تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,112 |
تعداد مقالات | 9,508 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,140,825 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,006,975 |
بررسی و مقایسه تنوع رشتههای علوم ورزشی در دانشگاههای ایران و جهان: به سوی کاربردی سازی علوم ورزشی | ||
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی | ||
دوره 9، شماره 4 - شماره پیاپی 36، فروردین 1400، صفحه 41-52 اصل مقاله (962.49 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/arsm.2021.7621 | ||
نویسنده | ||
زینب مندعلی زاده* | ||
استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران | ||
چکیده | ||
تجربیات سایر کشورها در زمینه نوع رشته و اهداف متصور شده برای آن، میتواند وسعتی از تفکرات راهبردی در برنامههای آموزشی به منظور کاربردی سازی علوم را کشف و تحلیل کند. هدف پژوهش حاضر مطالعه تطبیقی رشتههای علوم ورزشی در دانشگاههای ایران و جهان از منظر تنوع رشتهای در راستای کاربردیسازی این رشته بود. روش تحقیق کیفی و در این راستا از الگوی بردی استفاده شد. نمونه آماری، برنامه آموزشی رشته-های علوم ورزشی دانشگاههای برتر در علوم ورزشی بود. در انتخاب دانشگاههای مطرح علوم ورزشی از رتبهبندی شانگهای (2018) استفاده شد. مطالعه 100 دانشگاه مختلف در زمینه ورزش نشان داد بیش از 84 رشته مختلف از علوم ورزشی در مقطع کارشناسی آموزش داده میشود، در حالی که در ایران 16 رشته از علوم ورزشی آموزش داده میشود. نوع مدارک (کارشناسی علوم، کارشناسی هنر و ...)، تنوع رشته و نوع موسسه (گروه، دانشکده، مدرسه، دانشگاه) در دوره کارشناسی در دانشگاههای ایران و جهان متفاوت است. تنوع رشتهای در راستای ایجاد رویکردهای میان رشتهای باید مورد توجه قرار گیرد و پیشنهاد میشود گسترهای از رشتههای علوم ورزشی متناسب با نیازهای جامعه و فرهنگ ایرانی اسلامی به منظور توسعه رویکردهای چند رشتهای و میان رشتهای ایجاد شود. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که توسعه رشتههای علوم ورزشی می-تواند بهعنوان ابزاری برای کاربردیتر کردن علوم ورزشی در جامعه باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه درسی؛ علوم ورزشی؛ کاربردی سازی؛ میان رشتگی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating and comparing the diversity of sports science disciplines in Iranian and world universities: Toward application of sport sciences | ||
نویسندگان [English] | ||
Zeynab Anet | ||
Assistant Professor of Sport Management, Arak University, Arak, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The experiences of other countries in the field of the type of discipline and the intended goals for it, can explore and analyze a range of strategic thinking in educational programs in order to apply science. The aim of the present study was a comparative study of sports science disciplines in Iranian and world universities from the perspective of discipline diversity in order to apply this discipline. Qualitative research method and in this regard, Bereday model was used. The statistical sample was the curriculum of sports sciences of the top universities in sports sciences. Shanghai ranking (2018) was used in the selection of universities of sports sciences. A study of 100 different universities in the field of sports showed that more than 84 different disciplines of sports sciences are taught at the undergraduate level, while in Iran 16 disciplines of sports sciences are taught. The type of degrees (Bachelor of Science, Bachelor of Arts, etc.), the variety of disciplines and the type of institution (department, college, school, university) in the undergraduate course in universities in Iran and the world are different. Diversity of disciplines in order to create interdisciplinary approaches should be considered and it is suggested that a range of disciplines of sports sciences tailored to the needs of Iranian Islamic society and culture in order to develop multidisciplinary and interdisciplinary approaches. To be created. This is important because the development of sports science disciplines can be used as a tool to make sports science more practical in society. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Curriculum, sports science, application, interdisciplinary | ||
مراجع | ||
World University Rankings (2019)”, http://www.shanghairanking.com/Special-Focus-Institution-Ranking/Sport-Science-Schools-and-Departments-2018.html
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 518 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 564 |