تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,123 |
تعداد مقالات | 9,591 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,408,968 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,162,157 |
اعتباریابی نسخه ایرانی آزمون مختصر وضعیت روانی کودکان: ابزار غربالگری شناختی کودکان | ||
شناخت اجتماعی | ||
مقاله 1، دوره 11، شماره 22، آذر 1401، صفحه 1-9 اصل مقاله (515.48 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/sc.2022.64511.2769 | ||
نویسندگان | ||
زهرا فخری1؛ حسین زارع* 2؛ احمد علی پور3؛ مهدی شریف الحسینی4 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
2استاد گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
3استاد گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
4استادیار علوم اعصاب، مرکز تحقیقات تروما و جراحی سینا، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: هدف این پژوهش تهیه نسخه ایرانی با زبان فارسی و تعیین پایایی آزمون مختصر وضعیت روانی کودکان بود. روش: آزمون موردنظر به همراه شیوهنامه اجرای آن به زبان فارسی ترجمه و در برخی از سوالات برای هماهنگسازی با ویژگیهای زبانی و دستیابی به روایی صوری، تغییراتی در آن داده شد. نمونه پژوهش شامل 40 کودک دارای مشکلات رفتاری درونیسازی و برونیسازی و 100 کودک فاقد این مشکلات با دامنه سنی 7 تا 12 سال بود که با توجه به معیارهای ورود به پژوهش با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل سیاهه رفتار کودک و فرم گزارش معلم آخنباخ و رسکورلا (2001) و آزمون مختصر وضعیت روانی کودکان اسکارپا، تورالدو، پویانی و بوتینی (2017) بود. یافتهها: نتایج آزمون مختصر وضعیت روانی کودکان در جمعیت سالم از 38 نمره کل آزمون، بین 24 تا 38 و با میانگین 16/34 و انحراف استاندارد 79/2 و در جمعیت دارای مشکل، بین 8 تا 27 و با میانگین 4/18 و انحراف استاندارد 97/4 بهدست آمد. روایی تمایز آزمون بر اساس آزمون تی مستقل انجام شد و با 95 درصد اطمینان بین عملکردهای شناختی دو گروه تفاوت معناداری مشاهده شد. در تعیین پایایی درونی آزمون، ضریب آلفای کرونباخ برای کل آزمون 92/0 به دست آمد. نتیجه-گیری: بر اساس پژوهش حاضر به نظر میرسد که نسخه ایرانی آزمون مختصر وضعیت روانی کودکان از قابلیت و پایایی مناسبی برخوردار است و به منظور غربالگری شناختی و پیشآگهی مشکلات مختلف روانشناختی و عصب روانشناختی کودکان کارایی مطلوبی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
آزمون کودکان؛ غربالگری شناختی؛ وضعیت روانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Reliability of the Iranian Version of Mini-Mental State Pediatric Examination (MMSPE): Children's Cognitive Screening Tool | ||
نویسندگان [English] | ||
Zahra Fakhri1؛ Hossein Zare2؛ Ahmad Alipour3؛ Mahdi Sharif-Alhoseini4 | ||
1PhD student of psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran. | ||
2Professor of psychology, Department of Psychology, Payame Noor University , Tehran, Iran. | ||
3Professor of psychology, Department of Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran. | ||
4Assistant Professor of Neuroscience, Sina Trauma and Surgery Research Center, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Aim: This study aimed to prepare an Iranian version Of the Persian language and determine the reliability of the Mini-Mental State Pediatric Examination (MMSPE). Method: The Examination was translated into Persian language, and the instructions for its implementation. Some questions were changed to harmonize with the linguistic features and achieve Face validity. The research sample consisted of 40 children with behavioral problems of internalization and externalization and 100 children without these problems with an age range of 7 to 12 years who were selected by available sampling method according to the inclusion criteria. The research tools included The Child Behavior Checklist -Teacher Report Form (CBCL-TRF) of Achenbach & Rescorla (2001) and (MMSPE) of Scarpa and colleagues (2017). Results: The results of Mini-Mental State Pediatric Examination (MMSPE) in a healthy population of 38 total scores, between 24 - 38 with a mean of 34.16 and a standard deviation of 2.79, and a population with problems, between 8 - 27 and with a mean of 18.4 And the standard deviation of 4.97 was obtained. The discriminant validity was based on an independent t-test, and with 95% confidence was observed a significant difference between the cognitive performances of the two groups. In determining the internal reliability of the test, Cronbach's alpha coefficient for the whole test was 0.92. Conclusion: It seems that the Iranian version of (MMSPE) has good capability and reliability and is effective for cognitive screening and prognosis of various psychological and neuropsychological problems in children. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Cognitive Screening, Mental State, Pediatric Examination | ||
مراجع | ||
Achenbach, T. M. & Rescorla, L. A. (2001).Manual for the ASEBA school-age forms & profiles. Burlington, VT: University of Vermont, Research Center for Children, Youth, and Families.
Achenbach, T. M. (1999). The Child Behavior Checklist and related instruments. In M. E. Maruish (Ed.), the use of psychological testing for treatment planning and outcomes assessment (pp. 429-466). Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
Amato, M. P., Goretti, B., Ghezzi, A., Hakiki, B., Niccolai, C., Lori, S., Moiola, L., Falautano, M., Viterbo, R. G., Patti, F., Cilia, S., Pozzilli, C., Bianchi, V., Roscio, M., Martinelli, V., Comi, G., Portaccio, E. & Trojano, M. (2014). Neuropsychological features in childhood and juvenile multiple sclerosis: five-year follow-up. Journal of Neurology, 83(16): 1432-1438.
Cainelli, E., Di Giacomo, D. L., Mantegazza, G., Vedovelli, L., Favaro, J. & Boniver, C. (2020). Prognostic role of Mini-Mental State Pediatric Examination (MMSPE) on neuropsychological functioning. Journal of Neurological Sciences, 41, 619-623.
Cengiz, O., Atalar, A. C., Tekin, B., Bebek, N., Baykan, B. & Gürses, C. (2019). Impact of seizure-related injuries on quality of life. Journal of Neurological Sciences, 40(3): 577-583.
Gibbs, B. G. & Forste, R. (2014). Breastfeeding, parenting and early cognitive development. Journal of Pediatrics, 164(3): 487-493.
Kim, E. H. & Ko, T. S. (2016). Cognitive impairment in childhood onset epilepsy: up-to-date information about its causes. Journal of Pediatrics, 59(4): 155-164.
Minaee, A. (2006). Adaptation and standardization of Child Behavior Checklist, Youth Self-report, and Teacher’s Report Forms. Journal of Exceptional Children, 6 (1):529-558.
Morrison, C. E., Macallister, W. S. & Barr, W. B. (2018). Neuropsychology within a Tertiary Care Epilepsy Center. Journal of Archives of Clinical Neuropsychology, 33(3): 354-364.
Peviani, V., Scarpa, P., Vedovelli, S. & Bottini, G. (2020). Mini-Mental State Pediatric Examination (MMSPE) standardization and normative data on Italian children aged 36 to 72 months. Journal of Applied Neuropsychology: Child, 9(1):92-96.
Portaccio, E., Goretti, B., Lori, S., Zipoli, V., Centorrino, S., Ghezzi, A., Patti, F., Bianchi, V., Comi, G., Trojano, M. & Amato, M. P. (2009). The brief neuropsychological battery for children: a screening tool for cognitive impairment in childhood and juvenile multiple sclerosis. Multiple Sclerosis Journal, 15(5):620-626.
Richels, C. G., Johnson, K. N., Walden, T. A. & Conture, E. G. (2013). Socioeconomic status, parental education, vocabulary and language skills of children who stutter. Journal of Communication Disorders, 46(4): 361-374.
Roberts, E., Bornstein, M., Slater, A. & Barrett, J. (1999). Early cognitive development and parental education. Journal of Infant and Child Development, 8:49-62.
Rubial-Alvarez, S., Machado, M., Sintas, E., de Sola, S., Bohm, P. & Pena-Casanova, J. (2007). A preliminary study of the Mini-Mental State Examination in a Spanish child population. Journal of Child Neurology, 22: 1269-1273.
Santos, L. H. C., Pimentel, R. F., Rosa, L. G. D., Muzzolon, S. R. B., Antoniuk, S. A. & Bruck, I. (2012). Cognitive and behavioral screening of children with learning disabilities: a preliminary study. Journal of Revista Paulista de Pediatria, 30(1): 93-99.
Scarpa, P., Piazzini, A., Pesenti, G., Brovedani, P., Toraldo, A., Turner, K., Scotti, S., Dal Lago, C., Perelli, V., Brizzolara, D., Canger, R., Canevini, M. & Bottini, G. (2006). Italian neuropsychological instruments to assess memory, attention and frontal functions for developmental age. Journal of Neurological Sciences, 27: 381-396.
Scarpa, P., Toraldo, A., Peviani, V. & Bottini, G. (2017). Let’s cut it short: Italian standardization of the MMSPE (Mini-Mental State Pediatric Examination), a brief cognitive screening tool for school-age chil-dren. Journal of Neurological Sciences, 38(1): 157-162.
Schady, N. (2011). Parents’ education, mothers’ vocabulary, and cognitive development in early childhood: longitudinal evidence from Ecuador. Journal of Public Health, 101:2299-2307.
Shoji, M., Fukushima, K., Wakayama, M., Shizuka-Ikeda, M., Ikeda, Y., Kawakami, A., Sakazume, Y., Ikeda, M., Harigaya, Y., Matsubara, E., Kawarabayashi, T., Murakami, T., Nagano, I., Manabe, Y. & Abe, K. (2002). Intellectual faculties in patients with Alzheimer’s disease regress to the level of a 4-5-year-old child. Journal of Geriatrics and Gerontology International, 2: 143-147.
Suppiej, A. & Cainelli, E. (2014). Cognitive dysfunction in pediatric multiple sclerosis. Journal of Neuropsychiatric Disease and Treatment, 10:1385-1392.
Suppiej, A., Traverso, A., Baggio, L., Cappellari, A., Simioni, P., Ermani, M., Sartori, S. & Cainelli, E. (2016). Long-term neuropsy-chological outcome and quality of life in perinatal ischemic stroke. Journal of Pediatric Neurology and Medicine, 1(1): 1-6.
Telzrow, C. F. (1983). Making child neuropsychological appraisal appropriate for children: alternative to downward extension of adult batteries. Journal of Clinical Neuropsychologist, 5:136-141.
Wilson, S. J., Baxendale, S., Barr, W., Hamed, S., Langfitt, J., Samson, S., Watanabe, M., Baker, G. A., Helmstaedter, C., Hermann, B. P. & Smith, M. L. (2015). Indications and expectations for neuropsychological assessment in routine epilepsy care: report of the ILAE Neuropsychology Task Force, Diagnostic Methods Commission, 2013-2017. Journal of Epilepsia, 56(5): 674-681.
Zare, H. & Siahjani, L. (2018). The Efficacy of Cognitive Rehabilitation on Mental state and Memory function of the Elderly with Mild Alzheimer's. Journal of Advances in Cognitive Sciences, 20 (3): 51-66. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 421 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 605 |