تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,101 |
تعداد مقالات | 9,444 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,026,932 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,940,067 |
تبیین نظریه بازیهای زبانی ویتگنشتاین و دلالتهای روششناختی آن در مطالعات تربیتی | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی زبانشناسی اجتماعی | ||
مقاله 5، دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 21، اسفند 1401، صفحه 67-79 اصل مقاله (636.44 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/il.2023.62755.1509 | ||
نویسندگان | ||
کمال نصرتی هشی* ؛ حمید احمدی هدایت؛ علی شیروانی شیری | ||
استادیار علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش، تبیین نظریه بازیهای زبانی ویتگنشتاین و لوازم روششناختی آن در مطالعات تربیتی بود. در پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و با روش تحلیل مفهومی و استنتاجی، ابتدا به مطالعه نظریه بازیهای زبانی ویتگنشتاین و قواعد آن پرداخته شد و سپس مجموعهای از روشهای سازگار با ماهیت پژوهش و ارزشیابی در مباحث علوم-تربیتی استخراج گردید. توجه به بافت اجتماعی و غلبه بر سلطه کمیتمحوری در مسائل تربیتی، تحدید دامنه پژوهش و توجه به شبکههای درهمتنیده امور، تأکید بر تمییز در واکاوی مسائل تربیتی، تبعید خودخواسته، غلبه بر سوگیریها، چگونه آموختن، تجربه عاملان تربیتی در بطن جامعه و در نهایت ترویج نگاه نقادانه و رهایی از عادت از جمله روشهای مستخرج از نظریه بازیهای زبانی بود. بهطورکلی، طبق روشهای بحث شده، میتوان جمعبندی کرد که در بحث روششناسی نمیتوان از مراحل دقیق، ثابت و یکنواخت صحبت کرد که در همه شرایط به صورت یکسان بهکار آید. همچنین میتوان نتیجه گرفت که ویتگنشتاین با شناخت زبان و از دریچه آن به دنبال شناخت و حل مشکلات فلسفه و فهم حقیقی جهان پیرامون بود. در نتیجه با معرفی چستی زبان و کارکردهای آن به نسل نو، میتوان فهم و اُفق دید آنها را به پدیدههای جهان پیرامون ارتقاء داد. | ||
کلیدواژهها | ||
ویتگنشتاین؛ نظریه بازیهای زبانی؛ روششناسی؛ تعلیموتربیت؛ زبانشناسی اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Wittgenstein’s Language Games Theory and its Methodological Implications in Educational Studies | ||
نویسندگان [English] | ||
kamal nosrati heshi؛ Hamid Ahmadi Hedayat؛ Ali Shiravani Shiri | ||
Assistant Professor of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This study aims to investigate Wittgenstein’s language games theory and its methodological implications in educational studies. This qualitative research utilized a conceptual analysis and inductive method to review the related literature. In this study, first, Wittgenstein's language games theory and the nature of its rules were studied. Then, a set of methods consistent with the nature of research and evaluation in the fields of education science was extracted. Among the methods extracted from the theory of language games were paying attention to the social context and overcoming the dominance of quantity in educational issues, limiting the scope of research and paying attention to the interwoven networks of affairs, emphasizing distinction in the analysis of educational issues, self-imposed exile, overcoming biases, how to learn, learning the experience of educational agents in the heart of the society and finally promoting a critical view and getting rid of the habit. In general, it can be concluded that it is impossible to speak of precise, constant, and uniform steps in the methodological discussion in the same way in all situations. It can also be concluded that Wittgenstein sought to solve the problems of philosophy and the true understanding of the world by understanding the language. New generation understanding of the world can be enhanced by introducing the nature of language and its functions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Wittgenstein, Language Games Theory, Methodology, Education, Sociolinguistics | ||
مراجع | ||
استرول، اورام. (1383). فلسفه تحلیلی در قرن بیستم. ترجمه فریدون فاطمی. تهران: نشر مرکز.
امینی، محمد؛ مدنی، احمد؛ عسگرزاده، زهرا (1393) ارزیابی و تحلیل مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان رشتههای مهندسی، فصلنامه آموزش مهندسی ایران. ش 63، صص 39-59.
ادموند سی، شورت. (1388). روششناسی مطالعات برنامهدرسی. ترجمه محمود مهرمحمدی. تهران: انتشارات سمت.
باقری، خسرو؛ توسلی، طیبه؛ سجادیه، نرگس. (۱۳89). رویکردها و روشهای پژوهش در فلسفه تعلیموتربیت. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
جلیلیمقدم، مجتبی. (1390). زبان و بازیهای زبانی در فلسفه ویتگنشتاین متأخر. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان.
رحیمینیا، الهه؛ رحیمینیا، حوریه (1398) تفاوت تحقیق کیفی و کمّی با نگاهی عمیق، دوازدهمین همایش تازههای علوم بهداشتی کشور. تهران: https://civilica.com/doc/935801
شارعپور، محمود؛ سلیمانی بشلی، محمدرضا (1391) چالشهای آموزش علوم اجتماعی در ایران، فصلنامه جامعهشناسی آموزشوپرورش. ش 1، صص 131-157.
عابدی، احمد؛ شواخی، علیرضا (۱۳۸۹) مقایسه روششناسی پژوهش کمّی و کیفی در علوم رفتاری، فصلنامه راهبرد. ش ۵۴(۱۹)، صص 153-168.
عسگری یزدی، علی (1392) نقد و بررسی نظریه بازیهای زبانی لودویگ ویتگنشتاین، مجله فلسفه دین. ش 4، صص121-136.
فن، کی. تی. (1381). مفهوم فلسفه نزد ویتگنشتاین. ترجمه کامران قرهگزلی. تهران: مرکز.
کریمی، صدیقه؛ شریف، مصطفی (1393) چالشهای آموزش عالی در تدوین محتوای برنامهدرسی با رویکرد جامعه یادگیری، فصلنامه رویکردهای نوین آموزشی. ش 1، صص 107-142.
کلاگ، جیمز سی. (1394). ویتگنشتاین در تبعید. ترجمه احسان سناییاردکانی. تهران: ققنوس.
کنی، آنتونی. (1392). معماری زبان و ذهن در فلسفه ویتگنشتاین. ترجمه محمدرضا اسمخانی. تهران: ققنوس.
کومبز ، جرالد آر؛ دنیلز، لو روی بی. (1387). پژوهش فلسفی: تحلیل مفهومی. ترجمه خسرو باقری (ترجمه فصلی از کتاب)، تهران: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.
مگی، براین. (1385). فلاسفه بزرگ. ترجمه عزتالله فولادوند. تهران: خوارزمی.
نصرتی هشی، کمال؛ بختیار نصرآبادی، حسنعلی؛ باقرینوعپرست، خسرو؛ رادمرد، سمیه (1396) مؤلفههای شک سازنده در اندیشه ویتگنشتاین متأخر و پیامدهای تربیتی آن در تربیت ذهن نقاد، پژوهشنامه مبانی تعلیموتربیت. ش 7 (1)، صص 5-26.
نصرتی هشی، کمال؛ حسینی کسنویه، شهلا (۱۳۹۸) نقش تبعید خودخواسته برای غلبه بر پیشفرضهای فهم در آموزههای ویتگنشتاین متأخر و پیامدهای تربیتی آن، فلسفه تربیت. ش 4(1)، صص 57-87.
نیستانی، محمدرضا. (1395). ما در باران خواهیم ماند: نقد حال اصحاب دانش. اصفهان: انتشارات یارمانا.
ویتگنشتاین، لودویگ. (1380). پژوهشهای فلسفی. ترجمه فریدون فاطمی. تهران: مرکز.
ویتگنشتاین، لودویگ. (1383). در باب یقین. ترجمه مالک حسینی. تهران: هرمس.
ویتگنشتاین، لودویگ. (1393). رساله منطقی فلسفی. ترجمه و شرح سروش دباغ. تهران: هرمس.
Descartes, R. (1968). Discourse on method and other writings. Harmondsworth: Penguin Books. Hacker, P. M. S. (2008). Insight and illusion: Themes in the philosophy of Wittgenstein. Oxford: Oxford University Press. Jones, C. (2015). Advantages and disadvantages of qualitative and quantitative research. www.monash.edu (Assessed on 12/3/2015). Klagge, J. C. (2011). Wittgenstein in exile. Cambridge: MA: MIT Press. Lodico, M. G., Spanlding, D. T., & Voegtle, K. H. (2010). Method in educational research: From theory to practice (2nd ed.). UK: John Wiley and Sons Inc. Peters, M. A., Burbules, N., & Smeyers, P. (2008). Showing and doing: Wittgenstein as a Pedagogical Philosopher. Publisher: Routledge. Shields, L., & Alison, T. (2005). The differences between quantitative and qualitative research, Journal of Paediatric Nursing, 15(9), 24. Shotter, J. (2015). Undisciplining social science: Wittgenstein and the art of creating situated practices of social inquiry. Journal for the Theory of Social Behaviour, 46(1), 60-83. Shotter, J. (2013). Wittgenstein and language games in qualitative research, In Carol A. Chapelle (Ed.), The Encyclopedia of applied linguistics. Oxford: Blackwell Publishing Ltd. DOI: 10.1002/9781405198431.wbeal1280. Wittgenstein, L. (1964). Philosophical Remarks. In R. Rhees (ed.), R. Hargreaves, & R. White (trans.). Oxford: Blackwell. Wittgenstein, L. (1974). Philosophical grammar. In R. Rhees (ed.), A. Kenny (trans.). Oxford: Blackwell. Wittgenstein, L. (1977). Remarks on Colour. G. E. M. Anscombe (ed.), L. Alister and M. Schaettle (trans.). Oxford: Blackwell. Wittgenstein, L. (1998a). The blue and brown books: Preliminary studies for the philosophical investigations. Oxford: Blackwell. Wittgenstein, L. (1998b). Notebooks 1914-1916. In G. H. von Wright & G. E. M. Anscombe (eds.). Oxford: Basil Blackwell. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 405 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 148 |