تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,129 |
تعداد مقالات | 9,655 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,557,394 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,260,611 |
داستانهای کودکانة فرهاد حسنزاده، ابزار آموزش تفکّر انتقادی در ترازوی فبک (مطالعه موردی: پنج داستان کودکانۀ گروه سنی «الف»، «ب» و «ج») | ||
دوفصلنامه نقد داستان معاصر فارسی | ||
دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 18، شهریور 1403، صفحه 39-52 | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/pl.2023.67544.1643 | ||
نویسندگان | ||
فرحناز حیدری نسب* 1؛ خلیل بیگزاده2 | ||
1مدرس دانشگاه فرهنگیان، دانشآموخته دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
2دانشیار، گروه زبان و ابیات فارسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
چکیده | ||
برنامۀ فلسفه برای کودکان (فبک)، یکی از برنامههای نوین علوم تربیتی است که از داستان به عنوان ابزار پرورش تفکّر کودک نام میبرد. پرورش مهارت تفکّر انتقادی از اهداف اصلی برنامة «فبک» است که کودک رخدادهای داستان و اعمال شخصیتها را به یاری تسهیلگر و مربی بررسی و افزون بر درک و فهم مسألۀ پیشرو، با منطق در مورد رخدادهای داستان و اعمال شخصیّتهای آن قضاوت میکند. این رویکرد غیر مستقیم، سبب پرورش تفکّر انتقادی، اصلاح ساختار پیشین و جایگزینی فکر بهین و تازه میگردد. این پژوهش پنج داستان کودکانۀ «لبخندهای کشمشی یک خانواده خوشبخت»، «دیو دیگ به سر»، «گربه چه مهربان شده»، «پیتیکو ... پیتیکو ... و دو داستان دیگر» و «موش سر به هوا» از فرهاد حسنزاده را که متعلق به گروه سنی «الف»، «ب» و «ج» است، با هدف معرفی و شناساندن داستانهای بومی به عنوان ابزار تفکّر انتقادی در برنامة فلسفه برای کودکان به شیوۀ توصفی- تحلیلی بررسی میکند تا میزان شایستگی این آثار داستانی را از منظر برنامة فبک برای معرفی در حلقۀ کندوکاو فلسفی نشان دهد. دستاورد پژوهش نشان میدهد، ساختار بعضی از داستانهای مورد پژوهش قدرت داوری کودک و حساسیت به مسائل را افزایش میدهد و جریان دیگراصلاحی رفتار شخصیتهای داستانی وی را در اصلاح ساختار ذهنی خود و کسب تجربه با همراهی تسهیلگر یاری میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
فرهاد حسنزاده؛ ادبیات کودک و نوجوان؛ فلسفه برای کودکان؛ تفکّر انتقادی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Farhad Hassanzadeh's Children’s Stories, a Tool for Teaching Critical Thinking in the Fabak Scale (Case study: five children's stories of age group A, B and C) | ||
نویسندگان [English] | ||
Farahnaz Haidarinasab1؛ khalil baygzade2 | ||
1Farhangian, University Lecturer, Razi University Ph.D. in Persian Language and Literature Razi University, Kermanshah, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Persian Language and Verses, Razi University, Kermanshah, Iran | ||
چکیده [English] | ||
. It is one of educational program which has concerned the story as a tool for developing the children’s thoughts. Cultivating the critical thinking skills is one of the main goals of the Fabak program, where the child examines the events of the story and the actions of the characters with the help of the facilitator and coach, and in addition to understanding the problem at hand, they judge the events of the story and the actions of its characters with logic. This unbiased approach leads to the development of critical thinking, reforming the previous structure and replacing the best and new thinking. This study contains five children's stories, "Raisin Smiles of a Happy Family", "The Devil on the Pot", "The Cat Has Been Kind", "Pitico ...pitico and Two Other Stories", and "The Lax Mouse " by Farhad Hassanzadeh, who belongs to age group A, B and C, with the aim of introducing and familiarizing the native stories as a tool for critical thinking in the philosophy program for children, this study has been analyzed in a descriptive-analytical way in order to determine the merit of these fictional works to show the perspective of Fabak's program for the teacher in a slow loop and to explore philosophically. The achievement shows that the structure of the researched stories increases the child's judgment and sensitivity to issues, and another trend is to improve the behavior of his fictional characters in improving the children’s mental structure and acquisition, and experience | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Farhad Hassanzadeh, Literature for Children and Teenagers, Philosophy for Children, Critical Thinking | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 359 |