تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,114 |
تعداد مقالات | 9,535 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,209,617 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,042,114 |
تعیین نقش میانجی مدیریت دانش در رابطه بین فناوری اطلاعات و ارتباطات و فرهنگ سازمانی با یادگیری سازمانی در فدراسیونهای ورزشی ایران | ||
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی | ||
دوره 10، شماره 2 - شماره پیاپی 38، آبان 1400، صفحه 51-66 اصل مقاله (476.99 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/arsm.2021.8188 | ||
نویسندگان | ||
نفیسه فتاحیان1؛ همایون عباسی* 2؛ حسین عیدی2 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی در سازمان ها و رویدادهای ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
2استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی مدیریت دانش در رابطه بین فناوری اطلاعات و ارتباطات و فرهنگ سازمانی با یادگیری سازمانی در فدراسیونهای ورزشی ایران بود. روش پژوهش، توصیفی همبستگی و از نظر هدف، کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی رؤسا و کارشناسان فدراسیونهای ورزشی ایران در سال 1398 تشکیل دادند (750 = N)، که از طریق نمونهگیری تصادفی ساده 256 نفر، مطابق جدول مورگان، بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامههای استاندارد فناوری اطلاعات و ارتباطات هرناندز و همکاران (2011)، مدیریت دانش لاوسون (2003)، یادگیری سازمانی فام و اسوایرسزک (2006)، فرهنگ سازمانی کوئین و کامرون (2011) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از مدلیابی معادلات ساختاری، رویکرد واریانس محور با استفاده از نرمافزار پی ال اس استفاده شد. یافتهها نشان داد، بیشترین میزان اثر مربوط به تأثیر فرهنگ سازمانی بر مدیریت دانش بود. فرهنگ سازمانی تأثیر نسبتا بالایی بر یادگیری سازمانی داشت. فناوری اطلاعات و ارتباطات با شدت متوسطی بر یادگیری سازمانی و مدیریت دانش مؤثر بود. نقش میانجی مدیریت دانش در ارتباط بین فرهنگ سازمانی و یادگیری سازمانی تأیید شد ولی، نقش میانجی مدیریت دانش در ارتباط بین فناوری اطلاعات و ارتباطات با یادگیری سازمانی تأیید نشد. پیشنهاد میشود، در فدراسیونهای ورزشی ایران، با ارتقای فناوریهای اطلاعات و ارتباطات، ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب و مدیریت صحیح دانش به افزایش و بهبود یادگیری سازمانی در سازمان کمک کرده و به این ترتیب فدراسیونها در جهت رشد یادگیری و مبدل شدن به سازمانی یادگیرنده و بهروز و همگام با دانش جهانی قدم بردارند. | ||
کلیدواژهها | ||
دانش؛ سازمان ورزشی؛ عملکرد سازمانی؛ فناوری؛ مزیت رقابتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Determining the mediating role of knowledge management in the relationship between information and communication technology and organizational culture with organizational learning in Iranian sports federations | ||
نویسندگان [English] | ||
nafise fattahian1؛ homayoun abbasi2؛ HOSSEIN EYDI2 | ||
1PhD student strategic management and sports events, School of Sport Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran | ||
2Assistant Professor of Sport Management, College of Sport Sciences, Razi University | ||
چکیده [English] | ||
The present study aimed to determine the mediating role of knowledge management in the relationship between information and communication technology and organizational culture with organizational learning in Iranian sports federations. the research method was correlation descriptive and applied in terms of purpose. The statistical population of the study consisted of all the heads and experts of the country's sports federations in 1398 (N =750), who were selected as the sample by simple random sampling (256 people) according to Morgan table. Data collection tools were the standard questionnaire for Hernandez et al.'s ICT, Lawson Knowledge management Questionnaire (2003), organizational learning (Pham & Swierczek, 2006), organizational culture (Quinn & Cameron, 2011). Structural equation modeling of variance-based approach using PLS software was used to analyze the data. The results showed that the greatest effect was on the impact of organizational culture on knowledge management. Organizational culture had a relatively high impact on organizational learning. The mediating role of knowledge management was confirmed in the relationship between organizational culture and organizational learning, however, it was not confirmed in the relationship between information and communication technology with organizational learning. It is suggested that in Iranian sports federation help to increase and improve organizational learning by promoting information and communication technologies, creating a proper organizational culture and proper knowledge management. Therefore, the federations take a step in the direction of learning growth and become a learning organization and keep up to date with global knowledge. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Knowledge, sports organization, organizational performance, technology, competitive advantage | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 475 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 471 |