تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,131 |
تعداد مقالات | 9,682 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,639,301 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,308,547 |
مدل روابط علّی بین جهتگیریهای هدفی و فریبکاری تحصیلی در دانشجویان دختر و پسر | ||
فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی | ||
دوره 9، شماره 4 - شماره پیاپی 36، خرداد 1401، صفحه 47-60 اصل مقاله (384.99 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/etl.2022.61330.3645 | ||
نویسندگان | ||
علی خدایی* 1؛ سید میثم سید احمدی2؛ حسن غریبی1 | ||
1استادیار، گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف آزمون نقش تعدیلگر متغیر جنس در رابطه بین جهتگیریهای هدفی و فریبکاری تحصیلی در دانشجویان انجام شد. در این پژوهش همبستگی، 200 دانشجو (100 پسر و 100 دختر) به نسخة تجدید نظر شدة پرسشنامة هدف پیشرفت (الیوت و مورایاما، 2008) و مقیاس فریبکاری تحصیلی (فارنسه، ترامونتانا، فیدا و پاسیلو، 2011) پاسخ دادند. در این پژوهش، به منظور آزمون مدل علّی اثرات تعدیلگر جنس در رابطة بین جهتگیریهای هدفی و فریبکاری تحصیلی، از روش آماری مدلیابی معادله ساختاری چندگروهی استفاده شد. نتایج نشان داد که در کل نمونه دانشجویان و هر یک از گروههای نمونه دانشجویان دختر و پسر، رابطة بین جهتگیری تسلطی گرایشمحور با فریبکاری تحصیلی، منفی و معنادار و رابطه بین جهتگیریهای هدفی تسلطی اجتنابمحور، عملکردی گرایشمحور و عملکردی اجتنابمحور با فریبکاری تحصیلی، منفی و معنادار بود. علاوه بر این، نتایج تخصیص گروهی روابط علّی بین متغیرها نشان داد که روابط بین جهتگیریهای هدفی و فریبکاری تحصیلی در دو گروه دانشجویان دختر و پسر، همارز هستند. در نهایت، نتایج نشان داد که در مدلهای علّی مفروض، به ترتیب 20 و 14 درصد از پراکندگی نمرات فریبکاری تحصیلی از طریق جهتگیریهای هدفی در دانشجویان پسر و دختر تبیین شد. نتایج پژوهش حاضر ضمن حمایت از آموزههای مفهومی نظریة هدف پیشرفت در توضیح سازه انگیزشی فریبکاری تحصیلی، نشان داد که ویژگیهای کارکردی سازه انگیزشی جهتگیریهای هدفی در پیشبینی رفتارهای فریبکارانه تحصیلی در دانشجویان دختر و پسر متشابه است. | ||
کلیدواژهها | ||
هدفهای پیشرفت؛ فریبکاری تحصیلی؛ تفاوتهای جنسی؛ مدل اثرات تعدیلگر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Model of Causal Relationship between Goal Orientations and Academic Cheating in Male and Female University Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Khodaei1؛ Seyed Meysam Seyed Ahmadi2؛ Hassan Gharibi1 | ||
1Assistant Professor, Department of General Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
2M.Sc. Student, Educational Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This study examined the moderating effect of gender on the relationship between goal orientations and academic cheating among university students. In this correlational study, 200 university students (100 male and 100 female) responded to the Achievement Goal Questionnaire-Revised (AGQ-R, Elliot & Murayama, 2008) and the Academic Cheating Scale (ACS, Farnese, Tramontano, Fida & Paciello, 2011). Multi-group structural equation modeling was used to assess the causal model of gender-moderating effects on the relationship between goal orientations and academic cheating among university students. Results indicated that for total sample and for male and female university students, the relationship between mastery-approach goal orientations with academic cheating was negative and significant and the relationship between mastery-avoidance-goal orientation, performance-approach goal orientation and performance-avoidance goal orientation with academic cheating was negative and significant. In addition, the results of group assignment of causal relationships between variables showed that the relationships between goal orientations and academic cheating in two groups of male and female students were equivalent. Finally, the results showed that in the supposed causal models, 20% and 14% of the variance of academic cheating scores were explained through goal orientations in male and female students, respectively. In sum, the results of the present study, while supporting the conceptual positions of the achievement goal theory in explaining the motivational construct of academic cheating, showed that the functional characteristics of the motivational construct of goal orientations in predicting academic cheating behaviors in male and female university students were similar. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Achievement Goals, Academic Cheating, Sex Differ-ences, Moderating Effects Model | ||
مراجع | ||
خدائی، علی.، زارع، حسین (1397). نقش واسطهای راهبردهای نظمبخشی شناختی هیجان در رابطة تنیدگی تحصیلی ادراک شده و هیجانات پیشرفت پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 6(2)، 64-49.
رویایی، زهرا.، شکری، امید.، باقریان، فاطمه و شریفی، مسعود (1396). تحلیل رابطة اهداف و فریبکاری تحصیلی: نقش میانجی عدم تعهد به اخلاق تحصیلی. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 12 (1)، 152-143.
شکری، امید.، تمیزی، نوشین.، عبدالله پور، محمدآزاد و تقوایی نیا، علی (1394). اعتباریابی و رواسازی نسخة تجدیدنظر شدة پرسشنامة هدف پیشرفت در دانشجویان. دوفصلنامة راهبردهای شناختی در یادگیری. سال 3، شمارة 4، 122-107.
میرهاشمی روته، زهرا سادات.، شکری، امید (1397) رابطة باورهای خودکارآمدی ادراک شده و تعامل معلم ـ دانشآموز: نقش واسطهای هیجانات معلم. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 6(3)، 52-37.
محمدی، آذرمیدخت.، شکری، امید.، و سپاه منصور، مژگان (1397). رابطه بین رگههای شخصیتی و رفتارهای تحصیلی غیراخلاقی: نقش واسطهای فرایندهای ارزیابی شناختی. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 13 (1)، 176-164.
Anderman, E. (2020). Achievement motivation theory: Balancing precision and utility. Contemporary Educational Psychology. 61, 101864.
Anderman, E.M., & Koenka, A.C. (2017). The relation between academic motivation and cheating. Theory Into Practice, 56(2), 95–102.
Anderman, E. M., & Murdock, T. B. (Eds.). (2011). Psychology of academic cheating. Elsevier.
Anderman, E. M., & Won, S. (2019). Academic cheating in disliked classes. Ethics and Behavior, 29(1), 1–22.
Butler, R., & Shibaz, L. (2008). Achievement goals for teaching as predictors of students’ perceptions of instructional practices and students’ help seeking and cheating. Learning and Instruction, 18, 453-467.
Bucciol, A., Cicognani, S., & Montinari, N. (2020). Cheating in university exams: the relevance of social factors. International Review of Economics, 67, 319–338.
Burnett, A. J., Smith, T. M. E., & Wessel, M. T. (2016). Use of the social cognitive theory to frame university students’ perceptions of cheating. Journal of Academic Ethics, 14, 49–69.
Chala, W. D. (2021). Perceived seriousness of academic cheating behaviors among undergraduate students: an Ethiopian experience. International Journal for Educational Integrity, 17 (2), 1-15.
Clinciu, A. L., Cazan, A. M., & Ives, B. (2021). Academic dishonesty and academic adjustment among the students at university level: An exploratory study. SAGE open, 1, 1–9.
Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences (2nd ed.). Hillsdale, NJ Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
Daumiller, M., & Janke, S. (2019a). Effects of performance goals and social norms on academic dishonesty in a test. British Journal of Educational Psychology, 90(2), 537–559.
Daumiller, M., & Janke, S. (2019b). The impact of performance goals on cheating depends on how performance is evaluated. AERA Open, 5(4), 233285841989427.
Elliot, A. J., & Murayama, K. (2008). On the measurement of achievement goals: Critique, illustration, and application. Journal of Educational Psychology, 100 (3), 613-628.
Elsalem, L., Al-Azzam, N., Jum’ah, A. A., & Obeidat, N. (2021). Remote E-exams during Covid-19 pandemic: A cross-sectional study of students’ preferences and academic dishonesty in faculties of medical sciences. Annals of Medicine and Surgery, 62, 326–333.
Farnese, M., Tramontano, C., Fida, R., Paciello, M. (2011). Cheating behaviors in academic context: Does academic moral disengagement matter? Social and Behavioral Sciences; 29, 356- 365.
Fida, R., Tramontano, C., Paciello, M., Ghezzi, V., & Barbaranelli, C. (2018). Understanding the interplay among regulatory self-efficacy, moral disengagement, and academic cheating behavior during vocational education: A three-wave study. Journal of Business Ethics, 153, 725–740.
Giluk, T. L., & Postlethwaite, B. E. (2015). Big five personality and academic dishonesty: A meta-analytic review. Personality and Individual Differences, 72, 59–67.
Hendy, N. T., Montargot, N., & Papadimitriou, A. (2021). Cultural differences in academic dishonesty: A social learning perspective. Journal of Academic Ethics, 19, 49–70.
Hensley, L., Kirkpatrick, K., & Burgoon, J. (2013). Relation of gender, course enrollment, and grades to distinct forms of academic dishonesty. Teaching in Higher Education, 18(8), 895–907.
Huang, C.-L., Shu Ching, Y., & An-Sing, C. (2015). The relationships among students' achievement goals, willingness to report academic dishonesty, and engaging in academic dishonesty. Social Behavior & Personality: An International Journal, 43(1), 27–37.
Kam, C. C. S., Hue, M. T. H., Cheung, H. Y., & Risavy, S. D. (2020). Factor structure of the attitudes toward cheating scale: An exploratory structural equation modeling analysis. Current Psychology, 39, 1843–1852.
Kanat-Maymon, Y., Benjamin, M., Stavsky, A., Shoshani, A., & Roth, G. (2015). The role of basic need fulfillment in academic dishonesty: A self-determination theory perspective. Contemporary Educational Psychology, 43, 1–9.
Koul, R., Clariana, R. B., Jitgarun, K., & Songsriwittaya, A. (2009). The influence of achievement goal orientation on plagiarism. Learning and Individual Differences, 19, 506–512.
Krou, M. R., Fong, C. J., & Hoff, M. A. (2021). Achievement motivation and academic dishonesty: A meta-analytic investigation. Educational Psychology Review, 33, 427–458.
Ljubin-Golub, T., Petricevic, E., & Sokic, K. (2020). Predicting academic cheating with triarchic psychopathy and cheating attitudes. Journal of Academic Ethics, 18, 377–393.
McCabe, D. L., Butterfield, K. D., & Trevino, L. K. (2012). Cheating in college: why students do it and what can be done about it. John Hopkins University Press.
Meyers, L. S., Gamst, G., & Guarino, A. J. (2016). Applied multivariate research: Design and interpretation. Sage publication. Thousand Oaks. London. New Dehi.
Parks‑Leduc, L., Guay, R. P., & Mulligan, L. M. (2021). The relationships between personal values, justifications, and academic cheating for business vs. non‑business students. Journal of Academic Ethics, 22, 09427.
Peled, Y., Eshet, Y., Barczyk, C., & Grinautski, K. (2019). Predictors of academic dishonesty among undergraduate students in online and face-to-face courses. Computers & Education, 131, 49–59.
Pulfrey, C., & Butera, F. (2016). When and why people don’t accept cheating: self-transcendence values, social responsibility, mastery goals and attitudes towards cheating. Motivation and Emotion, 40, 438–454.
Putarek, V., & Pavlin-Bernardic, N., (2020). The role of self-efficacy for self-regulated learning, achievement goals, and engagement in academic cheating. European Journal of Psychology of Education, 35, 647–671.
Urdan, T., & Kaplan, A. (2020). The origins, evolution, and future directions of achievement goal theory. Contemporary Educational Psychology, 61, 101862.
Wei, T., Chesnut, S. R., Barnard-Brak, L., & Schmidt, M. (2014). University students’ perceptions of academic cheating: Triangulating quantitative and qualitative findings. Journal of Academic Ethics, 12, 287–298.
Wenzel, K., & Reinhard, M. A. (2020). Tests and academic cheating: do learning tasks influence cheating by way of negative evaluations? Social Psychology of Education, 23, 721–753.
Williamson, W. P., & Assadi, A. (2005). Religious orientation, incentive, self-esteem, and gender as predictors of academic dishonesty: An experimental approach. Archive for the Psychology of Religion, 27, 137–158.
Yu, H., Glanzer, P. L., Johnson, B. R., Sriram, R., &Moore, B. (2018). Why college students cheat: a conceptual model of five factors. The Review of Higher Education, 41(4), 549–576.
Bong, M. (2008). Effects of parent-child relationships and classroom goal structures on motivation, help-seeking avoidance, and cheating. The Journal of Experimental Education, 76(2), 191–217.
Tas, Y., Tekkaya, C. (2010). Personal and contextual factors associated with students’ cheating in science. Journal of Experimental Education, 78(4), 440–463.
Butler, R. (2014). Motivation in educational contexts: Dose gender matter? In L. S. Liben & R. S. Bigler (Eds.), The Role of Gender in Educational Contexts and Outcomes (pp. 1-41). Amsterdam: Elsevier Health Sciences.
Yaniv, G., Siniver, E., Tobol, Y. (2017). Do higher achievers cheat less? An experiment of self-revealing individual cheating. Journal of Behavioral and Experimental Economics, 68, 91–96.
Yang, S C., Huang, C L., Chen, A S. (2013). An investigation of college students’ perceptions of academic dishonesty, reasons for dishonesty, achievement goals, and willingness to report dishonest behavior. Ethics & Behavior, 23(6), 501–522.
Elliot, A J., McGregor, H A. (2001). A 2 x 2 achievement goal framework. Journal of Personality and Social Psychology, 80(3), 501–519. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 368 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 357 |