تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,129 |
تعداد مقالات | 9,656 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,568,832 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,268,441 |
تأثیر آموزش علم و فناوری بر رشد اقتصادی در ایران | ||
پژوهشهای رشد و توسعه اقتصادی | ||
مقاله 3، دوره 2، شماره 6، فروردین 1391، صفحه 94-71 اصل مقاله (377.61 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
دکتر نادر مهرگان1؛ اصغر سپهبان قره بابا* 2؛ الهام لرستانی2 | ||
1دانشیار دانشگاه بوعلی سینا | ||
2کارشناس ارشد اقتصاد، دانشگاه رازی | ||
چکیده | ||
در مدل رشد درونزای لوکاس تمرکز بر آموزش نیروی انسانی است که باعث سست شدن قید بازدهی نزولی در مفهوم کلی سرمایه میشود. در نتیجه در نبود فناوری برونزا ، رشد سرانه بلند مدت صفر نمی شود. در این مدل، برخلاف مدل رشد بهرهوری برونزا، سرمایه انسانی از طریق سرمایهگذاری میتواند انباشت شود، یعنی افراد خود انتخاب میکنند که چه مدت برای تحصیل سرمایهگذاری کنند. بنابراین فرض میشود که سرمایه انسانی یک نهاده قابل انباشت با بازدهی ثابت نسبت به مقیاس است. پیداست که در فقدان پیشرفتهای فنی برونزا، نرخ رشد بلندمدت توسط پارامتر انباشت سرمایه انسانی توضیح داده میشود. در این تحقیق با استفاده از الگوی رشد درونزای لوکاس، تأثیر متغیر آموزش نیروی انسانی بر رشد اقتصادی در ایران مورد بررسی قرار گرفته است. مدل رشد درونزای مورد استفاده در این تحقیق، با استفاده از دادههای سالهای 1338 تا 1386 و روش همجمعی پنج مرحلهای یوهانسن و الگوی تصحیح خطای برداری برآورد شده است. نتایج حاصل از این مطالعه موید این مطلب است که در بلند مدت رابطۀ میان انباشت سرمایۀ انسانی و انباشت سرمایههای فیزیکی بر روی رشد اقتصادی ایران مثبت و معنیدار است. همچنین در بلندمدت انباشت سرمایۀ انسانی بیشترین تأثیر را بر رشد اقتصادی ایران دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ رشد اقتصادی؛ مدل رشد لوکاس؛ مدل تصحیح خطای برداری؛ همجمعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Knowledge and Technology's Teaching on Economic Growth in Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
Nader Mehregan1؛ Asghar Sepahban Gharehbaba2؛ Elham Lorestani Lorestani2 | ||
1 Associate Professor of Economics, Bu Ali Sina University | ||
2MA in Economics, Razi University | ||
چکیده [English] | ||
In Lucas growth endogenous, we focus on human education that causes the weakness of decline return. Therefore the lack of autogenous technology cannot omit long term per capita growth. Human capital against autogenous growth model can be saved by investment i.e. people can choose how long they invest on education. So it is supposed that human capital is an accumulated input with fix return. Finally from the model concluded that in shortage of autogenous technical progress the long term growth rate can be explained by accumulation of human capital. In this paper it is tried to search the effect of human education on growth rate in Iran by Lucas growth endogenous. The model that has been used in this paper is estimated by time series of 1959-2007 and five steps co-integration approach of Johansson and Vector Error Correction Model. Finally, based on two obtained co-integrated vectors, it is concluded that in long term there is a positive relationship between index of knowledge oriented employment and increase of physical capital's accumulation on Iran's economic growth. In addition, both of these vectors show that knowledge oriented employment has been very influential in the economic growth of the country in the long term. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Education, Economic Growth, Lucas Growth Model, Co-integration, Vector Error Correction Model | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,681 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 8,018 |