
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,162 |
تعداد مقالات | 10,028 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,747,405 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,017,261 |
بررسی میزنوشتههای دبیرستانهای دخترانه از دیدگاه زبانشناسی اجتماعی | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی زبانشناسی اجتماعی | ||
مقاله 4، دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 18، خرداد 1401، صفحه 37-46 اصل مقاله (618.59 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/il.2022.62639.1508 | ||
نویسندگان | ||
سارا جوکار1؛ بهمن زندی* 2؛ حسین رحمانی3؛ علی رضا قلی فامیان4 | ||
1دانشجوی دکتری زبانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2استاد زبانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
3استادیار زبانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
4دانشیار زبانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف مقالۀحاضر بررسی میزنوشتههای دبیرستانهای دخترانه از دیدگاه زبانشناسی اجتماعی است. در این راستا ابتدا پژوهشهای پیشین و همسو، معرفی و سپس مبانی نظری مربوطارائه شدند.برای جمعآوری دادههای این پژوهش از عکسبرداری استفاده شده است که ابتدا دادهها فیشبرداری و سپس با توجه به مضمون طبقهبندی شدند. جامعۀ آماری شامل 705 میزنوشتۀ دو دبیرستان در تهران و کرج بوده است. ابتدا دادهها از لحاظ نظام نوشتاری و سپس از نظرِ مضامین بررسی شدند. روش پژوهش توصیفی از نوع اسنادی بوده است. نتایج بررسی بیانگر این است که خط فارسی بیشترین نوشتهها را به خود اختصاص داده است. همچنین نام خاص، تقلب، دلنوشته، یادگاری، تابو، طنز و شوخی و خداخوانی بیشترین مضامین میز نوشتههارا در بر میگیرند. نتایج آزمون t تک نمونهای تأیید نمود که اکثر میزنوشتهها مضامینی برای بیان احساسات مانند عشق و نفرت است و میزنوشتههای کمتری برای بیان مسائل غیراحساسی است. | ||
کلیدواژهها | ||
زبانشناسی اجتماعی؛ اجتماع زبانی؛ زبان زنان؛ عشق؛ نفرت؛ گرافیتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Study of High School Girls' Graffiti from Sociolinguistics’ Viewpoint | ||
نویسندگان [English] | ||
sara jokar1؛ Bahman Zandi2؛ Hossein Rahmani3؛ Ali Reza Gholi Famian4 | ||
1University Instructor of Linguistics, Payame Noor university, Tehran, Iran | ||
2Professor of Linguistics, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
3Assistant Professor of Linguistics, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
4Associate Professor of Linguistics, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this article is to explore high school girls' graffiti from the perspective of sociolinguistics. The article starts with a review of previous research and then, the relevant theoretical framework was presented. For the purpose of data collection, photography was used to document the graffiti. The sample consisted of 705 graffiti of two high schools in Tehran and Karaj. The data were first analyzed in terms of writing system and then in terms of contents. The research method was descriptive and documentary. The results of the study indicate that the Persian script has the most writings. Also, the special name, cheating, handwriting, memento, taboo, humor and joke and calling God were the most common contents of the graffiti. The results of one-sample t-test confirmed that most graffiti are contents for expressing emotions such as love and hate, and fewer are for expressing non-emotional issues. The statistical population included 705 graffiti of two high schools in Tehran and Karaj. The data were first analyzed in terms of writing system and then in terms of contents. The research method was descriptive and documentary. The results of the study indicate that the Persian script has the most writings. Also, the special name, cheating, handwriting, memento, taboo, humor and joke and reading God are the most common contents of the graffiti. The results of one-sample t-test confirmed that most graffiti are contents for expressing emotions such as love and hate, and fewer are for expressing non-emotional issues. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Sociolinguistic, Linguistic Community, Women's Language, Love, Hate, Graffiti | ||
مراجع | ||
آقایی ابیانه، بنفشه و عبدالحسین کلانتری (1395). بررسی مقایسهای میزنوشتههای مدارس منطقه شش شهر تهران. مجله اندیشههای نوین تربیتی، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه الزهرا. دوره 12. شماره 2: 31-61.
آهنگر، عباسعلی و جواد شیروانی (1395). بررسی جامعه شناختی-زبانی دیوارنوشتهها در محیط دانشگاه: مطالعهی موردی دانشگاه سیستان و بلوچستان. جستارهای زبانی. دوره۷، شماره 5: 175-198.
زندی، بهمن (1393). بررسی دیوارنوشتههای شهرتهران از دیدگاه جامعهشناسی زبان. مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران. دوره 3،شماره 2: 335-355.
زندی، بهمن و سید مهدی سمائی و مسعود شهبازی (1390). بررسی زبان شناختی خودرونوشتههای تهران و اردبیل. فصلنامه تحقیقات فرهنگی. دوره4، شماره 4: 185-206.
شعبانی، ملاحت و شبنم علیمحمدی (1398). تحلیل محتوای نیمکتنوشتهها و دیوارنوشتههای مدارس متوسطه و دانشگاههای شهر اردبیل از دیدگاه زبانشناسی اجتماعی. فصلنامهی زبانشناسی اجتماعی. دوره2، شماره 3: 11-24.
شریفی، رضا (1397). مطالعهای در مورد سلبریتیها و دانشآموزان دبیرستانی مطالعه موردی: دبیرستانهای فرهنگ پسرانه و طلوع دخترانه. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
فخری، لیدا (1387). "زبان تصویر"، روزنامه ایران، قابل دسترسی در روزنامه ایران 10/10/1387.
فکوهی، ناصر(1383). انسانشناسی شهری. تهران: نشر نی.
کوثری، مسعود (1389). گرافیتی به منزلۀ هنر اعتراض. نشریه جامعهشناسی هنر و ادبیات. دوره 2. شماره 1: 65-102.
محمدی، جمال و شیدا ویس بابایی (1394). دیوارنوشتهها: تقابل سیاست و زندگی روزمره. مطالعات جامعهشناختی. دوره 22، شماره 1: 207-230.
مدرسی، یحیی (1396). درآمدی بر جامعهشناسی زبان. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
مقصودی، سوده و زهرا بنی فاطمه (1383). تحلیل دیوارنویسی کلاسهای درس دانشگاه شهید باهنر کرمان. فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی. دوره 4، شماره 13: 267-291.
منادی، مرتضی (1389). روشهای کیفی و نظریهسازی. نشریه علمی پژوهشی راهبرد. دوره 19، شماره 54: 107-134.
Abu-Jaber, H. (2013). Grammatical errors in EFL graffiti. International Journal of English Linguistics, 3(5), 61-68.
Adams, K. L., & Winter, A. (1997). Gang graffiti as a discours genre. Journal of Sociolinguistics. 1(3), 337-360.
Claramonte, M. B., & Alonso, J.I.G. (1993). Categories, morphological features and slang in the graffiti of a United States western university. Revista Alicantina deEstudios Ingleses, 6, 19 – 31.
Farnia, M. (2014). A thematic analysis of graffiti on the university classroom walls: A case of Iran. International Journal of English Literature, 3, 48-57.
Ferris, F. (2010). Appraisal identity and gendered discourse in toilet graffiti A study in transgressive semiotics. Master Thesis. Department of Linguistics, University of the Western Cape.
Gleaton, K. M. (2010). Power to the people: Street art as an agency for change (unpublished Master's dissertation). Faculty of the GraduateSchool, University of Minnesota.
Green, J. A. (2003). The writing on the stall: Gender and graffiti. Journal of Language and Social Psychology, 22 (3), 282-296.
Lefebvre, H. (2009) State, space, world: Selected essays, Minnesota: University of Minnesota Press.
Mwangi, F., Gathumbi, A., & Bwire, A. (2015). Graffiti writing and its likely influence on English language learning in selected secondary schools in the larger Laikipia East District, Laikipia County, Kenya paperpresented at 4th International Conference on Education, Kenyatta University.
Nilsen, D. L. F. (1980). The grammar of graffiti. American Speech, 55(3), 234-239.
Obeng, S. G. (2000). Speaking the unspeakable: Discursive strategies to express language attitudesLegon (Ghana) Graffiti. Research on Language and SocialInteraction, 33 (3), 291 – 319.
Read, A. W. (1935). Classic American Graffiti. Lexical Evidence from Folk Epigraphy in western North America. A Glossarial Study of the Low Element in the English vocabulary. Maledicta Press.
Young, J. C. (2009). Restroom politics: Voices in the stalls. Lethbridge Undergraduate Research Journal, 4(2), 1-8. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 906 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 482 |