تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,105 |
تعداد مقالات | 9,457 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,061,856 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,958,740 |
مدل روابط علّی بین جهتگیریهای هدفی و فریبکاری تحصیلی در دانشجویان دختر و پسر | ||
فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی | ||
دوره 9، شماره 4 - شماره پیاپی 36، خرداد 1401، صفحه 47-60 اصل مقاله (384.99 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/etl.2022.61330.3645 | ||
نویسندگان | ||
علی خدایی* 1؛ سید میثم سید احمدی2؛ حسن غریبی1 | ||
1استادیار، گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف آزمون نقش تعدیلگر متغیر جنس در رابطه بین جهتگیریهای هدفی و فریبکاری تحصیلی در دانشجویان انجام شد. در این پژوهش همبستگی، 200 دانشجو (100 پسر و 100 دختر) به نسخة تجدید نظر شدة پرسشنامة هدف پیشرفت (الیوت و مورایاما، 2008) و مقیاس فریبکاری تحصیلی (فارنسه، ترامونتانا، فیدا و پاسیلو، 2011) پاسخ دادند. در این پژوهش، به منظور آزمون مدل علّی اثرات تعدیلگر جنس در رابطة بین جهتگیریهای هدفی و فریبکاری تحصیلی، از روش آماری مدلیابی معادله ساختاری چندگروهی استفاده شد. نتایج نشان داد که در کل نمونه دانشجویان و هر یک از گروههای نمونه دانشجویان دختر و پسر، رابطة بین جهتگیری تسلطی گرایشمحور با فریبکاری تحصیلی، منفی و معنادار و رابطه بین جهتگیریهای هدفی تسلطی اجتنابمحور، عملکردی گرایشمحور و عملکردی اجتنابمحور با فریبکاری تحصیلی، منفی و معنادار بود. علاوه بر این، نتایج تخصیص گروهی روابط علّی بین متغیرها نشان داد که روابط بین جهتگیریهای هدفی و فریبکاری تحصیلی در دو گروه دانشجویان دختر و پسر، همارز هستند. در نهایت، نتایج نشان داد که در مدلهای علّی مفروض، به ترتیب 20 و 14 درصد از پراکندگی نمرات فریبکاری تحصیلی از طریق جهتگیریهای هدفی در دانشجویان پسر و دختر تبیین شد. نتایج پژوهش حاضر ضمن حمایت از آموزههای مفهومی نظریة هدف پیشرفت در توضیح سازه انگیزشی فریبکاری تحصیلی، نشان داد که ویژگیهای کارکردی سازه انگیزشی جهتگیریهای هدفی در پیشبینی رفتارهای فریبکارانه تحصیلی در دانشجویان دختر و پسر متشابه است. | ||
کلیدواژهها | ||
هدفهای پیشرفت؛ فریبکاری تحصیلی؛ تفاوتهای جنسی؛ مدل اثرات تعدیلگر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Model of Causal Relationship between Goal Orientations and Academic Cheating in Male and Female University Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Khodaei1؛ Seyed Meysam Seyed Ahmadi2؛ Hassan Gharibi1 | ||
1Assistant Professor, Department of General Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
2M.Sc. Student, Educational Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This study examined the moderating effect of gender on the relationship between goal orientations and academic cheating among university students. In this correlational study, 200 university students (100 male and 100 female) responded to the Achievement Goal Questionnaire-Revised (AGQ-R, Elliot & Murayama, 2008) and the Academic Cheating Scale (ACS, Farnese, Tramontano, Fida & Paciello, 2011). Multi-group structural equation modeling was used to assess the causal model of gender-moderating effects on the relationship between goal orientations and academic cheating among university students. Results indicated that for total sample and for male and female university students, the relationship between mastery-approach goal orientations with academic cheating was negative and significant and the relationship between mastery-avoidance-goal orientation, performance-approach goal orientation and performance-avoidance goal orientation with academic cheating was negative and significant. In addition, the results of group assignment of causal relationships between variables showed that the relationships between goal orientations and academic cheating in two groups of male and female students were equivalent. Finally, the results showed that in the supposed causal models, 20% and 14% of the variance of academic cheating scores were explained through goal orientations in male and female students, respectively. In sum, the results of the present study, while supporting the conceptual positions of the achievement goal theory in explaining the motivational construct of academic cheating, showed that the functional characteristics of the motivational construct of goal orientations in predicting academic cheating behaviors in male and female university students were similar. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Achievement Goals, Academic Cheating, Sex Differ-ences, Moderating Effects Model | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 346 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 324 |