، 82-67 . باقری، مهرداد و نجفی، بهاالدین (1383). بررسی عوامل مؤثر بر بازپرداخت اعتبارات کشاورزی(مطالعه موردی استان فارس). نشریه پژوهشهای اقتصادی ایران، 19(6)، 115-97. بختیاری، پیمان، جعفری، مهدی، استادی، کرم، رودی، محمود و حبیبیان، میقات (1388). جایگاه انرژیهای تجدیدپذیر در نظریه حمل و نقل پایدار مسافر. مطالعات مدیریت ترافیک، 12(4)، 77-96. بهزادفر، مصطفی و ذبیحی، مریم (1390). راهنمای برنامهسازی حوزههای شهری در چارچوب توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی. باغ نظر، 18(8)، 50-39. پریزادی، طاهر، مرصوصی، نفیسه، شعاعبرآبادی، علی، حسینیامینی، حسن و شهریاری، مهدی (1390). تحلیل میزان گرایش اقشار مختلف اجتماع به استفاده از سیستمهای حمل و نقل عمومی پس از اجرای طرح هدفمند شدن یارانهها(مطالعه موردی: مناطق 22 گانه کلانشهر تهران). مدیریت شهری، 28(9)، 121-111. حاتمینژاد، حسین و اشرفی، یوسف (1388). دوچرخه و نقش آن در حمل و نقل پایدار شهری: مطالعه موردی شهر بناب. پژوهشهای جغرافیایی انسانی، 70(42)، 63-45. دادشپور، هاشم (1398). تدوین الگوی بهینهی کاربری اراضی با رویکرد اکولوژیک در مجموعه شهری مشهد. برنامهریزی توسعه کالبدی، 13(6)، 82-71. زیاری، کرامتاله، منوچهری میاندوآب، ایوب، محمدپور، صابر و ابراهیمپور لنبران، احد (1390). ارزیابی سیستم حمل و نقل عمومی شهر تبریز با استفاده از رویکرد تحلیل عوامل استراتژیک. مدیریت شهری، 27(9)، 98-79. طالشی، مصطفی، رستمی، شاهبختی، علیاکبری، اسماعیل و وجدانی، حمیدرضا (1398). تبیین عوامل موثر بنیادی بر تحولات کاربری اراضی با رویکرد بومشناسی سیاسی (مطالعه موردی، شهرستان همدان). برنامهریزی توسعه کالبدی، 14(4)، 114-95. شفیعی، سیدمجتبی و منصورخاکی، علی (1394). ارزیابی سناریوهای توسعه حمل و نقل عمومی شهری با استفاده از الگوریتم سه مرحلهای فرایند تحلیل شبکهای(مطالعه موردی: شهر مقدس مشهد). پژوهشنامه حمل و نقل، 3(20)، 261-241. شرکت حمل و نقل و ترافیک شهر مشهد (1398). ترافیک مشهد و حومه. مشهد :شهرداری مشهد. صابریفر، رستم و خادریان، احمد (1397). پیشبینی ترافیک تولیدی از کاربریهای شهری، موردشناسی، شهر نیشابور. جغرافیا و آمایش شهری و روستایی، 28(6)، 44-33. صفارزاده، محمود و ملکزادهفر، علی (1384). کاربرد آنالیز هزینه-فایده در انتخاب سیستم حمل و نقل عمومی مناسب برای یک کریدور شهری. پژوهشهای اقتصادی، 3(5)، (36-17). عبدالهی، مهدی، پورمحمدی، محمدرضا و قربانی، رسول (1396). مدلیابی چشمانداز تغییر عادتهای رفتاری کاربران وسایط نقلیه شخصی در استفاده از حمل و نقل عمومی(مطالعه موردی کلان شهر تبریز). مطالعات برنامهریزی سکونتگاههای انسانی(چشمانداز جغرافیایی)، 40(12)، 500-481. قربانی، محمد و جعفری، فاطمه (1388). بررسی عوامل موثر بر فراوانی ریسکهای محصولات زراعی کشاورزان استان خراسان شمالی. مجله اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 1(23)، 48-41. مقبلباعرض، عباس، آذر، عادل و میرمهدی، سیدمهدی (1393). بخشبندی بازار حمل و نقل عمومی با استفاده از تحلیل خوشهای(مطالعه موردی، منطقه 6 شهر تهران). اقتصاد و مدیریت شهری، 7(2)، 50-35. Berloco, N., & Colono, P. (2018). Testing and Improving Urban Bicycle Performance. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 53, 72-83.
Cascetta, M. (2019). Land use and traffic, Bradly, London.
Ewing, R., Forinash, V., & Schroeer, W. (2005). Neighborhood Schools and Sidewalk Connections: What are the impacts on travel mode choice and vehicle emissions? TR News, 2(37), 4-10.
Hill, M. (2015). Urban Settlement and land Use, Hodder Murray, London.
Johnston, J., & Dinardo, J. (2019). Econometric Methods, 4th Edition, McGraw-Hill, New York.
Madalla, G. S. (2017). Limited dependent and qualitative variables in econometrics, Cambridge University Press, Cambridge.
Rojas-Rueda, D., De Nazelle, A., Andersen, Z. J., Braun-Fahrländer, C., Bruha, J., Bruhova-Foltynova, H., & Nieuwenhuijsen, M. J. (2016). Health impacts of active transportation in Europe, Plos one, 3, 149-161.
Roman, M., & Roman, M. (2014). Bicycle Transport as on Opportunity to Develop Urban Toursim warsaw example. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 151, 301-295.
Soltani, A., & Zamiri, M. (2011). Investigation of School Students’ Travel Patterns, Two Case Areas of Mashhad, Iran. Modern Applied Science, 5, 184-195.
Teral, M. (2017). The mode of Transportation to school, Press TRTI, London. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 424 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 404 |