تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,114 |
تعداد مقالات | 9,532 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,206,204 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,040,648 |
اثر برنامه نود برآمیخته بازاریابی لیگ برتر فوتبال ایران | ||
مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی | ||
مقاله 3، دوره 9، شماره 1 - شماره پیاپی 33، آبان 1400، صفحه 31-46 اصل مقاله (469.06 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/jsm.2020.52734.1410 | ||
نویسندگان | ||
معصومه کلاته سیفری1؛ معصومه محمدی* 2 | ||
1دانشیار مدیریت ورزشی،دانشگاه مازندران | ||
2دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این پژوهش بررسی اثر برنامه نود برآمیخته بازاریابی لیگ برتر فوتبال ایران است. این پژوهش از نوع تحقیقات اکتشافی بوده و دارای ماهیت کیفی است. در این پژوهش از روش نظریه داده بنیاد و رویکرد گلیزری، از این رویکرد استفاده شد. جامعه پژوهش مستندات انجام شده در حیطه پژوهش، مربیان، بازیکنان و داوران لیگ برتر فوتبال ایران و نیز اساتید دانشگاه بودند. نمونهگیری بهصورت هدفمند انجام شد و افراد تحت مصاحبههای نیمه ساختاریافته قرار گرفتند. سپس دادههای حاصل از 14 مصاحبه به روش نظریه داده بنیاد تجزیهوتحلیل گردید. کدهای حاصل از مصاحبهها پس از تلخیص در مرحله کدگذاری محوری به 129 کد متمایز تبدیل شدند. با بررسی و مقایسه کدها مشخص شد که تمامی کدها را میتوان به 60 مفهوم و5 مقوله اصلی تقسیم کرد. به طوری که مقوله ماهیت فوتبال دارای 17 مفهوم، مقوله قابلیتهای لیگ دارای 19 مفهوم، مقوله ظرفیتهای رسانه ملی دارای 10 مفهوم، مقوله برنامه نود دارای 3 مفهوم و مقوله مجری توانمند برنامه دارای 8 مفهوم است. مفاهیم شناسایی شده در بخش مقوله محبوبیت و مقبولیت برنامه نود نیز شامل 3 مفهوم می باشد.علاوه براین 5 مقوله نیز در بخش پیامد ها شناسایی شد. درنهایت نتایج ارتقا بازاریابی فوتبال ایران را نشان میدهد مدل پیشنهادی تحقیق نشان داد که در صورت استمرار موفقیت های یک برنامه فوتبالی، مخاطبان لیگ برتر نیز افزوده شده و به همراه خود مزایای مادی و معنوی به همراه خواهند داشت و گام مهمی در جهت حرفه ای شدن باشگاه های فوتبال ایران خواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
رسانه؛ برنامه نود؛ لیگ برتر فوتبال؛ آمیخته بازاریابی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of Navad program on marketing mix in Iranian primary football league | ||
نویسندگان [English] | ||
Masoumeh Kalateh Seifari1؛ Masoume Mohammadi2 | ||
1Associate Professor in Sport Management, University of Mazandaran | ||
2Ph.D. Student of Sport Management, University of Mazandaran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study is to investigate the effect of Navad program on marketing mix in Iranian primary football league.This research is Exploratory and has a quality nature. In this study was used the Grounded Theory and Glazier approach. Documentary research population carried out in the field of research, coaches players and referees of Iranian primary football league as well as university professors. sampling was done purposive and people were under semi-structured interviews. then the data from 14 interviews were analyzed with using the Grounded Theory. In the axial coding phase the codes from interviews were became into 129 distinct codes after the clearance. By reviewing and comparing these codes, it was found that all of the codes can be divided into 60 concepts and 5 main category: in the way that the nature of football has 17 concepts, the League's capabilities has 19 concepts, the National Media Capacities has 10 concepts, the category of Navad program has 3 concepts and the category of powerful executive of program has 8 concepts. In addition to 3 concepts were identified as concepts in the category of popularity and acceptance of Navad program. Furthermore 5 categories were identified in consequences section. Finally The results show the promotion of marketing of Iranian football. The suggested model of research showed that a successful football history program will lead to the increase of primary league audience and will have material and spiritual benefits and will be an important step towards professional of Iranian football clubs. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
media, Navad program, primary football league, marketing mix | ||
مراجع | ||
AFC Ranking. (2019). AFC Club Competitions Ranking. Retrieved from https://www.the-afc.com/afc-ranking/
Andrew, P. D., Pederson, P. M. & MCAvoy, Ch. D. (2012). Designing and research methods in sport management (H. Koozechian, R. Noroozi Seyadhosseini, & A. Heidari, Trans). Tehran: Hatmi Publications.
Belfiore, P., Rosa, R., & Tafuri, D. (2019). The management of social media for sport promotion: A survey. Sport Science, 1, 45-48.
Daily football. (2019). The Latest ranking of the world's soccer leagues. Retrieved from https://dailyfootball.ir11966/lastest-world-soccer-leagues-ranking (Persian)
Dugalić. S. (2018). Sport, media and digitalization. Sport Science & Practice, 8(1), 56-69.
Ebrahimpour, S. (2009). A comparison between level of achievement of TV sport program "90" and it's objectives point of view soccer experts' and refrees' view points (Unpublished master´s thesis). Guilan University, Rasht, Iran. (Persian)
Fallah, Z. & Aghakhani, M. A. (2016). The effect of mass media on financing of the sport boards (Case study: Golestan province). Communication Management in Sports Media, 3(12), 71-78. (Persian)
FIFA. (2013). The stronger league of the world of the 21st century. Retrieved from www.fifa.com
Gill. R. (2018). The influence of media platforms on sport reputation: An Australian Football League case study. Journal of Sports Media, 13(1), 123-151.
Grdon, R. (2012). Re-thinking and re-tooling the social marketing mix. Australasian Marketing Journal, 20, 122-126.
Ilna. (2019). The most popular soccer teams in the world. Retrieved from www.ilna.ir.news/fa/tiny/news-750045 (Persian)
Keshkar, S. Ghasemi, H., & Tejari, F. (2016). Sport marketing management. Tehran: Elmoharekat Publications. (Persian)
Kuntcevich. V. (2019). Sport and social media marketing: How to promote online sport platforms. Saimaa University of Applied Sciences.
Mallaei, M., & Salimi, A. (2019). Content analysis of media coverage of corruption in Iran’s football: Case study of TV program 90. Communication Management in Sports Media, 7(26), 111-120. (Persian)
Mortezavi, S., Rajabzadeh, M., Jafari, A., Abbasi, Sh., & Golmohammadi, M. (2014). The role of media in attraction aoectators of football teams of the Khorasan Razavi province Football teams in the Azadegan league. Contemporary Studies on Sport Management, 4(7), 55-65. (Persian)
Mullin, B. J., Hardy, S. S., & William.A. (2014). Sport marketing (4th ed.). Champaign, IL: Human Kinetics Publications.
Pedersen, P. M., Miloch, K. S., & Laucella, P. C. (2007). Strategic sport communication. Champaign, IL: Human Kinetics Publications.
Pits, B. G., & Stolar, D. K. (2007). Fundamentals of sport marketing fitness information technology. Morgantown: WV Fitness Information Technology.
Rahbari, S., Shokrollahi, M., & Taheri, M. (2010). Sports marketing in new time. Retrieved from http://conference.khuisf.ac.ir/DorsaPax/userfiles/file/pazhohesh/tarbiat/11.pdf (Persian)
Roosta, A., Venouss, D., & Ebrahimi, A. (2018). Marketing management. Tehran: SAMT Publications. (Persian)
Sagharvani, S., Mortezavi, S., Legzian, M., & Rahimnia, F. (2013). Explain the actions of industry managers around equipping staff with "organizational excess capacity: Grounded theory strategy with Appearing approach "Glazier". Journal of Management Improvement, 8(3), 105-122. (Persian)
Taghiabadi, M., & Taghiabadi, H. (2019). Judgment, football and media: Critical discourse analysis of the Ninety TV program (90). Communication Management in Sports Media, 7(26), 53-68. (Persian)
Tahmasbpour Shafiei, M., Hosseini, E., Dosti Pashakalaie, M., & Alizadeh, F. (2015). Evaluation of marketing mix of the Iranian Football Primer League. Journal of Sport Management and Motor Behavior, 12(23), 251-268. (Persian)
Tavakolli, M., Najafi, A., & Nobakht Ramezani, Z. (2013). Studying role of mass media in sport development. Advances in Applied Science Research, 4(4), 49-54. (Persian)
Thomas. F. B. (2017). Sports marketing: The impact of technologies within the world of sports. Department of Decision and Information Science, Oakland University.
Zohrevandian, K., Koozechian, H., Ehsani, M., & Amiri, M. (2016). Designing and formulation of model of Identification of marketing capabilities in Iran Premier League Football Clubs. Quarterly Journal of Sport Development and Management, 7(1), 68-85. (Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 703 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 296 |