
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,143 |
تعداد مقالات | 9,835 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,100,996 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,650,002 |
تحلیل محتوای نیمکتنوشتهها و دیوارنوشتههای مدارس متوسطه و دانشگاههای شهر اردبیل از دیدگاه زبانشناسی اجتماعی | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی زبانشناسی اجتماعی | ||
مقاله 1، دوره 2، شماره 3 - شماره پیاپی 7، شهریور 1398، صفحه 11-24 اصل مقاله (966.85 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/il.2019.43394.1214 | ||
نویسندگان | ||
ملاحت شعبانی مینااباد* 1؛ شبنم علی محمدی2 | ||
1استادیار گروه زبانشناسی، دانشگاه پیام نور | ||
2کارشناس ارشد زبانشناسی، دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
نیمکتنوشتهها و دیوارنوشتهها یکی از انواع کژرفتاری و تخریب اجتماعی است که عمدهترین مظاهر آن در مدارس، دانشگاهها و مؤسسههای عمومی قابل رؤیت است. این مطالعه بر اساس نظریۀ دورکیم (1995) در بُعد کژرفتاری به بررسی تحلیل محتوای نیمکتنوشتهها و دیوارنوشتههای مدارس متوسطۀ دورۀ دوم و دانشگاههای شهر اردبیل پرداخته است. مطالب جمعآوریشده در قالب مفاهیمی چون عشق، زندگی، اسامی افراد، زمان، تصاویر و مطالب درسی بررسی شده است. پژوهش حاضر مطالعهای توصیفی-همبستگی است. نتایج تجزیهوتحلیل آماری مبین این موضوع است که تفاوت معناداری در محتوای نیمکتنویسی و دیوارنویسی مدارس متوسطه و دانشگاههای شهر اردبیل از دیدگاه زبانشناسی اجتماعی وجود دارد. نتایج پژوهش بیانگر این مطلب است که بین جنسیت، سن، تحصیلات و محتوای دیوارنوشتههای مدارس متوسطه رابطۀ معناداری وجود دارد، درحالیکه تفاوت معناداری در انواع مضامین عشقی و انواع مضامین زندگی در دیوارنوشتهها و نیمکتنوشتههای مدارس و دانشگاهها به چشم نمیخورد. | ||
کلیدواژهها | ||
نیمکتنوشتهها؛ دیوارنوشتهها؛ وندالیسم؛ تخریب؛ زبانشناسی اجتماعی؛ روانشناسی اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Content-based Analysis of Bench-writing and Graffiti of Secondary Schools and Universities in Ardebil City from a Sociolinguistic Point of View | ||
نویسندگان [English] | ||
Malahat Shabani Minaabad1؛ shabnam Alimohammadi2 | ||
1Assistant Professor, Department of Linguistics, Payame Noor University | ||
2MA in Linguistics, Payame Noor University | ||
چکیده [English] | ||
Graffiti is a type of vandalism and a kind of social abnormality which among its main manifestations are writing and engraving on the walls of schools, universities and public institutions. The objective of this research is to study the content of bench-writings and graffiti at secondary schools and universities of Ardabil city, taking into account the variables of sex, age and education based on Durkheim’s (1995) theory of abnormal behavior. The data were analyzed for the concepts such as love, life, names, time, pictures and education. The present research is a descriptive-correlational study. The results of statistical analysis indicated that there is a significant difference in the content of bench-writing and graffiti of high schools and universities in the city of Ardabil from sociolinguistic point of view. The results of the research indicate that there is a significant relationship between sex, age, education and content of graffiti in high schools. However, there is no significant difference in a variety of themes related to love and different types of life themes depicted on graffiti and bench-writings of schools and universities. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Bench-writing, Graffiti, Vandalism, Destruction, sociolinguistics, Social psycholog | ||
مراجع | ||
آقایی ابیانه، بنفشه و کلانتری، عبدالحسین (1395). بررسی مقایسهای میزنوشتههای مدارس منطقۀ شش شهر تهران. اندیشه های نوین تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دورۀ 12، شمارۀ 2، 61-31
خدیویزند، محمد مهدی. (1371). تخریبگرایی در مدارس راهنمایی و دبیرستانهای تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران.
زندی، بهمن. (1393). بررسی دیوارنوشتههای شهر تهران از دیدگاه جامعهشناسی زبان. مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، دانشگاه پیامنور تهران، دورۀ 3، شمارۀ 2، 335-355
علیوردینیا، اکبر؛ شارع پور، محمد، و رحمانی، سحر (1392). بررسی عوامل مؤثر بر وندالیسم دانشجویان از دیدگاه نظریهی فشار عمومی اگنیو. پژوهشهای جامعهشناسی معاصر، سال 2، شمارۀ 3. 53 تا 78
محسنی تبریزی، علیرضا (1383). وندالیسم: مبانی روانشناسی اجتماعی، جامعهشناسی و روانشناسی رفتار وندالیستی در مباحث آسیبشناسی و کجرفتاری. تهران: نشر آن.
محمدی بلبانآباد، اسعد. (1384). سنجش میزان وندالیسم و عوامل فردی و اجتماعی مرتبط با آن در میان دانشآموزان ناحیه یک مقطع متوسطه شهر سنندج در سال تحصیلی 84-1383، پایاننامۀ کارشناسی ارشد رشتۀ پژوهش علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز.
مقصودی، سوده و بنی فاطمه، زهرا (1383). تحلیل محتوای دیوارنویسیهای کلاسهای درس دانشگاه شهید باهنر کرمان. رفاه اجتماعی، شمارۀ 13، 290-267.
نواح، عبدالرضا و کوپایی، محمدباقر (1391). عوامل اجتماعی و شخصیتی مؤثر بر گرایش مؤثر به وندالیسم در بین دانشآموزان دبیرستانی شهر اهواز. مطالعات توسعه اجتماعی ایران، دورۀ 4، شمارۀ 2، 143-131.
Ball, J. (2005). The moderating effect factor on the relationship between lifetime traum event exposur and juvenil delinguency in sample of male Juvenile offender. PHD Dissertion, Georgia State University. Cohen, S. (1973). Property destruction: motives and meanings. In Ward, C. (ed.), Vandalism. London: Architectural press. Durkheim, É. (1995). The elementary form of religious life. NewYork, USA: The Free Press. Lygart, C. (1988). Public scool vandalism toward synthesis of theories and transition to paradigm analysis. Adolescence. 23(89), 187-200. Mayer, R. (1987). A search for the elusive setting event of school vandalism, Journal of Educational and Treatment of Children, 10(3), 259-270. Sanders, W.B. (1981). Juveile delinquency: causes, Patterns and reactions. New York: Holt, Rinehart & Winston. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 949 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 779 |