
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,155 |
تعداد مقالات | 9,926 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,512,420 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,843,525 |
بررسی تحلیلی روش تفسیری شیخ حسن صرافزاده کاشانی در تفسیر الهادی الی الحق المبین | ||
پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن | ||
دوره 11، شماره 1 - شماره پیاپی 21، دی 1401، صفحه 243-264 اصل مقاله (299.58 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/quran.2023.60604.3015 | ||
نویسندگان | ||
الهام عربشاهی کاشی1؛ رضا شجری* 2 | ||
1دکترای زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و زبان های خارجی دانشگاه کاشان، مدرس حوزه و دانشگاه | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و زبان های خارجی دانشگاه کاشان | ||
چکیده | ||
یکی از موضوعات بسیار مهم در حوزۀ آثار علمی و پژوهشی، نقد روش شناسی آن آثار است. تفسیر « الهادی الی الحق المبین» در شمار یکی از آثار شاخص و ممتاز در حیطۀ تفسیر و مطالعات دینی است که با هدف آشنایی عمیقتر با مضامین قرآن کریم تهیه وتنظیم شده است. شیخ حسن صراف زاده (ره)، به عنوان مفسری خلاق و چیره دست توانسته است در این زمینه بسیار روش مند عمل کند ومطالعات دینی خود را به نیکوترین وجه ممکن با زبانی ساده، رسا، قابل فهم و مستدل برای عموم بیان کند. این روحانی نامدار و ساده زیست توانست علاوه بر تدریس در سطوح مختلف و تربیت شاگردان برجسته، آثار علمی متعددی نیز پدید آورد که «تفسیر الهادی الی الحق المبین» نمونه ای از آنهاست و تاکنون شش جلد از آن به طبع رسیده است. ایشان در تفسیر خود از منابع تفسیری بسیاری اعم از تفاسیر شیعه و سنی بهره برده اند و اصالت منابع ایشان، بیانگر دقت و حسن توجه ایشان به دقایق و ظرایف قرآنی است، البته بر این اثر هم مانندسایر آثار بزرگ دیگر،نقدهایی با رویکرد محتوایی، لفظی و نیز نگارش و ویرایش مطالب وارد است که در این پژوهش نگارندگان با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی برپایۀ مصاحبه های میدانی و شفاهی کوشیدهاند تا ضمن نقد و روش شناسی این مجموعۀ تفسیری، و فراهم کردن زمینۀ آشنایی بیشتر و بهتر قرآن پژوهان با آن، این عالم بزرگ هم به عنوان یکی از میراث ارزشمند فرهنگ متمدن اسلامی به مخاطبان معرفی شود. | ||
کلیدواژهها | ||
قرآن کریم؛ تفسیر الهادی الی الحق المبین؛ نقد و روش شناسی؛ صراف زاده؛ کاشان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analytical study of the interpretive method of Sheikh Hassan Sarrafzadeh Kashani in the interpretation of Al-Hadi to Al-Haq Al-Mubin | ||
نویسندگان [English] | ||
Elham Arabshahi kashi1؛ reza shajari2 | ||
1Doctor of Persian Language and Literature, Kashan University (Lecturer of the seminary and university) | ||
2Associate Professor and Faculty Member, Faculty of Literature and Foreign Languages, Kashan University | ||
چکیده [English] | ||
One of the most important topics in the field of scientific and research works is the methodological critique of those works. Tafsir "Al-Hadi Al-Haq Al-Mubin" is one of the outstanding and distinguished works in the field of religious interpretation and studies, which has been prepared with the aim of getting deeper familiarity with the contents of the Holy Quran. Sheikh Hassan Sarrafzadeh (RA), as a creative and masterful commentator, has been able to act very methodically in this field and to express his religious studies in the best possible way in a simple, expressive, understandable and reasoned language for the public. This famous and simple living cleric, in addition to teaching at different levels and training outstanding students, was also able to create numerous scientific works, of which "Tafsir al-Hadi al-Haq al-Mubin" is an example, and six volumes of it have been published so far. In his commentary, he has used many commentary sources, including Shiite and Sunni commentaries, and the originality of his sources shows his accuracy and good attention to the details and subtleties of the Qur'an. Verbal as well as writing and editing materials are included in this study. Using descriptive-analytical method based on field and oral interviews, the authors have tried to critique and methodology of this interpretive collection, and provide a better and better familiarity for Quranic scholars. However, this great world should be introduced to the audience as one of the valuable heritage of Islamic civilized culture. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Holy Quran, Tafsir al-Hadi al-Haq al-Mubin, Criticism and methodology, Sarrafzadeh, Kashan | ||
مراجع | ||
-ادموند سی، شورت(1392).روش شناسی مطالعات برنامه درسی. ترجمۀ مهر محمدی و همکاران،تهران:سمت
-ارسطو(1371). فن خطابه، باترجمۀ پرخیده ملکی،تهران: اقبال.
-ایمان، محمد تقی(1388). مبانی پارادایمی روش های تحقیق کمی و کیفی در علوم انسانی. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
-آسایش، حسین؛ مشیری، سید رحیم(1384). روش شناسی و تکنیکهای تحقیقات علمی در علوم انسانی با تاکید بر جغرافیا. تهران: قومس، چاپ دوم.
-آقانعمتی،حسن(1393). « آموزه های اخلاقی و تربیتی در مصباح الهدایه». استاد راهنما محمدرضا حسنی جلیلیان، پایان نامه کارشناسی ارشد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان.
-بابایی، علی اکبر(1385). مکاتب تفسیری. جلد اول، تهران: سمت، چاپ دوم.
-بابایی، علیاکبر؛ عزیزیکیا، غلامعلی؛ روحانی راد، مجتبی(1379). روش شناسی تفسیر قرآن. زیر نظر محمود رجبی، تهران: سمت.
-برسلر،چارلز(1389). درآمدی برنظریه ها و روشهای نقد ادبی. با ترجمۀ مصطفی عابدینی فرد، تهران: نیلوفر.
-برومند،محمد تقی(بیتا). روششناسی. منطق، علم؛ تهران: دنیا.
-پارسانیا،حمید(1390). روششناسی انتقادی حکمت صدرایی. قم: کتاب فردا.
-پاشاصالح،علی(1383). آداب سخن. تهران: دانشگاه تهران، چاپ دوم.
-پوراسماعیل، احسان؛ میرزایی، مرتضی؛ نظری، فاطمه( 1397). « گونه شناسی روش تفسیر قرآن به قرآن در روایات تفسیری امام صادق علیه السلام». دانشنامه علوم قرآن و حدیث، سال پنجم، شماره 9، صص45-76.
- جعفریان، رسول(1368). تاریخ تشیع در ایران از آغاز تا قرن هفتم هجری. تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.
- حموی، یاقوت بن عبدالله(بی تا). معجم البلدان. بیروت-لبنان: دار الصادر.
-خندان،علی اصغر(1381). مغالطات. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
-دهقان طرزجانی،محمود(1387). نظریههای تبلیغات. تهران: دانشکدۀ صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
- راوندی،محمدبن علی بن سلیمان(1386). راحه الصدور و آیه السرور فی تاریخ آل سلجوق. تصحیح محمد اقبال، تهران: اساطیر.
-ربانیبیرجندی، محمدحسن(1389). سبکشناسی مفسران(روششناسی سیزده تفسیر قرآن). تهران: سفیر اردهال.
-رضایی اصفهانی، محمدعلی(1390). منطق تفسیر قرآن2: (روشها و گرایشهای تفسیری قرآن). چاپ چهارم،قم: مرکز بینالمللی ترجمه و نشر مصطفی(ص).
-- زارع،حسین؛مصطفایی،علی(1393). بررسی ساختار عاملی مقیاس استدلال منطقی آنا تامسون، روشها و مدلهای روانشناختی. سال چهارم، شماره پانزدهم، صص1-12.
-زرینکوب، عبدالحسین(1361). نقد ادبی. دورۀ دوجلدی، تهران: امیرکبیر، چاپ سوم.
-سبحان،جعفر(1416ه.ق). الایمان و الکفر. قم: موسسه امام صادق(ع).
--سهراب زاده، مهران(1392). روش شناسی،معانی و کاربرد روشها در تحقیقات کیفی. تهران: سخنوران.
-شعبانی ورکی، بختیار(1385). منطق پژوهش در علوم تربیتی و اجتماعی: جهتگیری نوین. مشهد: بهنشر.
--صاد، علی(1399ه.ق). روش نقد. قم: هجرت.
-صادقی تحصیلی،طاهره؛ خسروی شکیب ،محمد؛دریکوند،عصمت(1395). تحلیل لایههای منطقی استدلال در تمثیلهای مرزبان نامه. شماره 40، صص51-79.
-صرافزاده کاشانی، حسن( 1386). تفسیر الهادی الی الحق المبین: سلسله مباحث تفسیری سوره احزاب.جلد ششم، کاشان: مرسل.
-________________(1378). تفسیر الهادی الی الحق المبین: مشتمل بر سوره های حمد، قدر، توحید. جلد اول، قم: دفتر نشر برگزیده.
-________________(1380). تفسیر الهادی الی الحق المبین: خطابات خدا در قرآن به اهل ایمان. جلد دوم، قم: دارالغدیر.
-________________(1381). تفسیر الهادی الی الحق المبین: سوره های علق و نصر. جلد سوم، کاشان: سفیر فرهنگ.
-________________(1382). الهادی الی الحق المبین: سلسله مباحث تفسیری سوره های ضحی، انشراح، کوثر و عصر. جلد چهارم، قم: خاطرات قلم.
-_______________(1384). تفسیر الهادی الی الحق المبین: تفسیر سورۀ نور. جلد پنجم، کاشان: مرسل.
-ضیایی،ثریا؛رادفر،حمیدرضا؛نوری،سولماز(1399). « نظریۀ اقناع رسانهای و بازنمایی آن در عملکرد اطلاعاتی کتابخانه ها». دوفصلنامه علمی-پژوهشی رسانه و فرهنگ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی». سال دهم. شماره اول. صص79-100.
-گلدزیهر، ایگناس(1384). گرایشهای تفسیری در میان مسلمانان. ترجمه سید ناصر طباطبایی، تهران: ققنوس، چاپ دوم.
-عمیدزنجانی، عباسعلی(1379). مبانی و روشهای تفسیر قرآن. تهران: سازمان چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ چهارم.
-علوی مهر، حسین(1389). روشها و گرایشهای تفسیری. قم: اسوه، چاپ دوم.
-فتحالهی، ابراهیم(1380). متدولوژی. تهران: دانشگاه پیامنور، چاپ پنجم.
-_________ (1394). متدولوژی علوم قرآنی. تهران: دانشگاه امام صادق علیه السلام، چاپ سوم.
-فرامرز قراملکی، احد(1380). روششناسی مطالعات دینی. مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی.
-____________ (1388). روششناسی فلسفۀ ملاصدرا. تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
-- فیض کاشانی، محمدبن شاه مرتضی(1387). معتصم الشیعه فی احکام الشریعه. تحقیق مسیح توحیدی وحدت؛ به اشراف محمد امامی کاشانی، تهران: المدرسه العلیا للشهید المطهری.
-قاسمی، حمید؛ کشکر، سارا؛ ایزدپرست، لیلا(1394). روششناسی نقد و بررسی کتاب. تهران: جامعه شناسان.
- قزوینی، محمد مراد بن عبدالرحمان(1373). ترجمۀ آثار البلاد و اخبار العباد. تصحیح سید محمد شاهمرادی، جلد دوم، تهران: دانشگاه تهران.
- کاشانی، ملافتح الله(1346). تفسیر منهاج الصادقین فی الزم المخالفین. مقدمه و پاورقی حاج میرزا ابو الحسن شعرانی و تصحیح علی اکبر غفاری، تهران: کتابفروشی اسلامیه، چاپ سوم.
- لاری بی، کریستنسن(1387). روششناسی آزمایشی. مترجم علی دلاور، تهران: رشد.
- مقدسی، ابوعبدالله محمد بن احمد(1361ش). احسن التقاسیم فی معرفه الاقالیم. ترجمه علینقی منزوی، تهران: شرکت مولفان و مترجمان ایران.
-ملکیان، مصطفی(1372). درس گفتار تفکر نقدی(روش نقد اندیشه ها).ج3، بیجا: بی نا.
- موحدی محب، عبدالله(1387). نگاهی به فیض گذری بر وافی. مجله تخصصی مرکز پژوهشی کاشانشناسی دانشگاه کاشان، سال چهارم. شماره چهارم و پنجم. صص 49-69.
-موسوی، سیدرضا(1390). «سبک تفسیری علامه طباطبایی (ره) در المیزان». فصلنامه قرآن کوثر، قرآن و علوم و معارف قرآنی. شماره 39. صص 117-129.
-مولف ناشناس(1403ه.ق). حدود العالم من المشرق الی المغرب. به کوشش منوچهر ستوده، تهران: کتابخانه طهوری.
-میرجانی،حمید(1389). استدلال منطقی به مثابۀ روش پژوهش. صفه، دورۀ 20، شماره 50،صص35-50.
--نراقی،حسن(1364). کاشان در جنبش مشروطۀ ایران. تهران: ایران، چاپ دوم.
-نظر بیگی، مریم(1395). «بررسی تطبیقی روششناسی تفسیر موضوعی قرآن و ارائۀ تعریفی نو از آن»، استاد راهنما دکتر محسن قاسمپور. پایان نامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه کاشان.
-والزر، مایکل(1387). تفسیر و نقد اجتماعی، ترجمه مرتضی بحرانی. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی.
-یزدانپناه، یدالله(1393). مبانی و اصول عرفان نظری. نگارش عطا انزلی. قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمه الله علیه، چاپ پنجم. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 613 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 263 |