تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,121 |
تعداد مقالات | 9,572 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,362,382 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,114,932 |
The Effect of Philosophic Mindedness Training on increasing the Effectiveness of Virtual Training Method of the Students’ Payame Noor University | ||
Quarterly of Iranian Distance Education Journal | ||
دوره 4، شماره 2، اسفند 2022، صفحه 40-58 اصل مقاله (216.7 K) | ||
نوع مقاله: scientific-research | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/idej.2023.64715.1125 | ||
نویسندگان | ||
rasoul pourreza* 1؛ MohammadReza Sarmadi2؛ Mehran Farajollahi3؛ Marjan Masoumi Fard4 | ||
1Ph.D. Student in Distance Education Planning, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
2Professor, Philosophy of Education, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
3Professor, Department of Educational Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
4Associate Professor, Department of Educational Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran. | ||
چکیده | ||
The purpose of this study was to investigate the effect of philosophic mindedness training on the effectiveness of students’ virtual training components. The present study was a quasi-experimental with a pre-test and post-test design with a control group. The statistical population of this study includes all student’s master’s degree of curriculum in Payame Noor University, south Tehran branch in 1399-1400 academic year. The sample consisted of 32 students who were selected by goal-based random sampling method and randomly assigned into two experimental (n=16) and control (n=16) groups. After conducting pre-test on both groups, the experimental group received Smith's philosophical mentality dimensions (Comprehensiveness, Penetration, Flexibility) (1956) in six sessions of sixty minutes and within six consecutive weeks by e-learning method, but the control group received no intervention. The research tool was a 34-item researcher-made questionnaire. The content validity confirmed by judgment of experts and professors, and its reliability was calculated and at an acceptable level. Data were analyzed using univariate analysis of covariance (Ancova). The results showed that there is a significant difference between the two groups of experimental and control in the effect of philosophic mindedness training on the effectiveness of virtual training. Therefore, it can be concluded that by training and enhancing the dimensions of philosophic mindedness of students of the target community, it can be increased the effectiveness of virtual training courses. | ||
کلیدواژهها | ||
Virtual Training؛ Effectiveness؛ Kearsley؛ Philosophic Mindedness؛ Smith؛ Payame Noor University | ||
عنوان مقاله [English] | ||
تأثیر آموزش ذهنیت فلسفی بر افزایش اثربخشی شیوه آموزش مجازی دانشجویان دانشگاه پیام نور | ||
نویسندگان [English] | ||
رسول پوررضا1؛ محمدرضا سرمدی2؛ مهران فرج اللهی3؛ مرجان معصومی فرد4 | ||
1دانشجوی دکترای برنامه ریزی آموزش از راه دور، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2استاد، فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
3استاد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
4دانشیار دانشکده علوم تربیتی دانشگاه پیام نور | ||
چکیده [English] | ||
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش ذهنیت فلسفی بر اثربخشی مؤلفههای آموزش مجازی دانشجویان انجام گرفت. روش این پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش را دانشجویان دوره کارشناسی ارشد رشته برنامهریزی درسی در دانشگاه پیام نور واحد تهران جنوب در سال تحصیلی1400-1399 تشکیل دادند. نمونۀ پژوهش شامل 32 دانشجو بود که به روش نمونهگیری تصادفی مبتنی بر هدف انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (16 نفر) و کنترل (16 نفر) جایگزین شدند. پس از اجرای پیشآزمون، گروه آزمایش طی شش جلسه آموزشی شصت دقیقهای و در مدت شش هفته متوالی، به روش یادگیری الکترونیکی، ابعاد ذهنیت فلسفی (جامعیت، تعمق و انعطافپذیری) اسمیت (1956) را دریافت داشت، ولی گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. ابزار گردآوری دادهها یک پرسشنامۀ 34 گویهای محقق ساخته بود. روایی ابزار، به روش روایی محتوایی به تأیید صاحبنظران و اساتید رسید، و پایایی آن نیز محاسبه و در سطح قابل قبول قرار گرفت. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیره (آنکوا) تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین دو گروه آزمایش و کنترل در تأثیر آموزش ذهنیت فلسفی بر اثربخشی شیوه آموزش مجازی وجود دارد. بنابراین میتوان نتیجهگیری کرد که با آموزش و تقویت ذهنیت فلسفی دانشجویان جامعه هدف، میتوان اثربخشی دورههای آموزش مجازی را در آنها افزایش داد. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
آموزش مجازی, اثربخشی, کرسلی, ذهنیت فلسفی, اسمیت, دانشگاه پیام نور | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 246 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 339 |