
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,156 |
تعداد مقالات | 9,939 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,548,820 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,862,990 |
رابطة ساختار مدیریت دانش با سازمان یادگیرنده از دیدگاه کارشناسان تربیت بدنی | ||
مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش | ||
مقاله 5، دوره 1، شماره 1، فروردین 1393، صفحه 51-57 اصل مقاله (617.26 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
احسان اسداللهی* 1؛ محمدرضا اسماعیل زاده قندهاری2؛ سیدمهدی امیرآبادی زاده3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز | ||
2استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد | ||
3کارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد | ||
چکیده | ||
تحقیق حاضر بررسی رابطة بین ساختار مدیریت دانش و سازمان یادگیرنده از دیدگاه کارشناسان تربیت بدنی ادارات مشهد است. جامعة آماری (144N=) از کارشناسان تماموقت ادارات آموزش و پرورش (چهل وهفت نفر)، ادارة کل ورزش و جوانان (پنجاه و دو نفر) و شهرداری (چهل و پنج نفر) بودند که با استفاده از جدول مورگان نمونة صدوهشتادنفری به صورت تصادفی انتخاب گردید. در این راستا از سه پرسشنامة استاندارد مدیریت دانش (QKM) و درجة تحقق سازمان یادگیرنده (DLOQ) و پرسشنامه بررسی دموگرافی اعضاء نمونه استفاده شده است. تحقیق حاضر از لحاظ نوع و هدف کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی و همبستگی است که جمعآوری اطلاعات به شیوة پیمایشی است. پایایی ابزار از طریق آزمون ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که برای پرسشنامة مدیریت دانش برابر (0/89=α) و پرسشنامة سازمان یادگیرنده برابر (0/97=α) به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون کلموگروف اسمیرنوف، tمستقل، ضریب همبستگی پیرسون) استفاده شده است. با توجه به نتایج پژوهش بین ساختار مدیریت دانش و سازمان یادگیرنده از دیدگاه کارشناسان تربیت بدنی رابطة معناداری دیده میشود (0/01>P). یافته های این تحقیق که مبنی بر وجود رابطه بین ساختار مدیریت دانش و سازمان یادگیرنده است، لزوم توجه بیشتر به آموزش رؤسا و کارکنان ادارات با مفاهیم ساختار مدیریت دانش و سازمان یادگیرنده، راهاندازی پایگاه دانشی کارکنان برای ثبت مهارتهای آنان، برگزاری دوره های آموزشی مناسب برای یادگیری پرسنل برای دانستن ساختار مسئولیتها و نقشهای خود در جهت ادارة امور، بسیار مهم به نظر میرسد و توصیه میشود که در سازمانهای ورزشی کشور برای به کارگیری موارد مذکور بیش از گذشته تاکید گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
ساختار؛ مدیریت دانش؛ سازمان یادگیرنده؛ کارشناسان تربیت بدنی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Relationship between Knowledge Management Structure and Learning Organizations from the Perspective of Sport Employees | ||
نویسندگان [English] | ||
Ehsan Asadollahi1؛ Mohammad Reza Esmaeilkzadeh Ghandhari2؛ Seyyed Mehdi Amirabadi Zadeh3 | ||
چکیده [English] | ||
The main purpose of this study was to explain the relationship between knowledge management structure and organizational learning of the physical education professionals at General Directorate of Youth and Sports of Khorasan Razavi province, Mashhad Municipality, and Education and learning organizations of the province. The present research employed a descriptive and correlation method and was practical in purpose. The statistical population included 144 full-time experts (education office (47), office of youth and sports (52), and city hall (45). 108 individuals were randomly selected from Morgan table via census. The instruments employed were two standard questionnaires (a: knowledge management structure (QKM), b: degree of achievement of the learning organization (DLOQ) whose validity were confirmed by experts and their reliability were calculated by Cronbach's coefficient Alpha as 89% and 97%, respectively. Data analysis was conducted using descriptive statistics and inferential statistics (Kolmogorov-Smirnov, Pearson correlation test and an independent t-test). The results revealed a significant relationship (p = 0/009) between knowledge management structure and organizational learning among the physical education professionals. However, there was not a significant difference between women and men in terms of knowledge management structure and learning organizations (p> 0/05). It was concluded that knowledge management structure requires implication of "change" to play an effective role through absorbing new knowledge on the one hand and administration of the knowledge on the other hand. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
structure, knowledge management, organization learning, physical education specialists | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,452 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,725 |